از ديگر راههاى ورودى شيطان به قلب ، عجله و ترك استقامت در امور است . پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله فرموده : الأَنَاةُ مِنَ اللّهِ وَالعَجَلَةُ مِنَ الشيطانِ. وقار و سنگينى از خداى عزوجل و عجله از شيطان است .
قرآن مىفرمايد : خُلِقَ ...
از جمله راههايى كه شيطان ، قلب را تسخير مىكند ، عشق انسان به آرايش و لباس فاخر و جمع كردن اثاث زندگى و ساختن خانهاى مطابق با ميل و شهوت است . شيطان هنگامى كه اين محبّت را حاكم بر دل ديد ، دائم انسان را دعوت به آباد كردن خانه به حد افراط و رنگ و ...
دو راه ديگرى كه شيطان از آن دو راه مىتواند بر قلب انسان ، اين عرش پاك الهى تسلّط پيدا كند غضب و شهوت است . غضب ، راهزن عقل و غول پرخطر جاده باطن پاك انسان است ؛ با ضعف ارتش عقل ، هجوم ارتش شيطان شروع مىشود . به هنگام خشم است كه شيطان هم چون كودكى كه با ...
قلب ، همانند حصارى است كه دشمن ديرينه انسان ـ شيطان پليد ـ تمام همّت خود را براى ورود در آن قرار داده و براى تصرّف اين حصار و حكومت بر آن سخت مىكوشد .تنها كسى مىتواند اين حصار را از دستبرد شيطان حفظ كند كه با بيدارى كامل به پاسدارى و حراست ابواب و ...
با توجه به آيات قرآن و متون اسلامى روشن شد كه سلامت اخلاق و عمل و همه شؤون انسانى در گرو سلامت قلب و انحراف در عمل و اخلاق و كليّه برنامههاى حيات ، معلول فساد دل است .توجّه به مسئله قلب از اعظم عبادات و حفظ سلامت آن بهترين كار و علاج امراض قلبيّه ...
علمای بزرگ شیعه
خلق کریم
بصائر
سایت بررسی آثار استاد حسین انصاریان
فصل روشنایی "کتب ومقالات مربوط به کربلا"
"کلام نور" "ترجمه قرآن-نغمه های قرآنی"
آبی تر از دریا "اشعار مختلف راجع به امام زمان (عج)"
این را هم بخوان "یادداشتهای روزانه"
در محضر ...
امّا استعجال : بدان كه عجله معنى است در دل كه مرد را بر اقدام دارد در كارها به اوّل خاطرى كه درآيد و توقّف وتأمّل نكند در آن و بر سرّ آن و عاقبت آن كار مطّلع نشود و استعجال عمل كردن است به تعجيل بىرؤيت و اتباع آن كردن .و ضدّ آن اناءت است و اين معنى است ...
امّا حسد : گوييم : حسد ، خواستن زوال نعمت خداى تعالى است از برادر مسلمان از آنچه او را در آن صلاح باشد . امّا اگر زوال نعمت از او نخواهى ، لكن براى خود مثل آن نعمت خواهى ، آن را غبطت خوانند و خبر پيغمبر صلوات اللّه عليه را بر اين حمل مىكنيم آنجا كه ...
اما امل : بيشتر علماى ما چنين گفتهاند : طول امل ، ارادت حيات و بقا است در زمان استقبال و كوتاهى امل ترك حكم است اندر آن و ترك حكم آن باشد كه آن را به مشيت و ارادت حق تعالى و به علم او مقيّد كند ، يا ارادت حيات به شرط صلاح مستثنى و مقيّد كند .پس آنگه اگر ...
خزى و نكال در آخرت و دنياحاتم اصم رحمة اللّه عليه گفت : از مرگ بپرهيز در سه چيز : بر كبر و حرص و خيلاء كه متكبّر را خداى تعالى از دنيا نبرد تا فروترين مردم او را خوار نكند و حريص را از دنيا نبرد تا به نان پاره يا به شيرينى محتاج بگرداند و نيابد و مختال را ...
خصلتى است هلاك كننده به يكبارگى خداى تعالى فرمايد : أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ .
سر پيچيد و تكبّر ورزيد و از كافران شد . و اين خصلت چون خصلتهاى ديگر نيست كه آن خصلتها در عمل قدح كند و اين در اصل و در دين و اعتقاد قدح كند .و چون ...
امّا حسد : بدان كه حسد طاعات را به فساد آورد و بنده را بر خطيئات دارد و آن دردى است كه بسيارى [ از ] علما و قرّاء بدان مبتلا شدهاند ، تا به عوام و جهّال چه رسد ، تا هلاك كرده ايشان را و در آتش برده . نمىشنوى كه پيامبر فرمود : شش گروه به شش چيز در آتش روند ...
اصل پنجم : چون تأمّل حال او كرديم ، پنج چيز يافتيم كه ديگر اعضا را نيست .اوّل : آن كه دشمن قصد او دارد و روى به او كرده است و ملازم اوست و اوست كه منزل الهام و وسوسه است ، پيوسته فرشته و ديو دعوت او مىكنند .دوّم : شغل دل را بيشتر است كه هوا و عقل هر دو در ...
قرآن مجيد از مردمى كه در تمام عمر خود به غير خدا اشتغال دارند ، به عنوان مردم سختدل ياد كرده آنجا كه مىفرمايد . ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً .سپس دلهاى شما بعد از آن [ معجزه شگفتانگيز ...
امام صادق عليهالسلام در اين جمله پستى دل را در اشتغال به غير خدا دانسته و دورى از توجه به حق و بريده بودن دل از عبادت و طاعت و صرف تمام عمر در به دست آوردن متاع دنيا و تحصيل لذّات فانى آن را علّت خفض و پستى قلب به حساب آوردهاند .غيرخدا هرچه هست ، چون ...
مولوى در توضيح مسئله رضا مىگويد :بهلول به يك مرد الهى مىرسد و از او مىپرسد : در چه حالى ؟ مرا هم از حالت خود آگاه كن . آن مرد الهى مىگويد : شما از حال كسى مىپرسيد كه همواره جهان به مراد او مىگردد اين است حال من ، آن همه سيلابها و جويبارها و ...
رضاى به قضاى الهى ثمره محبّت كامل به خداست و عبارت است از اين كه قلب بنده در تحت حكم خداوند ساكن باشد و به تقدير اذعان كند و معتقد شود كه خداوند در قسمت خود نسبت به عبد خويش اشتباه نكرده و هيچگاه خطايى بر قلم صنع نرفته و هركه را هرچه داده بجا داده ، ...
در اينجا لازم است به مسئله رضا از ديدگاه معارف اسلامى اشاره شود تا حقيقت جمله امام صادق عليهالسلام درباره فتح قلب روشن گردد .رضا از مقامات عالى سلوك است ؛ يعنى : ماوراى آن مقامى نيست ، بلكه آخرين مرحله ورزش اخلاقى و تهذيب نفس است .سالك همين كه به ...