فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

حدود و اقسام امل

اما امل : بيش تر علماى ما چنين گفته اند : طول امل ، ارادت حيات و بقا است در زمان استقبال و كوتاهى امل ترك حكم است اندر آن و ترك حكم آن باشد كه آن را به مشيت و ارادت حق تعالى و به علم او مقيّد كند ، يا ارادت حيات به شرط صلاح مستثنى و مقيّد كند .پس آنگه اگر ذكر حيات كنى كه من ساعتى ديگر يا نفسى ديگر يا روزى ديگر بزيم به حكم و قطع ، بدان كه تو با طول املى و آن از تو معصيت است ؛ زيرا كه آن حكم است بر غيب . پس اگر مقيّد كنى به مشيّت و علم حق تعالى و گويى : بزيم انشاء اللّه يا گويى : اگر خدا خواهد يا داند كه من بزيم ، از حكم طول امل بيرون آمده باشى و به قصر امل موصوف شده ، از آن روى كه حكم ، ترك كرده باشى .پس بر تو باد اى برادر ! كه ترك حكم كنى در ذكر بقا و حيات و مراد از ذكر ، ذكر دل است ، يعنى : دل را بر آن آرام دادن و بر آن ثابت كردن به توفيق و هدايت حق جلّ وعلا .پس بدان كه امل بر دوگونه است : امل عامّه و امل خاصّه .امل عامّه آن است كه حيات و بقا براى جمع دنياخواهى و تمتّع بدان و اين معصيت محض است . قال اللّه تعالى : وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ  .
و آرزوها سرگرمشان نمايد ؛ پس به همين زودى [ حقّانيّت اسلام و فرجام شوم خود را ]خواهند فهميد . ضد اين قصر امل است و امل خاصه آن است كه حيات و بقا خواهد جهت عمل خير و تمامى آن را ، به شرط صلاح مستثنى كند ؛ زيرا كه تواند بود كه خيرى معين باشد و بنده را در آن يا در اتمام آن صلاح ننهاده باشد ، براى آن كه به سبب آن خير در آفتى افتد كه آن خير بدان آفت وفا نكند . پس به شرط صلاح مقيّد ببايد كرد ، پس روا نباشد بنده را كه ابتدا هر خير كه كند ، از نماز و روزه و غيره آن در هيچ يك حكم كند به تمامى آن ؛ زيرا كه آن غيب است و نه آن كه قصد كند به تمام ناكردن آن ؛ زيرا گه باشد كه او را در آن صلاحى نباشد . پس همه اعمال خير را مقيّد بايد كرد به استثناء و به شرط صلاح تا از عيب امل رسته باشد . حق تعالى با رسول مى فرمايد : وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَىْ ءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً * إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللَّهُ  .
و هرگز درباره چيزى مگو كه من فردا آن را انجام مى دهم ، * مگر اين كه [ بگويى : اگر ] خدا بخواهد .
و گفته اند ضدّ اين امل نيّت است ، از آن كه نيّت كننده خير از امل دور باشد و ممتنع ، پس نيّت صحيح ببايد دانست كه آن اصلى عظيم است و در حدّ نيّت چنين گفته اند كه خواستن عملى است به ابتدا ، پيش از عمل ديگر به حكم ارادت و تمام كردن آن به تفويض واستثنا . وحدّ نيت به لغت عرب چنين است :« ارادة اخذ عمل مبتدأ به ، قبل سائر الاعمال بالحكم مع ارادة الإتمام بالتفويض والاستثناء » .
اگر گويند : چرا در ابتدا حكم رواست و در اتمام و تمام كردن آن به تفويض و استثنا مى فرمايد ؟ گوييم : تا خطر نباشد ؛ زيرا كه در ابتدا وقت هست و خطر در اتمام است كه در وقت متراخى مى افتد چه خطر وصول هست كه ندانى بدان برسى يا نه و خطر فساد نيز هست كه ندانى در آن صلاح است يا فساد ، پس استثنا واجب است از بهر خطر وصول و تفويض واجب است از بهر خطر فساد ، پس چون ارادت بدين شرطها حاصل شود آنگه نيّت تو نيّت محمود باشد و از حدّ فاسد امل بيرون آمده باشى .و بدان كه حصن كوتاهى امل ، ذكر موت است و از اين جهت است كه رسول صلى الله عليه و آله مى فرمايد : وَذكّرَ هادِمِ اللَّذّاتِ .
يعنى زياد به ياد از بين برنده لذات باشيد . وحصن حصين او تذكّر ناگاه رسيدن است بر غفلت و غرور و فتور نعوذ باللّه .پس اى برادر ! اين جمله حاصل كن در دل خويش و نگه دار و دست از ضايع كردن وقت بدار و از قال و قيل دور شو و بيدار باش .

 


منبع : بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی تالیف استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

مقام طمس
شرائط منزل تجلیه
پرهاى پرندگان و حیات انسان
محبت به شقى ترین مردم
شكر ، بالاترين عبادت
اقسام غسل از ديدگاه عارفان
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
جریان غدیر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^