
مراحل سیر نفس (اسفار اربعه)
قرآن مجید هم آن گاه که به ارزیابى انسان مىپردازد، با توجه به دو مسیرى که نفس مىپیماید، او را ارزیابى مىکند، اگر در مسیر پاکى، درستى و فضیلت قرار بگیرد، از انسان به عنوان موجودى الهى یاد مىکند و ارزش این موجود الهى را هم تنها خودِ او مىداند، اما اگر در مسیر نادرستى و ناپاکى قرار گرفت، در ارزیابىها او را از حیوان کمتر مىداند، آن هم نه حیواناتى که در زندگى انسان نقش و قیمت دارند، بلکه حیواناتى که درندهاند و هیچ نقشى در زندگى انسان ندارند. خواسته خداوند بزرگ این است که انسان نفساش را در مسیرى قرار دهد که قرآن مجید و روایات از آن مسیر به مسیر الى اللّه یا سیر الى اللّه تعبیر کردهاند.براى این که نفس در سیر الى اللّه قرار گیرد، بیداران راه خدا چهار سفر قائل شدهاند که آخرین مرحلهاش را قرآن مجید این مىداند که آن گاه که نفس به لقاى حقّ رسید، خداوند تبارک و تعالى به او ماموریت مىدهد که سفر آخر را طى کند. اکنون که به من رسیدى به خلق برگرد و خلق را هم دعوت کن تا آنها هم به من برسند. در حقیقت، این سیر آخر، همان واقعیتى است که قرآن مجید از آن، به رسالت و نبوّت و امامت تعبیر مىکند. از مرحله نازله نبوت و امامت هم، به امر به معروف و نهى از منکر تعبیر مىکند، که در این برگشت «مِنَ الحق الى الخلق» نه تنها نفس از وجود مقدّس محبوب و معشوق دور نمىشود، بلکه در این سفر آخر، نورانیّت بیشترى، قدرت فوقالعادهترى و اوصاف عالىتر و پسندیدهترى را کسب مىکند و به مقامات بسیار مهمترى خواهد رسید تا این که این سیر آخر تمام شود و از این خانه طبیعى، قفس بدن را بشکند و خارج شود و به مقام باعظمت درکناپذیر :« ارْجِعِى اِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً * فَادْخُلِى فِى عِبَادِى * وَادْخُلِى جَنَّتِى »1.به سوى پروردگارت در حالى که از او خشنودى و او هم از تو خشنود است ، باز گرد . * پس در میان بندگانم درآى * و در بهشتم وارد شو .برسد که این «جَنَّتِى» در آیه شریف که با «یاء» نسبت بیان شده، غیر از آن بهشتى است که مرتب در قرآن مجید از اهل ایمان و دارندگان عمل صالح دعوت مىکند تا خود را به آن برسانند. این «جَنَّتِى» از آنِ بندگان ممتاز و خاصّان درگاه است، به تعبیر خودِ قرآن مجید، از آنِ مقرّبان است، از آنِ «السّابقون السّابقون» است و باز به تعبیر خودِ قرآن مجید، از آنِ اولیاى خداست که نامهاى دیگرى هم به دلیل آن مقامات عالى نفسانى دارند که قرآن مجید تحت سه عنوان بسیار مهم از آنها یاد کرده که چون این سه عنوان توضیح لازم دارد، در آینده از آنها بحث خواهیم کرد که خداوند متعال از این گونه مسافران به سوى خودش، با چه عناوین مهمى یاد فرموده است و براى حرکت دادن این نفس در چهار سیر و سفر که در حقیقت، یک سیر «من اللّه الى اللّه» است، با اعتبارات مختلف یاد کرده است که یک سیر آن بسیار باعظمت است ؛ یعنى «من الحقّ الى الحقّ»، از خدا به خدا و «من الحقّ بالحقّ»، از خدا در خدا و «من الخلق الى الحقّ» و آخرین آن هم «من الحقّ الى الخلق» است. براى دستگیرى و نجات کسانى که در این چاه طبیعت گرفتار شدهاند، یک حقیقت است، ولى در چهار قسمت و چهار مرحله «من الخلق الى الحق»، «من الحق الى الحق»، «من الحق فى الحق» و «من الحق الى الخلق» که اگر بخواهیم روى خودمان حساب باز کنیم که کدام یک از این چهار سفر را رفتهایم باید بگوییم، هیچ کدامش را نرفتهایم، چون هنوز گرفتار و اسیر خلق هستیم. اسیر هوا و گناه هستیم، اسیر گناهان گوناگون اعضا و جوارح خودمان هستیم، اسیر برخوردها هستیم.