فرصت نکردهای که تنت را بیاوری
یا تکههایی از بدنت را بیاوری
بیتن رسیدهای که برای دلم خبر
از تلخی نیامدنت را بیاوری
سر مینهم به نیت دامان تو بر آن
گر پارهای ز پیرهنت را بیاوری
دردانه تو هستم و بوسم نمیکنی؟
یا رفتهای لب و دهنت را ...
بیهوده به گرد کعبه چرخیدن هافرعی به طواف و اصل نا دیدن هااز کعبه امام تو جدا شد حاجیتا کی به هوای سنگ و بوسیدن هادستان جدا ز پیکرت می بینمآن مشک دریده چون سرت می بینمتو ماه خیام نینوایی عباس من از همه با وفا ترت می بینمعباس یلی، اگر به خون آغشتهاکبر، ...
نهال اهل حرم طعمه تبر شده است
تنت چقدر سزاوار بال و پر شده است
میان نیزه و شمشیر و خون حلالم کن
برات عشق من اینقدر درد سر شده است
دوباره داغ دلم تازه شد که می بینم
تن تو از تن بابات زخم تر شده است
به عمه ات چه بگویم اگر تو را پرسید
قدش خمیده ببین دست ...
در عصر امامت امام زین العابدین علیه السلام (۶۱- ۹۵ ه) جامعه اسلامى در یک بحران فکرى و عقیدتى وحشتزا فرو رفته بود. بى تردید از پیش عوامل مختلفى در این بحران نقش داشتند که در این میان چند عامل از همه مهمتر به نظر مىرسد:۱- فاصله گرفتن جامعه از مکتب اهل ...
یزید پس از مرگ پدرش، معاویه، از حاکم مدینه خواست از امام حسین علیهالسلام برای حکومت ننگین خود بیعت بگیرد. امام که شهادت در راه خدا را بهتر از تن دادن به ذلت میشمرد، در اقدامی هوشمندانه، همراه فرزندان و اهلبیت و بستگان و یارانش، مدینه را به سوی ...
دیدار: ضمن تبریک میلاد با سعادت عقیله بنیهاشم; حضرت زینبعلیها السلام به همه آنهایی که اهل آسمان آبی حقیقتاند و از تبار پاک دلدادگان صبر و ایثار و بردباریند. به همین مناسبت، خدمت دو تن از اساتید محترم رسیدیم تا با گوشهای از زندگانی علمی، ...
امام(ع) در سـوم یا چهارم شعبان سال چهارم هجرى در مـدینه دیده به جهان گشـود. ۶ سال در زمان جـدش، ۳۰ سال در کنار پـدرش و ۱۰ سال در کنار بـرادر و پـس از آن ۱۰ سال در اوج قـدرت معاویه با وى مبارزه کرد و سـرانجام در محـرم ۶۱ هجـرى در کـربلا به شهادت رسید. ...
نتیجه مساءله اى که قبلا مطرح شد، این بود که ما دو نوع نگرش به تاریخ داریم. اگر بخواهیم با یک مثال ساده ، فرق بین این دو نوع نگرش را بیان کنیم : فرض کنید که یک نفر از خیابان عبور مى کند و دو نفر را در حال جنگ و نزاع مى بیند. آن ها با هم جنگ مى کنند و جنگشان ...
با دقت کامل در سرگذشتى که داشته ایم، ظلم، با کمال شیوعى که در تاریخ داشته، نتایج خود را نشان داده است. ولى نیروى فعال زندگى به قدرى قوى است که بشر به روى خود نمى آورد که این آفت و این نتایج سوء و عواقب وخیم از کجاست. گاهى مى گوید علل محاسبه نشده بود. ...
ابن زياد غضبناك شده و بانگ بر آورد كه : چه كسى اين سخنان را گفت ؟عبدالله گفت : ((من بودم اى دشمن خدا! آيا فرزندان پاك و مطهرى كه خداوند هر گونه آلودگى را از آنان دور ساخته مى كشى و فكر مى كنى كه با وجود اين مسلمان نيز مى باشى ؟اى واى (بر اين مصيبت ) كجايند ...
هنگامیکه سیدالشهداء عازم عراق شده بود، جابر بن عبدالله آمد و به حضرت عرض کرد: شما فرزند پیامبر هستید، صلاح شما مى دانم که مانند برادر خود، صلح کنید، چرا که برادر شما آگاه و موفق بود. حضرت فرمود: اى جابر آنچه برادرم کرد به دستور خدا و پیامبر بود، من هم ...
ابن قولویه با سند خویش از امام صادق علیه السلام روایت مى کند:چون حسین بن على علیه السلام بر منطقه عقبه البطن فراز آمد، به یاران خود فرمود: یقینا کشته خواهم شد. گفتند: چرا یا اباعبدالله ! فرمود: در خواب دیده ام . گفتند: چه خوابى ؟ فرمود: خواب دیدم که ...
سيد جليل مرحوم دكتر اسماعيل مجاب (دندانساز) عجايبى از ايام مجاورت در هندوستان كه مشاهده كرده بوده نقل مى كرد، از آن جمله مى گفت : عده اى از بازرگانان هند و (بت پرستان ) به حضرت سيدالشهداء معتقد و علاقه مندند و براى بركت مالشان با آن حضرت شركت مى كنند؛ ...
ای قاصد خجسته! پیامی ز ما ببر و آن گه جواب از آن لب شکَّر سخن بیار برخوابگاه سیّد یثربْ حرم، خرام و آن گه به تحفه، بوی اویس قَرن بیار بر مرقد امیر نجف بگذر ای نسیم! ز آن آستانه، سرمه چشم پَرن بیار از خاک کربلا ـ که بلا بر بلاست آن تسکین درد و داغ دلِ ...
خلف، فرزند مسلم بن عوسجه در روز عاشورا دوازده سال داشت. هنگام شهادت پدر تصميم گرفت با دشمن مبارزه كند؛ ولى امام حسين عليه السلام او را از رفتن به ميدان بازداشت. مادرش، وى را ترغيب كرد و گفت: اى پسر! اگر به جنگ نروى هرگز از تو خشنود نمىشوم. پس از ...
آدم عليه السلام از پيام آوران خدا و پدر انسانيّت است ، به فرمان خدا پس از آفرينش او، همه فرشتگان در برابرش سجده كردند كه آدم ، به منزله قبله بود و سجده ازآنِخدا.حسين عليه السلام نيز اينگونه بود، فرشتگان بر او درود و سلام فرستادند و در گرداگرد ...
حادثه عاشورا مثل بسيارى از حقايق اين عالم است كه در زمان خودشان بسا هست آنچنان كه بايد شناخته نمى شود و بلكه فلاسفه تاريخ مدعى هستند كه شايد هيچ حادثه تاريخى را نتوان در زمان خودش آنچنان كه هست ، ارزيابى كرد. بعد از آنكه زمان زيادى گذشت و تمام عكس ...