فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

جايگاه علم در زندگى انسان

علم ، نور است و روشنايى ، چراغ راه است و مركب تندرو در راه رشد و كمال ، علم ، افتخار انسان و امتياز اوست ، شرف و كرامت آدمى به علم است و دانش . از زمان هاى گذشته مى گفتند : آدم بى سواد كور است و آدم كور راه به جايى نمى برد و بر سر كور هر بلايى مى توان آورد .
عالمان ، گل سرسبد جامعه هستند و دانشمندان ، در جامعه انسانى به منزله روح در جسم اند ، دانش وسيله بينش و بال و پرى قوى براى پرواز انسان در عرصه حيات است . يكى از بزرگ ترين گناهان ـ از ديدگاه عقل و شرع ـ محروم ساختن خويش از علم است . بهترين روش زندگى صرف اكثر اوقات در فراگيرى علم و به كار بستن آن است . غذاى جسم ، مواد مادّى است و غذاى عقل ، علم است ؛ اگر بدن را از غذا منع كنند مى ميرد ، به همين صورت اگر عقل را از علم محروم كنند ، به سقوط و نابودى كشيده مى شود !!
آثار شگفت انگيزى كه در تمام جوانب زندگى مى بينيد ، محصول علم است ، هنرها ، كتاب ها ، كتابخانه ها ، معابد ، مساجد ، راه ها ، تسخير هوا ، خشكى ، دريا همه و همه محصول دانش است .
دانش ، عامل رشد مغز ، صفاى جان ، بيدارى روح و حيات قلب است ، هر دانشى در زندگى مفيد باشد ، طبيعتاً فراگيرى آن واجب است و به كار بستنش واجب تر .
علم و معلّم و متعلّم در هر مكتب و مذهبى احترام دارند و در مكتب اسلام بيش از همه مكاتب براى علم و معلّم و دانش آموز احترام و ارزش مى بينيم . فرصت هايى كه براى انسان هست و مى تواند آن را صرف تحصيل علم كند ، اگر نكند عين خيانت است . علم ، علّت بروز استعدادها و ظهور آثار اعجاب انگيز از وجود انسان است ، جامعه آگاه معمولاً از خطرات بسيارى در امان است و طبيعتاً راه مبارزه با بسيارى از عوامل ضرر به روى او باز است .
علم ، خورشيد زندگى است ، دانش فروغ پربهاى حيات است ، علم شيرين ترين ميوه اى است كه انسان از نخستين روز خلقت تاكنون چشيده است .
گاو و خر از راه نوش فربه مى شوند ، ولى آدمى از راه گوش فربه مى گردد . اگر زندگى را هم چون يك ساختمان فرض كنيم، پايه اساسى و اصولى آن علم است. 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
گلزار محبت
شرائط منزل تجلیه
پرهاى پرندگان و حیات انسان
محبت به شقى ترین مردم
اقسام غسل از ديدگاه عارفان
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^