فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

شامگاه چهارشنبه 20 مرداد 89

در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران در گزارشي ضوابط علمي پيش بيني هلال رمضان 1431 را براي علاقه مندان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ مهندس "مسعود عتيقي" گفت: پس از وداع با هلال صبحگاهي شعبان 1431، هلال صبحگاهي رمضان 1431 ساعت 5:11 دقيقه و پنج ثانيه بامداد روز دوشنبه 18 مرداد با فاز و طول کمان نسبتا خوب، طلوع خواهد کرد.

عتيقي افزود: علاقه مندان به رؤیت هلال صبحگاهي رمضان 1431، يک ساعت و هفت دقيقه تا لحظه طلوع خورشيد فرصت دارند تا اين هلال زيبا را مشاهده کنند.

وي در مورد هلال شامگاهي رمضان 1431 که وعده آغاز ماه ضيافت الهي را مي دهد، خاطر نشان کرد: با توجه به ضوابط علمي رؤیت اين هلال مي توان متوقع بود که هلال شامگاهي رمضان 1431 را فقط در شامگاه چهارشنبه 20 مرداد 89 برابر با 30 شعبان 1431 هجري قمري و مطابق با 11 اوت 2010 ميلادي رؤیت کرد.

عتيقي گفت: علاقه مندان به رؤیت هلال شامگاهي رمضان 1431 هجري قمري از ساعت 19:58 دقيقه و 42 ثانيه شامگاه چهارشنبه که مقارن با لحظه غروب خورشيد در تهران مي باشد، 36 دقيقه و 46 ثانيه فرصت دارند تا اين هلال زيبا را با طول کمان 163 درجه و فاز 65/3 درصد مشاهده کنند.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران همچنين گفت که ساعت 7:38 دقيقه صبح روز سه شنبه 19 مرداد وضعيت ماه نو را خواهيم داشت که به اين زمان لحظه تولد ماه نيز مي گويند.

عتيقي افزود: امکان رؤیت ماه در اولين غروب بعد از ماه نو که شامگاه سه شنبه 19 مرداد روي مي دهد با توجه به ضوابط بحراني که براي رؤیت هلال ماه در اقصي نقاط کشور ايران وجود دارد، حتي با استفاده از ابزارهاي رصدي امکان پذير نيست.

وي متذکر شد: علت آن اين است که ارتفاع هلال ماه در لحظه غروب خورشيد بسيار ناچيز است و در برخي نقاط ماه و خورشيد همزمان و يا با تفاوت اندکي از هم غروب خواهند کرد.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران تاکيد کرد: اين موضوع بر روي طول کمان، فاز و مکث ماه نيز تاثير مي گذارد و بنابراين هلال شامگاهي رمضان 1431 در شامگاه چهارشنبه 20 مرداد رؤیت مي شود.

عتيقي خاطر نشان کرد: لحظه غروب ماه ساعت 20:35 دقيقه و 29 ثانيه و سمت ماه در لحظه غروب 274 درجه، سه دقيقه و پنج ثانيه کمان خواهد بود.

وي افزود: ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشيد شش درجه و 27 دقيقه و 25 ثانيه کمان است و جدايي زاويه اي ماه از خورشيد 21 درجه و 38 دقيقه و پنج ثانيه است.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران متذکر شد: سن ماه در اين زمان بيش از 36 ساعت بوده و ماه تقريبا در حضيض زميني يعني در کمترين فاصله با زمين و در فاصله 358 هزار و 617 کيلومتري زمين قرار دارد.

عتيقي افزود: اين محاسبات براي تهران و به مختصات 35 درجه و 40 دقيقه عرض شمالي و 51 درجه و 26 دقيقه طول شرقي و بدون در نظر گرفتن اثر شکست نور در جو زمين و در سيستم مکان مرکزي انجام گرفته است.

وي اشاره کرد: با توجه به فاز، طول کمان و جدايي زاويه اي بالاي ماه اين امکان براي رصد گران با تجربه وجود دارد که قبل از غروب خورشيد با استفاده از ابزارهاي رصدي نسبت به شکار هلال رمضان 1431 اقدام نمايند.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران اعلام کرد: گروه ويژه رؤیت هلال اين انجمن همچون سال هاي گذشته نسبت به رصد هلال مذکور در ارتفاعات استان تهران اقدام خواهد کرد و گزارش آن را از طريق رسانه ها و پايگاه اينترنتي اختصاصي منجمان آماتور کشور به آدرس www.iaas.ir در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آثار خطرناك مال حرام
شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
پرهاى پرندگان و حیات انسان
هفهاف بن مهند راسبى
اخلاق چراغ راه زندگى
چهار عنصر وجود انسان
شكر ، بالاترين عبادت
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
معناى «الرحمن»

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^