توجه قلبى و روحى كلمه ذكر در قرآن مجيد گاهى به معناى توجّه قلبى و روحى انسان نسبت به حضرت حق آمده ، آن توجّهى كه مايه تربيت و كمال و علّت پذيرفتن و اجراى دستورهاى الهى است .توجه به اين كه عبد در تمام لحظات در محضر خداست و هيچ كجا خالى از حضرت او نيست ...
1 ـ قرآن مجيدكلمه ذكر گاهى به معناى قرآن مجيد آمده است . قرآنى كه يادآور حلال و حرام خدا و دستورات سعادتبخش و انسانساز الهى براى مردم است .قرآنى كه انسان را به بهترين راه هدايت كرده و ضامن خير دنيا و آخرت است .قرآنى كه بشر را از تاريكى به نور ، از ...
صاحب « كيمياى سعادت » در ركن اوّل مىگويد :بدان كه لباب و مقصود همه عبادات ياد كردن حق تعالى است كه عماد مسلمانى نماز است و مقصود وى ذكر حق تعالى است ، چنان كه گفت : ِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ...
آگاهى به خود و علم به حق و شناخت جهان و اطلاع حقيقى به روابط بين خود و خدا و جهان ، مفهوم واقعى ذكر است .البتّه ، مسئله ذكر به اين معنى ، تنها كار باطن و سرّ آدمى است و اين گونه ذكر در حقيقت تجلّى نور حق بر قلب انسان است .براى ايجاد زمينه براى تجلّى آن ...
سلسله مسائلى كه براى تربيت انسان از جانب حق ، توسط انبياى الهى به فرزندان آدم ارائه شده ، ادب يا آداب الهى است .نبىّ بزرگ اسلام صلىاللهعليهوآله بهترين مترجم ادب حق است . امام چهارم از قول نبىّ اكرم صلىاللهعليهوآلهنقل مىكند كه آن حضرت ...
و بر چشم واجب كرده كه آنچه حرام اعلام شده ننگرد و از آنچه روا نيست روىگردان باشد و اين كردار ايمانى چشم است .در قرآن فرموده :به مردان مؤمن بگو : ديده از ديدن نامحرم فروپوشند و شهوت خود را از حرام حفظ كنند و به زمان مؤمنه بگو : ديده خود را فرو خوابانند و ...
امّا آنچه از ايمان بر قلب واجب است اقرار و معرفت و عهدهدارى رضا و تسليم به اين كه شايسته ستايشى جز خداى يگانه نيست ، خدايى كه شريك ندارد ، معبود يكتاست ، همسر و فرزندى نگرفته و به اين كه محمّد صلىاللهعليهوآله بنده و فرستاده اوست و اقرار به ...
ابوعمرو زبيرى مىگويد :به حضرت صادق عليهالسلام عرض كردم : اى عالم ! مرا آگاه كن كه در ميان اعمال ، چه عملى از همه برتر است ؟ حضرت فرمود : عملى كه خداوند هيچ عملى را جز در سايه آن نمىپذيرد .گفتم : چيست ؟ فرمود : ايمان به خدايى كه شايسته پرستشى جز او ...
امام صادق عليهالسلام در حديث مفصّل و پرقيمتى كه مرحوم كلينى رحمهاللهدر كتاب شريف «الكافى» نقل كرده ، از تمام اعضا و جوارح سخن به ميان آورده و وظيفه هريك را از قرآن مجيد بيان نموده كه در حقيقت مىتوان گفت : امام به حق ناطق ، راه ترجمه صحيح همه اعضا ...
و نيز از مسئله توبه به عنوان كلمه ياد فرموده : فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ .پس آدم كلماتى را [ مانند كلمه استغفار و توسّل به اهل بيت عليهمالسلام كه مايه توبه و بازگشت بود ] از سوى پروردگارش دريافت كرد .
3 ـ آزمايش
و هم چنين از مراحل مهم ...
در روزگار عيسى بن مريم عليهالسلام ، زنى بود صالحه و عابده، چون وقت نماز فرامىرسيد، هر كارى كه داشت رها و به نماز و طاعت مشغول مىشد . روزى هنگام پختن نان ، مؤذّن بانگ اذان داد ، او نان پختن را رها كرد و به نماز مشغول شد ؛ چون به نماز ايستاد ، شيطان ...
ملاّ فتح اللّه كاشانى در تفسير خود چنين مىگويد : آسيه به جهت خلوص ايمان رستگار شد و وصلت او با فرعون به او ضررى نرسانيد و نقصى در قرب و منزلت او در نزد حضرت حق پيدا نشد . نقل است : وقتى كه ساحران سحر خود را نمايش دادند و موسى عليهالسلام عصايش را ...
« محمّد بن ابى عمير » يكى از برجستهترين افرادى است كه تاريخ نمونه او را كمتر به ياد دارد . كتب رجالى از او مسائل مهمّى نقل كردهاند كه در اينجا به ترجمه مقاله « رجال الكشى » درباره او اكتفا مىكنيم : على بن الحسن مىگويد : ابن ابى عمير به خاطر ...
حرّ بن يزيد در روز عاشورا بر سر دو راه قرار گرفته بود : يكى سپهسالارى ، ثروتاندوزى ، زن و فرزند ، مقام و منزلت مادّى و ديگر جان باختن و از هستى گذشتن ؛ امّا آن انسان عاقل پس از اندكى تأمّل حق تعالى را در پرتو امامت حضرت سيّدالشهدا عليهالسلام بر ...
ذكر حقيقى است كه هركس به آن آراسته گردد ، جز به او نينديشد و جز به خاطر او كارى نكند و اخلاقى جز اخلاق او نداشته باشد .ابو عبداللّه راضى گفت : پيش « وليد سقّا » رفتم و مىخواستم كه در فقير از او سؤال كنم ، سربرآورد و گفت : فقير به كسى گفته مىشود كه ...
نوشتهاند : « شقيق بلخى » سه روز بىغذا ماند ، پس از سه روز در حالى كه از زيادى عبادت و گرسنگى ، ضعف گرفته بود ، دست به درگاه حق برداشت و عرضه داشت : « اَطْعَمَنِى » خدايا ! گرسنهام غذايم بده . پس از فراغت از دعا شخصى را ديد كه به طرف او مىآيد ، به ...
هم چنين در آن تفسير آمده است : يكى از اولياى خدا براى انجام فريضه حج عازم سفر شد طفل ده يا دوازده سالهاش گفت : كجا مىروى ؟ گفت : بيت اللّه ، طفل در عالم كودكى تصوّر كرد هركس بيت را ببيند صاحب آن را نيز خواهد ديد ، روى شوق و عشق به پدر گفت : چرا مرا با ...
قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است : إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ . يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مىكنند ، و كسانى را كه خود را [ با ...
از بعضى از گذشتگان نقل شده : خداوند عزيز به بعضى از پيامبران وحى كرد : براى من در ميان بندگانم بندگانى است كه عاشق من هستند و من عاشق آنهايم و مشتاق منند و من مشتاق آنانم ، ياد منند و من ياد آنهايم و نظر به من دارند و من به آنان نظر دارم ، اگر راه آنان را ...
در بخشهاى گذشته دانستيد كه امام صادق عليهالسلام فرمودند محبّت به خدا و آنچه وابسته به حضرت اوست ، فرع معرفت انسان نسبت به خداست و هرچه معرفت و آگاهى آدمى به وجود مقدّس او بيشتر باشد ، عشق به او بيشتر خواهد بود . چنان كه براى خوف و رجا در كلام امام ...