فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مقالات
ارسال پرسش جدید

عجله و ترك استقامت

عجله و ترك استقامت
از ديگر راه‏هاى ورودى شيطان به قلب ، عجله و ترك استقامت در امور است . پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرموده : الأَنَاةُ مِنَ اللّهِ وَالعَجَلَةُ مِنَ الشيطانِ. وقار و سنگينى از خداى عزوجل و عجله از شيطان است . قرآن مى‏فرمايد : خُلِقَ ...

عشق به لذات دنيا

عشق به لذات دنيا
از جمله راه‏هايى كه شيطان ، قلب را تسخير مى‏كند ، عشق انسان به آرايش و لباس فاخر و جمع كردن اثاث زندگى و ساختن خانه‏اى مطابق با ميل و شهوت است . شيطان هنگامى كه اين محبّت را حاكم بر دل ديد ، دائم انسان را دعوت به آباد كردن خانه به حد افراط و رنگ و ...

غضب و شهوت

غضب و شهوت
دو راه ديگرى كه شيطان از آن دو راه مى‏تواند بر قلب انسان ، اين عرش پاك الهى تسلّط پيدا كند غضب و شهوت است . غضب ، راهزن عقل و غول پرخطر جاده باطن پاك انسان است ؛ با ضعف ارتش عقل ، هجوم ارتش شيطان شروع مى‏شود . به هنگام خشم است كه شيطان هم چون كودكى كه با ...

راه‏هاى نفوذ شيطان به قلب

راه‏هاى نفوذ شيطان به قلب
قلب ، همانند حصارى است كه دشمن ديرينه انسان ـ شيطان پليد ـ تمام همّت خود را براى ورود در آن قرار داده و براى تصرّف اين حصار و حكومت بر آن سخت مى‏كوشد .تنها كسى مى‏تواند اين حصار را از دستبرد شيطان حفظ كند كه با بيدارى كامل به پاسدارى و حراست ابواب و ...

مراحل وصول به حقيقت

مراحل وصول به حقيقت
 با توجه به آيات قرآن و متون اسلامى روشن شد كه سلامت اخلاق و عمل و همه شؤون انسانى در گرو سلامت قلب و انحراف در عمل و اخلاق و كليّه برنامه‏هاى حيات ، معلول فساد دل است .توجّه به مسئله قلب از اعظم عبادات و حفظ سلامت آن بهترين كار و علاج امراض قلبيّه ...

وبلاگها

وبلاگها
علمای بزرگ شیعه خلق کریم بصائر سایت  بررسی آثار استاد حسین انصاریان فصل روشنایی "کتب ومقالات مربوط به کربلا" "کلام نور" "ترجمه قرآن-نغمه های قرآنی" آبی تر از دریا "اشعار مختلف راجع به امام زمان (عج)" این را هم بخوان "یادداشتهای روزانه" در محضر ...

حقيقت استعجال

حقيقت استعجال
امّا استعجال : بدان كه عجله معنى است در دل كه مرد را بر اقدام دارد در كارها به اوّل خاطرى كه درآيد و توقّف وتأمّل نكند در آن و بر سرّ آن و عاقبت آن كار مطّلع نشود و استعجال عمل كردن است به تعجيل بى‏رؤيت و اتباع آن كردن .و ضدّ آن اناءت است و اين معنى است ...

حد و حقيقت حسد

حد و حقيقت حسد
امّا حسد : گوييم : حسد ، خواستن زوال نعمت خداى تعالى است از برادر مسلمان از آنچه او را در آن صلاح باشد . امّا اگر زوال نعمت از او نخواهى ، لكن براى خود مثل آن نعمت خواهى ، آن را غبطت خوانند و خبر پيغمبر صلوات اللّه عليه را بر اين حمل مى‏كنيم آنجا كه ...

حدود و اقسام امل

حدود و اقسام امل
اما امل : بيش‏تر علماى ما چنين گفته‏اند : طول امل ، ارادت حيات و بقا است در زمان استقبال و كوتاهى امل ترك حكم است اندر آن و ترك حكم آن باشد كه آن را به مشيت و ارادت حق تعالى و به علم او مقيّد كند ، يا ارادت حيات به شرط صلاح مستثنى و مقيّد كند .پس آنگه اگر ...

خزى و نكال در آخرت و دنيا

خزى و نكال در آخرت و دنيا
خزى و نكال در آخرت و دنياحاتم اصم رحمة اللّه عليه گفت : از مرگ بپرهيز در سه چيز : بر كبر و حرص و خيلاء كه متكبّر را خداى تعالى از دنيا نبرد تا فروترين مردم او را خوار نكند و حريص را از دنيا نبرد تا به نان پاره يا به شيرينى محتاج بگرداند و نيابد و مختال را ...

اكبر

اكبر
خصلتى است هلاك كننده به يكبارگى خداى تعالى فرمايد : أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ  . سر پيچيد و تكبّر ورزيد و از كافران شد . و اين خصلت چون خصلت‏هاى ديگر نيست كه آن خصلت‏ها در عمل قدح كند و اين در اصل و در دين و اعتقاد قدح كند .و چون ...

حسد

حسد
امّا حسد : بدان كه حسد طاعات را به فساد آورد و بنده را بر خطيئات دارد و آن دردى است كه بسيارى [ از ] علما و قرّاء بدان مبتلا شده‏اند ، تا به عوام و جهّال چه رسد ، تا هلاك كرده ايشان را و در آتش برده . نمى‏شنوى كه پيامبر فرمود : شش گروه به شش چيز در آتش روند ...

پنج نكته درباره قلب

پنج نكته درباره قلب
اصل پنجم : چون تأمّل حال او كرديم ، پنج چيز يافتيم كه ديگر اعضا را نيست .اوّل : آن كه دشمن قصد او دارد و روى به او كرده است و ملازم اوست و اوست كه منزل الهام و وسوسه است ، پيوسته فرشته و ديو دعوت او مى‏كنند .دوّم : شغل دل را بيش‏تر است كه هوا و عقل هر دو در ...

صلاح و فساد قلب در آثار اسلامى

صلاح و فساد قلب در آثار اسلامى
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : فى الاْءِنْسانِ مُضْغَةٌ إِذا هِىَ سَلِمَتْ وَصَحَّتْ سَلِمَ بِها سائِرُ الْجَسَدِ ، فَإذا سَقُمَتْ سَقُمَ لَها سائِرُ الْجَسَدِ وَفَسَدَ وَهِىَ الْقَلْبُ .پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ...

مردم سخت دل

مردم سخت دل
قرآن مجيد از مردمى كه در تمام عمر خود به غير خدا اشتغال دارند ، به عنوان مردم سخت‏دل ياد كرده آنجا كه مى‏فرمايد . ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً  .سپس دل‏هاى شما بعد از آن [ معجزه شگفت‏انگيز ...

كتمان شهادت

كتمان شهادت
شهادت دادن به حق ، براى گشايش كار گرفتاران است ، اينان به اين اندازه هم حاضر نيستند به افراد نيازمند كمك كنند . قرآن مى‏فرمايد : وَلاَ تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَن يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ  .و [ شما ...

اشتغال به غير حق

اشتغال به غير حق
امام صادق عليه‏السلام در اين جمله پستى دل را در اشتغال به غير خدا دانسته و دورى از توجه به حق و بريده بودن دل از عبادت و طاعت و صرف تمام عمر در به دست آوردن متاع دنيا و تحصيل لذّات فانى آن را علّت خفض و پستى قلب به حساب آورده‏اند .غيرخدا هرچه هست ، چون ...

معناى رضا در كلام مولوى

معناى رضا در كلام مولوى
مولوى در توضيح مسئله رضا مى‏گويد :بهلول به يك مرد الهى مى‏رسد و از او مى‏پرسد : در چه حالى ؟ مرا هم از حالت خود آگاه كن . آن مرد الهى مى‏گويد : شما از حال كسى مى‏پرسيد كه همواره جهان به مراد او مى‏گردد اين است حال من ، آن همه سيلاب‏ها و جويبارها و ...

رضا ثمره محبّت واقعى

رضا ثمره محبّت واقعى
رضاى به قضاى الهى ثمره محبّت كامل به خداست و عبارت است از اين كه قلب بنده در تحت حكم خداوند ساكن باشد و به تقدير اذعان كند و معتقد شود كه خداوند در قسمت خود نسبت به عبد خويش اشتباه نكرده و هيچ‏گاه خطايى بر قلم صنع نرفته و هركه را هرچه داده بجا داده ، ...

معناى رضا

معناى رضا
در اينجا لازم است به مسئله رضا از ديدگاه معارف اسلامى اشاره شود تا حقيقت جمله امام صادق عليه‏السلام درباره فتح قلب روشن گردد .رضا از مقامات عالى سلوك است ؛ يعنى : ماوراى آن مقامى نيست ، بلكه آخرين مرحله ورزش اخلاقى و تهذيب نفس است .سالك همين كه به ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^