نتيجه فرامين ملكوتى حضرت صادق عليه السلام در ابتداى روايت باب حج اين است كه قبل از شروع سفر به داد قلب برسيد و اين بيت معنوى را از تمام آلودگىها و عيوب و قيود پاك كنيد كه دلِ گرفتار هوا و محبتهاى غير خدايى و دچار همّ و غم دنيا و وابسته به مردم شيطان ...
معنويت كعبه دورنمايى از عظمت و جلال و جبروت صاحب آفرينش و خالق هستى است، مسلمانان اگر شرايط واقعى حج را در اعمال خود تحقق دهند، به عظمتى ما فوق تمام عظمتها و جلالى ما فوق تمام جلالتها مىرسند.
در مناسك حج تمام عوامل تكامل انسان قرار داده شده و ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: چون آهنگ حج خانه حق كردى، دل خود را براى خدا از هر شاغل و حاجب تنها كن، آن چنان كه در اين سفر گرانقدر روحانى و معراج پر ارزش ملكوتى جز به حضرت دوست توجهى نداشته باشى، تمام امور خويش را اعم از مادى و معنوى به آفريننده ...
امام صادق عليه السلام در جمله آخر روايت باب زكات مىفرمايد:
و زكات ديگر پايت، شركت در جايى است كه صلاح قلب و دين توست و آنجا بدون شك مجالس مذهبى و مساجد الهى و مجلس اخيار و محفل عارفان و اولياى خداست كه در اينگونه محافل شهوات مهار مىشوند و معرفت ...
از مسائل بسيار مهم و از عبادات پر قيمت صله رحم است، لازم است انسان قسمتى از اوقات خود را وقف ديدن و زيارت پدر و مادر و برادر و خواهر و اقوام دور و نزديك كند و گاهگاهى از آنان دلجويى نموده و مشكلات ايشان را حل كند، ترغيب فوق العاده اسلام به صله رحم نه ...
رفتن به مجالس علم جهت رشد عقل و كمال روح و يافتن واقعيتها و به دست آوردن معرفت، به حقيقت زكات پاى انسان است و در اداى اين زكات، بهترين بهرههاى مادى و معنوى نصيب انسان مىگردد.
به حقيقت كه در تمام روى زمين هيچ مجلسى، ارزندهتر و پر بهرهتر و ...
راستى از جمله علل مهمى كه تاكنون باعث حفظ دين الهى از دستبرد حوادث زمان و قرون و حملات شياطين شده، نوشتن آثار الهى و اسلامى به وسيله عالمان ربانى است.
براى اين كه بدانيد در اين زمينه بزرگان شيعه متحمل چه زحماتى شدند بايد به كتابهاى بىنظير ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
زكات دست، بخشش و عطا و سخا از نعمتهايى است كه خداوند به تو عنايت كرده كه توضيح مفصل اين مسئله در باب پنجاه و سوم در بحث سخا خواهد آمد.
و مرحله ديگر زكات دست، نوشتن كتابها و مقالات علميه براى حفظ دين و بيدارى ...
بدان كه آدميان چون بىاختيار خود به اين عالم آمدند، از صدهزار كس كه بيامدند و برفتند، يكى چنان بود كه خود را به حقيقت دانست و اين عالم را چنان كه اين عالم است بشناخت و بدانست كه از كجا مىآيد و به كجا مىرود، يعنى مبدأ و معاد خود را به علم اليقين و ...
وقتى انسان با روى دل روى به سوى محبوب كند، وقتى انسان خويش را از شوائب امراض نفسانى علاج كند، وقتى انسان با تمام وجود حق را بخواهد، چرا تمام درهاى خير دنيا و آخرت به رويش باز نگردد؟
محمد بن حسين خطيبى بلخى در اين زمينه در توضيح آيه:
[إِنَّا فَتَحْنا ...
در «نهج البلاغة»، به عالىترين وجه ممكن، حضرت مولى الموحدين، امام العاشقين، محبوب العارفين، اميرالمؤمنين عليه السلام، اولياى حق را معرفى كرده كه در ميان تمام حكمتهاى حكيمان، اين حكمت از همه پرارزشتر و بهتر است، در اين زمينه به ترجمه خطبه «نهج ...
صاحب نفس زكيه و انفاس قدسيه آخوند ملا حسينقلى بهارى، گرفتاران چاه طبيعت و اسيران هوا و هوس را اين چنين موعظه فرمودهاند:
اى همبازى اطفال و اى حمال اثقال! اى محبوس چاه جاه و اى مسموم مارمال! اى غريق بحر دنيا و اى اسير همومات آمال! مگر نشنيدهاى و ...
عارف بزرگ سيد احمد موسوى حايرى مىگويد:
طالب حضرت حق جلّ و علا را شايسته آن است كه چون عزم به خوابيدن نمايد، محاسبه اعمال و افعال و حركات و سكنات صادره از خود را از بيدار شدن شب سابق تا آن زمان تماماً و كمالًا نموده و از معاصى و اعمال ناشايسته واقعه ...
كسى كه به سوى عالم لقا سلوك كرده و طالب زندگى جاويدان روحانى است، مىبايد با حالات و صفاتى كه مناسب و ملائم با زندگى آخرت باشد خود را متصف كند.
و اين جهت در اين مرحله لازم و بايستنى است و سالك مىبايد به اختيار اين حالات و صفات را با مقدمات و ...
آنچه حضرت معشوق از حدود و قيود بر موجوديتم قرار داده، اولًا عين دوستى و محبت حضرت او به من بوده، ثانياً اين حدود و قيود فقط و فقط در جهت رشد و كمال من است كه به عشق او از هر قيدى با توجه به عمل به دستورهاى حضرت او رها شوم به منزلى از كمال رسيدهام.
آنان ...
ارباب يقين و سالكان طريق و عارفان وارسته و زبدگان پيراسته در معناى فنا گفتهاند: تسليم محض و محض تسليم نسبت به تمام خواستههاى حضرت حق و از خود غير برنامههاى او در دل و نفس و اعضا و جوارح اظهار نكردن، مقام فناست.
[وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً].
بر او ...
به حضرت داود خطاب فرمود:
پنج چيز را در پنج چيز قرار دادهام مردم آن را در پنج چيز ديگر مىجويند اما نمىيابند.
علم را در گرسنگى و سختى قرار دادهام اينان در سيرى و راحت مىطلبند ولى نمىيابند، عزت را در طاعتم قرار دادهام اينان در خدمت به شاه ...
در حكمتهاى قدسى از قول پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله آمده است:
ما مِنْ يَوْمٍ يَمُرُّ إلّاوَالْبارى عَزَّوَجَلَّ يُنادى: عَبْدى ما أنْصَفْتَنى أذْكُرُكَ و تَنْسى ذِكْرى وَأدْعُوكَ إلى عِبادَتى وَتَذْهَبُ إلى غَيْرى وَارْزُقُكَ مِنْ ...
از انبياى خدا و ائمه طاهرين عليهم السلام دريايى از حكمت نقل شده كه از باب نمونه به گوشهاى از آن درياهاى بىپايان اشاره مىرود:
قالَ عَلِىٌّ عليه السلام: أيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللّهَ الَّذى إنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَإنْ أضْمَرْتُمْ عَلِمَ ...
قرآن مجيد در سوره مباركه لقمان آيات 12 تا 19 مسئله عطاى حكمت به لقمان و توضيح حكمت را بدينگونه بيان مىدارد:
ما به لقمان مقام حكمت عطا كرديم و دستور داديم به شكر خدا برخيز كه هر كس شكر حق گويد به سود خود اوست و هر كس ناسپاسى كند به زيان اوست كه خدا ...