فارسی
چهارشنبه 13 تير 1403 - الاربعاء 25 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مربیان ، باغبانان گلستان زندگى

قرآن کریم و روایات از انسان تعبیر به نبات و نهال کرده است و این تعبیر نشان دهنده عظمت مسوولیت مربیان به ویژه پدران و مادران در جهت دهى صحیح همه شوونوجودى انسان است .آگاهى از عمل و کار باغبان که با نبات و نهال به صورت روزمرّه سر و کار دارد ، ما را به حقیقت تربیت کاملاً آشنا مى سازد .کار یک باغبان چیست ؟ او هرگز در نهال و درخت ایجاد قابلیت و شایستگى نمى کند و نهال خشکیده اى که فاقد استعداد و لیاقت باشد ، از حوزه کار باغبان خارج است بلکه باغبان جز فراهم ساختن زمینه هاى گوناگون براى رشد و نمو درخت چیز دیگرى نیست . کار باغبان را مى توان در امور زیر خلاصه نمود :1 ـ آگاهى کامل از خصوصیات نهال یا بذر .بدون آگاهى صحیح از خصوصیات موجودِ در حال رشد ، فعالیت هاى او بى ثمر خواهد بود زیرا هر نهالى در شرایط ویژه اى رشدو نمو مى کند و شایستگى هاى خود را نشان مى دهد ، چه بسا شرایطى براى نهالى و بذرى مفید و براى نوعى دیگر مضرّ و زیان بخش است 2 ـ فراهم آوردن زمینه هاى رشد و نمو .این عمل جهت آن است که نهال و بذر لیاقت و شایستگى خود را نشان دهد که غالباً با برداشتن موانع صورت مى پذیرد .لذا باغبان به شخم زدن زمین و نرم کردن محل ریشه هاى نهال و برچیدن سنگ و کلوخ مى پردازد ، باغ و باغچه را براى رشد و فعالیت بذر آماده مى سازد و گاهى براى رسیدن به این هدف شاخه هاى کج و معوج را مى زند تا درخت رشد و نمو کند .3 ـ کمک رسانى لازم براى رشد و نمو .

پرورش یک واحد « نبات » علاوه بر قدرت و نیروى داخلى به کمک هاى خارجى نیز نیاز دارد تا واحد نبات در پرتو استعداد از اشعه حیات بخش خورشید و مواد قندى زمین و آب هاى شیرین و دیگر مواد لازم بهره مند شود و به کمال مطلوب خود برسد و استعداد و لیاقت خود را از طریق برگ و گل و میوه نشان دهد ، در این مورد چه بسا باغبان ناچار مى شود تغییراتى در واحد نباتى پدید آورد و جهت او را با زدن پیوندهاى مناسب تغییر دهد .4 ـ مراقبت پى گیر از واحد نباتى در حال رشد .هیچ واحد نباتى ـ که براى رشد آن جهت خاصى در نظر گرفته شده است ـ از شرط یاد شده بى نیاز نیست ، چه بسا غفلت مربى سبب مى شود موجود نباتى از مسیر و جهت خاص خود بیرون رود و به کمال مطلوب نرسد .تصویر کوچکى است از وضع کارهاى یک مربّى ساده در مورد واحدى نباتى که هرگز از نظر لطافت و ظرافت و لزوم به کار بستن شیوه هاى مختلف تربیت به پایه یک هزارم واحد انسانى نمى رسد .هرگاه تربیت و پرورش یک نهال از یک چنین برنامه گسترده و پر اهمیت و موقعیت شایان توجهى برخوردار است ، باید مربیان واحدهاى انسانى به ویژه پدران و مادران از عظمت مسوولیتى که درباره آنان دارند آگاه شوند و به اصطلاح از این مجمل حدیث مفصّلى بخوانند .عین همان تصویر را که درباره پرورش یک واحد نباتى یادآور شدیم ، باید در مقیاس بسیار وسیع ترى درباره پرورش انسان که به صورت نهایى گام در اجتماع مى نهد تطبیق کنیم .نخستین مرحله پرورش ، آگاهى از خصوصیات جسمى و روحى و شرایط مفید و زمینه هاى مضر کودک است ولى متاسفانه نوع مربیان مخصوصاً پدران و مادران ، فاقد این شرط اساسى تربیت هستند و با این که به هیچ وجه کودک را نمى شناسند از او انتظارات عجیبى دارند .شگفت انگیز است که امروز به مهندسى انسانى ـ آن انسان که آفریننده و رهبر ماشین است ـ کمتر از مهندسى ماشین ـ که مصنوع فکر انسان است ـ توجه مى شود ! !براى شناختن کار یک ماشین ساده یا یک ماشین تحریر و یا رانندگى اتومبیل باید چندین ماه وقت صرف درس هاى نظرى و تمرین هاى عملى نمود ولى انسان ها هنگامى که به عنوان پدر و مادر مى خواهند کودکى را بپرورانند هیچ گونه آموزشى نمى بینند ، نوع پدر و مادرها تقصیر را متوجه کودکان مى کنند و کمتر از خود مى پرسند که شاید تربیت آنان نادرست بوده است .انسان ها داراى قوانین و یا مکانیسم ها و فعل و انفعال هاى اختصاصى هستند که اگر بخواهیم با آنها کار کنیم ، باید مکانیسم و قوانین حاکم بر رفتار آنها را بشناسیم .انسان ها مانند صندوق رمز دارند ، گشودن کتاب روح و قلب آنان و همکارى با آنها ، پیش از هر چیز آگاهى و ظرافت مى خواهد نه زور .قوانین رفتار انسانى را باید مانند قوانین فیزیک و شیمى و فیزیولوژى کشف کرد و نه وضع .وضع پاره اى از مقررات براى رهبرى انسانى اگر با قوانین اصل فطرت و خواسته هاى آفرینش منطبق نباشد ، در خور استقبال و هضم نیست و گر نه با هیچ قدرت و زورى نمى توان قوانین را بر خلاف سنت معمول بر انسان تحمیل کرد.هرگاه عمل نخست درباره پرورش انسان انجام گرفت یعنى مربى خصوصیات کودک و مکانیسم آفرینش او را درک کرد و معلوم شد که درباره جهات فردى کودک مانند رشد تن ، پرورش مغز ، نمو شخصیّت و پیدایش اعتماد به نفس چه شیوه و برنامه اى ضرورت دارد و درباره پرورش جهات اجتماعى او چه کارهایى باید انجام داد تا عضو موثر و مفید براى جامعه شود در این موقع نوبت سه گام دیگر ـ که در تربیت واحد نباتى یادآور شدیم ـ فرا مى رسد .تکامل صحیح آن است که در تمام شوون فردِ مورد تربیت ، آن تکامل صورت گیرد ، زیرا تکامل در یک جهت و عقب ماندگى در جهات دیگر مایه نابودى فرد است ، مثلاً هرگاه در تکامل جسمى و مادى کودک تنها قلب او رشد کند ولى اعضاى دیگر او اصلاً رشد نکنند و یا رشد آنها متناسب با رشد قلب کودک نباشد ، چنین تکامل یک بُعدى مایه مرگ مى شود . عین همین مطلب در مجموع شوون انسان نیز حکم فرماست .هرگاه فشار رشد و نمو روى جنبه هاى مادى و غرایز نفسانى قرار گیرد و جهات دیگر زندگى او مورد غفلت واقع شود ، نام این تکامل ، تکامل یک بُعدى و تکامل ناهماهنگ خواهد بود و تنها آن تکامل ،صحیح و ضامن بقاست که در تمام جوانب و جهات موجودِ در حال رشد صورت پذیرد و همه جهات با نظام خاصى رو به جلو گام نهد .نقطه ضعف مکتب اخلاقى غرب این است که تنها به یک بُعد از ابعاد روح انسان تکیه مى کند و ابعاد دیگر روح انسان را نادیده مى گیرد ، مثلاً هر نوع مکتب تربیتى که بر اساس روانشناسى « فروید که از همه زوایاى وجود انسانى جز زاویه شهوت و غریزه جنسى ناآگاه بود » استوار شود ، شخصیت انسان را از طریق غرائز ، تجربه و تحلیل کرده و از میان غرائز به شهوت و تمایلات جنسى تکیه مى کند و در نتیجه ، شخصیت و منش واقعى انسان در شهوت و امور جنسى خلاصه مى شود و دیگر ابعاد روح انسان که روان شناسى روز بر آنها دست یافته مورد غفلت قرار مى گیرد .این گروه از علماى روان شناس و متخصصان امور تربیتى ، انسان را از دیده شهوت و عینک تمایلات جنسى بررسى مى کنند و بر اثر محدودیت شیوه بحث ، از دیگر کرانه هاى وجود او غافل و بى خبرند و زیان این گروه از کارشناسان امور تربیتى بسیار سهمگین و هولناک است !رخى دیگر از کارشناسان امور تربیتى که تمایلات ماتریالیستى و مادیگرى دارند و زیر بناى افکار آنان را اصالت ماده و انکار ماوراى آن تشکیل مى دهد ، در روش بحث خود غالباً به پرورش تن اهمیت مى دهند نه روح و روان و به جاى تعدیل غرائز و رهبرى آن ، به ارضاو اشباع هر چه بیشتر آن مى پردازند و در سایه این گونه کارشناسى غلط و محدود با سوادانى مى پرورانند که زمین و فضا و دریا را جولانگاه خود قرار مى دهند و با روشن کردن جرقه اى جهان را به آتش مى کشند ، نه انسان هاى کاملى که به فضایل انسانى آراسته شوند و نوع پرورى و تفاهم را پیشه خود سازند .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

در مدار عقل نه شهوت‏
صفت غرور
حضورانتشارات دارالعرفان شیعی در بیست وششمین ...
كتابخانه‏هاى مسلمانان‏
برنامه های سفرتبليغي استاد حسین انصاریان به ...
نفخه عیسى علیه السلام به گِل
لباس در نماز
مدارج العرفان فی الصحیفة السجادیة
تضرع به درگاه الهى‏
لطايف توحيديه در تكبيرة الاحرام‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نفخه عیسى علیه السلام به گِل
لباس در نماز
برنامه های سفرتبليغي استاد حسین انصاریان به ...
حضورانتشارات دارالعرفان شیعی در بیست وششمین ...
صفت غرور
كتابخانه‏هاى مسلمانان‏
در مدار عقل نه شهوت‏
مدارج العرفان فی الصحیفة السجادیة

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^