فرزندم ، نماز را که رابطه میان حق و بنده و سدى در برابر ارتکاب گناه و معاصى است به پاى دار .از بارزترین و روشن ترین خصوصیات روش اسلامى و انسانى روش عبادت است ولى عبادت در اسلام احتیاج به توضیح دارد ، این مطلب را باید دانست که عبادت منحصر به آداب و رسوم ...
فلسفه عزاداري حسيني، زنده نگه داشتن اسلام و مکتب اهل بيت( ع) است، اما بعضا بر اثر ورود آسيبها، آفات و تحريفات اين هدف و فلسفه اصلي تا حدودي فراموش و اهداف کاذب ديگري جايگزين آن شده است، سهراب محمودي، طي يادداشتي به آسيب شناسي عزاداري سالار شهيدان ...
به بوی زلف خود بردی دلم را زدی آتش به عشقت حاصلم راتو با هجران رویت دلبر من به باد آخر دهی آب و گلم را دل زارم شفایی ده خدایا وجودم را صفایی ده خدایا مرا در بزم عشق عاشقانت زاحسانت نوایی ده خدایا برگرفته از کتاب گلزار ...
در آثار الهى و معارف اسلامى آمده كه :
انسان از جمله موجودات برتر اين صحنه با عظمت حيات و صفحه شگفتآور هستى است ، ولى بايد بدانيد كه اين برترى و فضيلت به صورت مايه و قوه و استمداد در وجود هر انسانى است ؛ كه بايد انسان اين قوه را به فعليت برساند و چون ...
مسح سر ، اشارت است به اينكه سر و دماغ را تر و تازه مىكنيم در طلب دوست و مسح پا به اينكه پاى استقامت مىخواهم در پيمودن راه دوست كه تلوين مردود است و استقامت و تمكين مقبول كه در هر مقامى خطرها است و حال و ملكه و استقامت اين است كه در مسح پا گويى : ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
سوّمين چيزى كه در دنيا راحت انسان است گرسنگى است كه البته، منظور از آن كم خورى يا به اندازه خوردن است كه كم خورى و گرسنگى كشنده شهوات و وساوس است.
هر چه شكم پرتر باشد، آتش شهوات روشنتر است و براى پر كردنهاى بعدى، ...
اقامه- كه معناى لغويش بپاخاستن، راست داشتن و تكميل نمودن است- كمال آن در انسان برپاداشتن ظاهر و باطن بدن و قواى نفسانى است.
تكميل اين قيام در صورت اجتماع آن گاه است كه افراد از هواهاى اختلافانگيز و نظام طبقاتى «شيطانى» به سوى يگانگى برگردند و در يك ...
وَإِن نَكَثُوا أَيْمَانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ .و اگر پيمانهايشان را پس از تعهدشان شكستند و در دين شما زبان به طعنه و عيب ...
خواجه كائنات درباره اين شترچران يمنى كه مردى گمنام و شخصى ساده بود، ولى بر اثر درسگرفتن از اسلام، خيمه زندگى به بارگاه قدس كشيده، فرمود:
اويس از بهترين تابعين است به احسان و عطوفت.
خواجه انبيا گاه گاهى رو به سوى يمن مىكرد و مىفرمود:
إنّي ...
حسين انصاريان، خط: ميرزا احمد نيريزي، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ اول، 1387 ،1216 صفحه، وزيري.ترجمه حاضر، حاصل تلاش چهار سال مستمر و با استفاده از منابع علمي و ارزشمندي چون: اعراب القرآن، مفردات راغب، المنجد، فروق اللغات، العين، مصباح المنير، فرهنگ ...
گناه و معصيت علامت گمراهى و ريشه گناه و گمراهى فراموشى و غفلت انسان نسبت به حقايق الهى است . إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ . مسلماً كسانى كه پس از ...
در قرآن مجيد آمده كه:
وقتى هدهد از مملكت سبا به بارگاه سليمان بازگشت از قومى خبر داد كه به خورشيد سجده مىكردند و از اين راه مسخر شيطان پليد بودند و به خاطر سجده بر غير خدا به راه بدبختى و پستى مىرفتند.
[وَجَدْتُها وَ قَوْمَها يَسْجُدُونَ ...
و نيز از منافع خاموشى، عفت و مروّت است، عفت از ارتكاب مناهى و معاصى؛ زيرا به حكم عقل، هر كس حول و حوش قرقگاه چريد، امكان افتادنش در آن مىرود.
آرى، هر كس به زيادهگويى عادت كند، عاقبت به هر گفتار ناپسندى دچار آيد، كم گويى و خاموشى مورّث عفت نفس ...
دعا را براى بشر امرى فطرى و ضرورى مىداند، چه اين كه انسان در دريايى از محدوديتها و گرفتارىها و مشكلات و رنجها دچار است و براى رهايى از اين امور، چارهاى جز دعا به پيشگاه حضرت او ندارد و دعا را در اين زمينه عامل هدايت و آشنايى با خدا دانسته، در ...
از فوائد خاموشى، چشيدن شيرينى عبادت و از بين رفتن قساوت قلب است و اين مسئله معلومى است، چرا كه هر گناه هم چون حجابى بين عبد و خداست و هر حجابى علّت دورى محب از محبوب است، در صورتى كه گناهان گوناگون، به خصوص گناهان متنوع زبان پردهها بر آيينه روح الهى ...
پادشاهى به اهل دلى گفت:
ثروتت چيست؟ گفت: رضايت از خدا و بىنيازى از مردم.
عامر بن قيس عنبرى مىگفت:
چهار آيه در قرآن است، چون شب بخوانم، باكى برايم نيست كه چگونه شب را به سر برم و چون روز بخوانم باكى ندارم كه روز را چگونه بگذرانم.
چون خدا رحمتى را ...
در معارف و آثار اسلامى مسائلى نسبت به سجود ذكر شده كه نمايشگر عظمت اين عمل الهى و عبادت بىنظير است در اينجا به پارهاى از آن روايات اشاره مىشود.
شخصى به رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بهشت را براى من به عهده بگير، حضرت فرمود: تو نيز مرا با ...
حكيم فرزانه ملا احمد نراقى رضوان اللّه تعالى عليه، با توجه به آيات قرآن و روايات و اخبار، نسخهاى براى علاج مرض حرص تنظيم كرده و مىگويد :
طريقه معالجه حرص، تحصيل صفت قناعت و ازاله مرض حرص است.
و تحصيل صفت قناعت آن است كه ابتدا تأمّل كند در زحمت جمع ...