فارسی
پنجشنبه 04 مرداد 1403 - الخميس 17 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

واهمه افراط گرایان سوئدی از رشد اسلام گرایی در غرب

مقامات ارشد حزب دموكرات سوئد در گفت‌وگو با خبرگزاري "TT " نسبت به رشد اسلام گرايي در غرب و تكرار انقلاب اسلامي ايران در كشورهاي اروپايي ابراز نگراني كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اخيراً مقامات ارشد حزب دموكرات سوئد در گفت‌وگو با خبرگزاري "TT " نسبت به رشد اسلام گرايي در غرب و تكرار انقلاب اسلامي ايران در كشورهاي اروپايي ابراز نگراني كرده‌اند.

از آنجا كه حزب افراطي دموكرات براي نخستين بار وارد پارلمان سوئد شده، لازم است سخنان سران اين حزب را مورد بررسي و تحليل قرار دهيم:

حزب دموكرات يا راست افراطي سوئد توانست پس از ساليان طولاني به كنگره اين كشور راه پيدا كرده و 20 كرسي پارلمان را تصاحب كند.حضور راست‌گرايان افراطي در پارلمان منجر به نگراني شديد سوئدي ها و راهپيمايي آنها پس از اعلام نتايج انتخاب شد.

حزب دموكرات سوئد با تكيه بر برنامه مهاجرت و مخالفت با دولت فردريك راينفلت در خصوص سياستهاي مهاجرتي توانست ميزان آراي خود را به اندازه قابل توجهي افزايش دهد.حزب دموكرات پيرو ناسيوناليسم افراطي بوده و رفتار بسيار خصمانه‌اي با مهاجران سوئدي دارد .اين در حالي است كه 14 درصد جمعيت سوئد را مهاجرين تشكيل مي دهند.

به هر حال حزب دموكرات سوئد با شعارهاي افراط گرايانه در خصوص مهاجرت توانست 5.7درصد آراي را كسب نموده و براي نخستين بار وارد پارلمان سوئد شود.

پس از اعلام نتايج انتخابات هزاران تن از شهروندان سوئدي بهت زده به خيابانها ريختند و نسبت به ورود نمايندگان اين حزب افراطي به پارلمان ابراز نارضايتي كردند.تظاهر كنندگان صريحاً از فردريك راينفلت نخست وزير خود خواستند تا با راستگرايان افراطي كوچكترين ارتباط سياسي برقرار نكرده و در تشكيل دولت ائتلافي از آنها كمك نگيرد.

همچنين جريان راست افراطي كه خود را در قالب حزب دموكرات سوئد عرضه مي نمايد به شدت ضد اديان ديگر از جمله دين اسلام مي‌باشد. سران و اعضاي بدنه جريان راست افراطي تحولات سياسي جهان اسلام را به صورتي دقيق مورد واكاوي قرار داده و بعضا نظرات خود را در اين خصوص منتشر مي نمايند.يكي از اين موارد پر اهميت انقلاب اسلامي ايران است .

تاكنون انقلاب اسلامي ايران در بسياري از رسانه هاي سوئدي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اما بررسي افكار و عقايد سران حزب دموكرات سوئد در خصوص انقلاب اسلامي ايران بسيار با اهميت جلوه مي‌نمايد. در هر صورت لازم است با نقطه نظرات راست‌گرايان افراطي در اين خصوص آشنا شويم.

سران اين حزب به نكات قابل تاملي در خصوص انقلاب اسلامي ايران اشاره نموده اند كه مروري بر آنها خالي از تامل نيست .

"بيورن سودر " نفر دوم حزب دموكرات و از رهبران برجسته آن در خصوص انقلاب اسلامي ايران مي گويد: "انقلاب اسلامي ايران كه در سال 1979 ميلادي رخ داد، مي تواند در اينجا (سوئد)هم اتفاق بيافتد.اين اتفاق مي تواند بسيار سريع رخ دهد. "

سخنان سودر به وسيله هم حزبي وي "كنت اكه روث "كه وي نيز يكي از شخصيت‌هاي تاثيرگذار حزب دموكرات به شمار مي آيد اين گونه تكميل مي شود:

"سوئد و كشورهاي غربي در معرض واقعه‌اي سخت قرار دارند.اين واقعه به علت قدرت اسلام و پيروي مسلمانان از تعاليم آن مي باشد. "

حزب دموكرات افراطي در اين ميان بر روي انقلاب اسلامي ايران تكيه بسياري مي كند . "سودر "سخنان خود را در اين خصوص به اين صورت ادامه مي دهد:

"من فكر مي‌كنم اسلام گرايي مي تواند به يك سرنوشت در غرب تبديل شود .در اين خصوص ميان مسلمانان فرقي وجود ندارد .همه اين مسلمانان انتقال دهندگان ايدئولوژي‌هاي اسلام در غرب هستند.در اين خصوص تلفيق ايدئولوژي و سياست و دين تركيب خاصي را به وجود مي آورد.به هر حال غرب مي تواند با حادثه اي مانند انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي مواجه گردد "

سودر تأكيد كرده است كه در جريان انقلاب اسلامي ايران سوسياليسم (به عنوان جرياني ضدديني)توسط اسلام گرايان به حاشيه رانده شد و تاريخ مي تواند دوباره در غرب تكرار شود .بر اساس اظهارات اين سياستمدار اگر سياستمداران غربي در اين خصوص اقدامي نكنند تجربه انقلاب اسلامي مي تواند تكرار شود و در اين صورت سوسياليسم و ديگر ايده هاي مغاير با اسلام گرايي در غرب جايي نخواهند داشت.

واقعيت امر اين است كه حزب دموكرات سوئد در برهه فعلي سعي دارد اسلام گرايي را خطري بزرگ براي اتحاديه اروپا نشان دهد. اين حزب هر مسلماني كه در اروپا زندگي مي كند را ناقل فرهنگ و ايدئولوژي اسلامي مي داند و معتقد به مهار آن است.

در اينجاست كه مي‌توان بين سياست‌هاي ضد مهاجرتي حزب دموكرات و اظهارات اخير سران اين حزب در خصوص انقلاب اسلامي ايران پيوندي مستقيم بر قرار كرد.

اين همان پيوندي است كه سودر در سخنان خود به آن اشاره مي كند: "اگر روند مهاجرت مسلمانان به اروپا ادامه پيدا كند و يا تركيه با آن همه مسلمان به عضويت اتحاديه اروپا در بيايد شاهد تسخير اروپا توسط مسلمانان خواهيم بود . "

در نقد اظهارات سودر و ديگر سران حزب دموكرات سوئد لازم است سوال مهمي در اين خصوص مطرح نماييم: "ريشه اصلي واهمه راستگرايان افراطي سوئد نسبت به انقلاب اسلامي ايران و در كل تفكر اسلام سياسي چيست ؟ "

پاسخ اين سؤال در دو حوزه قابل تأمل است: نخست اينكه به قوت انديشه سياسي اسلام باز مي‌گردد. ايده اسلام سياسي جنبه هاي اثباتي زيادي دارد و همين موضوع آن را به تفكري غالب در هرگونه مناظره با تحليلي تبديل مي كند.با گسترش ارتباطات جمعي و تعامل فرهنگها تبادل نظر

ملتهاي اروپايي و ملتهاي مسلمانان حول محور اسلام سياسي و ابعاد آن تاثير زيادي بر ذهنيت اروپاييان نسبت به اسلام مي گذارد.

ديدگاه دوم به ضعف ايدئولوژي‌هاي غربي باز مي‌گردد. واقعيت امر اين است كه تفكرات چپ گرايانه و راستگرايانه اعم از راست ميانه و افراطي نتوانسته‌اند نيازهاي انساني و دروني اروپاييان را تامين نمايند. بديهي است كه هر يك از اين احزاب در ساير حوزه هاي مادي مانند حوزه اقتصادي، شهروندي و رفاهي داراي ابتكارها و طرح‌هايي هستند اما در حوزه‌هاي ارتباطات انساني و معنوي عملاً احزاب غربي بازندگاني تمام عيار بوده اند .

همين موضوع منجر به گرايش شهروندان اروپايي نسبت به تفكري مي شود كه هم بر پويايي جوامع و هم بر سلامت معنوي انسان تكيه دارد.

در چنين شرايطي هر مسلماني كه بتواند اين تلفيق عميق و غني را در غرب به نمايش بگذارد مبلغ اسلام محسوب مي شود.

اين همان مسئله اي است كه حزب دموكرات نسبت به آن واهمه دارد . ترس اصلي راستگرايان افراطي سوئد به انديشه سياسي غني اسلام از يك سو و فقر انديشه هاي ديني غرب از سوي ديگر باز مي گردد.

در نهايت اينكه طي مدت حضور حزب دموكرات سوئد در پارلمان شاهد موضع گيري‌هاي اين حزب در خصوص ديگر اديان به خصوص دين مبين اسلام و متعاقباً انقلاب اسلامي ايران خواهيم بود. نقطه مشترك همه اين موضع‌گيري‌ها ترس از اسلام گرايي و غلبه تفكر اسلامي بر تفكر ماديگرايانه موجود در غرب است

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حسابگرى دنيا
عبادت، علت رشد و كمال‏
ناله نفس
نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...
عمل صالح چیست
آثار معرفت نفس
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
ناله نفس
آثار معرفت نفس
عمل صالح چیست
نفس و هفت مرحله آن
عبادت، علت رشد و كمال‏
دستور العملى از مرحوم بهارى رحمه الله‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...
سبب هلاكت خلق‏
حرص در روايات‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^