فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مقالات
ارسال پرسش جدید

توجه قلبى و روحى

توجه قلبى و روحى
توجه قلبى و روحى كلمه ذكر در قرآن مجيد گاهى به معناى توجّه قلبى و روحى انسان نسبت به حضرت حق آمده ، آن توجّهى كه مايه تربيت و كمال و علّت پذيرفتن و اجراى دستورهاى الهى است .توجه به اين كه عبد در تمام لحظات در محضر خداست و هيچ كجا خالى از حضرت او نيست ...

معانى ذكر در كتاب حضرت حق

معانى ذكر در كتاب حضرت حق
1 ـ قرآن مجيدكلمه ذكر گاهى به معناى قرآن مجيد آمده است . قرآنى كه يادآور حلال و حرام خدا و دستورات سعادت‏بخش و انسان‏ساز الهى براى مردم است .قرآنى كه انسان را به بهترين راه هدايت كرده و ضامن خير دنيا و آخرت است .قرآنى كه بشر را از تاريكى به نور ، از ...

ذكر ، مقصود همه عبادات

ذكر ، مقصود همه عبادات
صاحب « كيمياى سعادت » در ركن اوّل مى‏گويد :بدان كه لباب و مقصود همه عبادات ياد كردن حق تعالى است كه عماد مسلمانى نماز است و مقصود وى ذكر حق تعالى است ، چنان كه گفت : ِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ...

معناى ذكر

معناى ذكر
آگاهى به خود و علم به حق و شناخت جهان و اطلاع حقيقى به روابط بين خود و خدا و جهان ، مفهوم واقعى ذكر است .البتّه ، مسئله ذكر به اين معنى ، تنها كار باطن و سرّ آدمى است و اين گونه ذكر در حقيقت تجلّى نور حق بر قلب انسان است .براى ايجاد زمينه براى تجلّى آن ...

تأديب پروردگار

تأديب پروردگار
سلسله مسائلى كه براى تربيت انسان از جانب حق ، توسط انبياى الهى به فرزندان آدم ارائه شده ، ادب يا آداب الهى است .نبىّ بزرگ اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بهترين مترجم ادب حق است . امام چهارم از قول نبىّ اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهنقل مى‏كند كه آن حضرت ...

ايمان چشم

ايمان چشم
و بر چشم واجب كرده كه آنچه حرام اعلام شده ننگرد و از آنچه روا نيست روى‏گردان باشد و اين كردار ايمانى چشم است .در قرآن فرموده :به مردان مؤمن بگو : ديده از ديدن نامحرم فروپوشند و شهوت خود را از حرام حفظ كنند و به زمان مؤمنه بگو : ديده خود را فرو خوابانند و ...

ايمان قلب

ايمان قلب
امّا آنچه از ايمان بر قلب واجب است اقرار و معرفت و عهده‏دارى رضا و تسليم به اين كه شايسته ستايشى جز خداى يگانه نيست ، خدايى كه شريك ندارد ، معبود يكتاست ، همسر و فرزندى نگرفته و به اين كه محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بنده و فرستاده اوست و اقرار به ...

مراتب ايمان

مراتب ايمان
ابوعمرو زبيرى مى‏گويد :به حضرت صادق عليه‏السلام عرض كردم : اى عالم ! مرا آگاه كن كه در ميان اعمال ، چه عملى از همه برتر است ؟ حضرت فرمود : عملى كه خداوند هيچ عملى را جز در سايه آن نمى‏پذيرد .گفتم : چيست ؟ فرمود : ايمان به خدايى كه شايسته پرستشى جز او ...

ترجمه صحيح كلمات وجود انسان

ترجمه صحيح كلمات وجود انسان
امام صادق عليه‏السلام در حديث مفصّل و پرقيمتى كه مرحوم كلينى رحمه‏اللهدر كتاب شريف «الكافى» نقل كرده ، از تمام اعضا و جوارح سخن به ميان آورده و وظيفه هريك را از قرآن مجيد بيان نموده كه در حقيقت مى‏توان گفت : امام به حق ناطق ، راه ترجمه صحيح همه اعضا ...

توبه

توبه
و نيز از مسئله توبه به عنوان كلمه ياد فرموده : فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ .پس آدم كلماتى را [ مانند كلمه استغفار و توسّل به اهل بيت عليهم‏السلام كه مايه توبه و بازگشت بود ] از سوى پروردگارش دريافت كرد . 3 ـ آزمايش و هم چنين از مراحل مهم ...

اعتماد و توكل بر حق

اعتماد و توكل بر حق
در روزگار عيسى بن مريم  عليه‏السلام ، زنى بود صالحه و عابده، چون وقت نماز فرامى‏رسيد، هر كارى كه داشت رها و به نماز و طاعت مشغول مى‏شد . روزى هنگام پختن نان ، مؤذّن بانگ اذان داد ، او نان پختن را رها كرد و به نماز مشغول شد ؛ چون به نماز ايستاد ، شيطان ...

آسيه و معبود واقعى

آسيه و معبود واقعى
ملاّ فتح اللّه كاشانى در تفسير خود  چنين مى‏گويد : آسيه به جهت خلوص ايمان رستگار شد و وصلت او با فرعون به او ضررى نرسانيد و نقصى در قرب و منزلت او در نزد حضرت حق پيدا نشد . نقل است : وقتى كه ساحران سحر خود را نمايش دادند و موسى  عليه‏السلام عصايش را ...

اختيار محبوب در سخت‏ترين شرايط

اختيار محبوب در سخت‏ترين شرايط
« محمّد بن ابى عمير » يكى از برجسته‏ترين افرادى است كه تاريخ نمونه او را كمتر به ياد دارد . كتب رجالى از او مسائل مهمّى نقل كرده‏اند كه در اينجا به ترجمه مقاله « رجال الكشى » درباره او اكتفا مى‏كنيم : على بن الحسن مى‏گويد :  ابن ابى عمير به خاطر ...

اثر معجزه‏آساى ادب

اثر معجزه‏آساى ادب
حرّ بن يزيد در روز عاشورا بر سر دو راه قرار گرفته بود : يكى سپهسالارى ، ثروت‏اندوزى ، زن و فرزند ، مقام و منزلت مادّى و ديگر جان باختن و از هستى گذشتن ؛ امّا آن انسان عاقل پس از اندكى تأمّل حق تعالى را در پرتو امامت حضرت سيّدالشهدا  عليه‏السلام بر ...

فقط خدا

فقط خدا
ذكر حقيقى است كه هركس به آن آراسته گردد ، جز به او نينديشد و جز به خاطر او كارى نكند و اخلاقى جز اخلاق او نداشته باشد .ابو عبداللّه راضى گفت :  پيش « وليد سقّا » رفتم و مى‏خواستم كه در فقير از او سؤال كنم ، سربرآورد و گفت : فقير به كسى گفته مى‏شود كه ...

گرسنگى شقيق بلخى

گرسنگى شقيق بلخى
نوشته‏اند : « شقيق بلخى » سه روز بى‏غذا ماند ، پس از سه روز در حالى كه از زيادى عبادت و گرسنگى ، ضعف گرفته بود ، دست به درگاه حق برداشت و عرضه داشت : « اَطْعَمَنِى » خدايا ! گرسنه‏ام غذايم بده . پس از فراغت از دعا شخصى را ديد كه به طرف او مى‏آيد ، به ...

او صاحب‏خانه را خواست

او صاحب‏خانه را خواست
هم چنين در آن تفسير آمده است : يكى از اولياى خدا براى انجام فريضه حج عازم سفر شد طفل ده يا دوازده ساله‏اش گفت : كجا مى‏روى ؟ گفت : بيت اللّه ، طفل در عالم كودكى تصوّر كرد هركس بيت را ببيند صاحب آن را نيز خواهد ديد ، روى شوق و عشق به پدر گفت : چرا مرا با ...

عشق حق به عبد

عشق حق به عبد
قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است : إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ   . يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى‏كنند ، و كسانى را كه خود را [ با ...

علائم عاشقان حقيقى

علائم عاشقان حقيقى
از بعضى از گذشتگان نقل شده : خداوند عزيز به بعضى از پيامبران وحى كرد : براى من در ميان بندگانم بندگانى است كه عاشق من هستند و من عاشق آنهايم و مشتاق منند و من مشتاق آنانم ، ياد منند و من ياد آنهايم و نظر به من دارند و من به آنان نظر دارم ، اگر راه آنان را ...

دليل عشق و محبّت

دليل عشق و محبّت
در بخشهاى گذشته دانستيد كه امام صادق  عليه‏السلام فرمودند محبّت به خدا و آنچه وابسته به حضرت اوست ، فرع معرفت انسان نسبت به خداست و هرچه معرفت و آگاهى آدمى به وجود مقدّس او بيشتر باشد ، عشق به او بيشتر خواهد بود . چنان كه براى خوف و رجا در كلام امام  ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^