فارسی
پنجشنبه 08 آذر 1403 - الخميس 25 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
مقالات
ارسال پرسش جدید

كلامى از عاشق در باب رضا

كلامى از عاشق در باب رضا
رضا ، خشنودى است و آن ثمره محبّت است و مقتضى عدم انكار است ، چه به ظاهر و چه به باطن و چه در دل و چه در قول و چه در عمل .و اهل ظاهر را مطلوب آن باشد كه خدا از ايشان راضى باشد ، تا از خشم و عقاب او ايمن شوند . و اهل حقيقت را مطلوب آن است كه از خداى تعالى راضى ...

معناى رضا در كلام فيض

معناى رضا در كلام فيض
فيض ، آن شخصيت بزرگ علمى و اخلاقى در كتاب « الحقايق » درباره تحصيل رضا مى‏گويد :انسان بايد بداند هر امرى را كه خداى تعالى در نامه قضاى او ثبت كرده و در موقع مقتضى جارى فرموده به صلاح اوست و انسان عالم به حقيقت نيست و وسيله‏اى براى درك واقعيّت آن ...

مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه پنجم

مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه پنجم
  انسان ، مانند معجونى است از اجزاى مختلف تشكيل شده و تركيبات مختلط آن قابل تقسيم نيست .آدمى از ميلياردها سلّول و صدها عضو متفاوت تشكيل يافته كه سلّول‏ها دائماً تبديل و تجديد مى‏شوند ، مى‏ميرند و تعويض مى‏گردند ، با اين وضعيت شخصيت مرموز يا روح او ...

آداب داخل شدن به حرم‏

آداب داخل شدن به حرم‏
چون داخل حرم شود بايد حالش حال رجا و امن باشد از سخط و غضب الهى مثل حال مقصرى كه به بن بست رسيده باشد و اين حقيقت را از مفاد آيه:  [وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً] . و هر كه وارد آن شود در امان است. بيابد، اينجا جاى زيادى رجا و اميدوارى است، چه اين كه شرف ...

آغاز سفر تبليغي استاد حسین انصاریان به اروپا

آغاز سفر تبليغي استاد حسین انصاریان به اروپا
        مدیر  روابط عمومی و امور بین الملل موسسه دارالمعارف الشیعی از آغاز سفر  تبلیغی اندیشمند فرزانه استاد حسین انصاریان به کشور های اروپایی خبر داد.   مصطفی عابدی مدیر  روابط عمومی و امور بین الملل موسسه دارالمعارف الشیعی در این خصوص گفت: در ...

یتیم نوازى

یتیم نوازى
یتیم به آن انسانى مى گویند که یا به خاطر مرگ پدر از نوازش و محبت پدرانه محروم شده، یا به سبب مرگ مادر از آغوش عاشقانه ى مادرانه بى بهره گشته، یا هر دو منبع لطف و فیض و عشق و محبت را از دست داده است.از وظایف الهى و تکالیف قرآنى و مسوولیت هاى اسلامى اهل ...

رسوايى دنيا

رسوايى دنيا
 بدان كه مثل اهل دنيا در لذتى كه مى‏يابند، باز آن رسوايى و رنج كه از دنيا خواهند ديد در آخرت، هم چون كسى است كه طعام چرب و شيرين بسيار بخورد تا معده وى تباه شود، آن گاه فضيحتى از معده و نفس و قضاى حاجت خويش مى‏بيند و تشوير مى‏خورد و پشيمان مى‏شود كه ...

اسلام در قرآن‏

اسلام در قرآن‏
در اين زمينه به گوشه‏اى از آيات قرآن مجيد توجه كنيد: [إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ‏] . مسلماً دينِ [واقعى كه همه پيامبرانْ مُبلّغ آن بودند] نزد خدا، اسلام است.  [وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ ...

بازديد استاد انصاريان از كارگاه ساخت ضريح حضرت مسلم عليه السلام

بازديد استاد انصاريان از كارگاه ساخت ضريح حضرت مسلم عليه السلام
...

خلقت انسان در آيينه كلام حضرت سيد الشهدا عليه‏السلام

  خلقت انسان در آيينه كلام حضرت سيد الشهدا عليه‏السلام
شما نگوييد اين جزوه درباره عرفان اسلامى است نه فيزيولوژى حيات ، چرا در اين نوشتار به مسائل طبيعى حيات اشاره شده است ؟ در جواب شما خواهم گفت :يكى از معتبرترين و مهم‏ترين منابع عرفان و حال دعاى پرارزش عرفه امام عاشقان ، سالار شهيدان حضرت سيد الشهدا ...

جاهل در قیامت محکوم است

جاهل در قیامت محکوم است
جاهل، در قیامت، پاسخى براى پروردگار ندارد. بنابراین محکوم است. عالم بى‏عمل هم محکوم است. امیرالمومنین علیه السلام مى‏فرماید که عالِم بى‏عمل، یک عذاب دارد، که فهمید و عمل نکرد ؛ ولى انسان جاهل، دو عذاب دارد ؛ چون دو گناه مرتکب شده است : یکى این که ...

لطافت نفس

لطافت نفس
گاهى هم نفس این قدر لطیف بود که به بدن مى‏گفت: باش من مى‏خواهم به سفر بروم آن گاه به مکّه، کربلا، مشهد و دیدن اولیا مى‏رفت و باز مى‏گشت و به بدن ملحق مى‏شد، بدن را به لطافت الهى بلند مى‏کرد، این قدر مى‏تواند قدرت پیدا کند که راحت از مرکبش پیاده ...

تصريح پيامبر صلى الله عليه و آله به اسامى امامان‏

تصريح پيامبر صلى الله عليه و آله به اسامى امامان‏
در موضوع تصريحى پيامبر صلى الله عليه و آله به اسامى دوازده امام روايات مهمى به خصوص در كتب اهل سنت ذكر شده كه از باب تبرك به يك روايت اشاره مى‏شود: ابوالمؤيد موفق بن احمد اخطب الخطباى خوارزمى در كتاب «المناقب» به سند خود از ابو سليمان راعى نقل ...

پیشگفتار

پیشگفتار
نماز اساسى ترین رشته ى الفت و عالى ترین عامل محبّت بین بندگان و حضرت حقّ است .نماز نور دل و صفاى قلب و روح جان و سلامت روان و فروغ ذات عباد صالح خداست .نماز واسطه ى محکمى است که تمام هستى انسان را به ملکوت هستى پیوند مى دهد و به مانند آن ، برنامه اى را ...

دعاى دسته‏جمعى‏

دعاى دسته‏جمعى‏
حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: هيچ چهل نفرى براى دعا نزد هم اجتماع نكنند و خداى عزوجل را در كارى نخوانند جز اين كه خداوند دعاى آن‏ها را مستجاب كند، پس اگر چهل نفر نبودند و چهار نفر بودند نزد هم جمع شوند و ده بار خداى عزوجل را بخوانند، خداوند ...

راه نجات

راه نجات
حسين انصاريان، قم، مركز علمي تحقيقاتي دارالعرفان،‌[بي تا]،30 صفحه، جيبي.بررسي محور هاي نجات بشر در دنيا و آخرت با استفاده از آموزه هاي قرآن و سنت است. در اين نوشتار كه برگرفته از متن سخنراني هاي استاد حسين انصاريان است، راهكارهاي مهم نجات اخروي ...

امام راحل و رسیدن نفس به لقاء

امام راحل و رسیدن نفس به لقاء
طلبه‏اى در قم در ایّامى که رهبر انقلاب طلبه بودند، دچار فشار اقتصادى بسیار شدیدى شده بود ؛ از این رو به کسى که کارهاى منزل امام را انجام مى‏داد، مراجعه مى‏نمود و به او مى‏گفت: تو مرا مى‏شناسى، به ایشان بگو به من کمک کند. این خدمت‏کار خانه مى‏گوید ...

طلب دانش

طلب دانش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ جعفریات : 230 ; مستدرک الوسائل : 2 / 414 ، باب 64 ، حدیث 2338 . 2 ـ امالى صدوق : 27 ، المجلس الثامن ، حدیث 2 ; تحف العقول : 215 ; بحار الانوار : 68 / 275 ، باب 78 ، حدیث 2 . کتاب خدا و روایات براى علم و عالم و متعلّم ارزشى فوق العاده ...

اوصاف عرفان از زبان امام عارفان

اوصاف عرفان از زبان امام عارفان
در سطور گذشته دانستيد كه عارف داراى دو قوّه علميّه و عمليّه است و از واجبات و نوافل چيزى از او فوت نمى‏شود و از تمام محرّمات الهيّه با كمال ذوق و شوق پرهيز دارد .وجود مقدّس امام عارفان ، شمع قلب عاشقان ، چراغ راه بينايان ، حضرت مولى الموحّدين ، ...

چاپ کتاب شریف عنصر شجاعت

چاپ کتاب شریف عنصر شجاعت
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی کتاب شریف عنصر شجاعت یا (هفتاد دو تن و یک تن) اثر گرانسنگ حضرت آیة الله العظمی حاج میرزا خلیل کمره ای به زیور طبع آراسته شد که در مراسم کنگره  ملی حماسه حسینی رونمائی خواهد شد ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^