فارسی
جمعه 29 تير 1403 - الجمعة 11 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

بهداشت مسكن

   در انتخاب و تعيين مسكن محل زندگى بايد توجه كامل داشت ؛ زيرا خانه و محل سكونت از عوامل بسيار مهم بهداشت جسم و جان است . منزل بايد از مجاورت مرداب ها ، مزبله ها ، كارخانجات و مراكز شلوغ و پرجمعيت دور باشد ، اگر نزديك باغستان ها و بيشه ها و در محيطى كه از سرسبزى و خرمى برخوردار است باشد ، در سلامت انسان بسيار مؤثر است .
در سردترين شب هاى زمستان درجه حرارت اتاق خواب بايد بين دوازده و شانزده درجه باشد . ساختمان منزل نبايد از سه طبقه بيشتر باشد و خانه انسان نبايد مزاحم آب و هوا و آفتاب خانه ديگران باشد .
خانه اى كه محل زندگى است بايد خشك و بدون رطوبت باشد ، بهترين روشنايى ها براى منزل برق است ؛ زيرا چراغ نفتى هر قدر هم تميز نگاهداشته شود بوى نفت مى دهد و براى تنفس مضر است ، روزى سه چهار مرتبه درها بايد باز شود تا هواى ساختمان به كلى عوض شود .
در موقع نظافت ساختمان كارى كنيد كه گرد و غبار ، كم برخيزد ؛ زيرا بيم آن مى رود كه ميكروب سل و ساير ميكروب ها به شما آزار برساند ، جلوى بينى خود را به هنگام تنظيف منزل بگيريد ، با كفشى كه در معابر رفت و آمد مى كنيد به اتاق ها نرويد ، اخلاط سينه و آب بينى را روى زمين و به خصوص روى زمين منزل نيندازيد .
دستورهاى عالى اسلام را در پاكيزه نگاه داشتن خانه و محل سكونت كاملاً مراعات كنيد ، خداوند مهربان انسان را براى عبادت و تكامل آفريده ، با جسم مريض و روح كسل نمى توان هدف حضرت دوست را تأمين كرد . رعايت بهداشت در تمام زمينه ها در اسلام واجب شرعى و اخلاقى است ، پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله در جمله معروف پر قدر و قيمتش نظافت را از ايمان دانسته و فرموده اند :
النِّظافَةُ مِنَ الإِيمانِ.  انسان هاى آلوده ، افراد كثيف و مردمى كه به بهداشت خود در تمام امور و زمينه ها توجهى ندارند ، چگونه مى توانند ادعاى مسلمانى كنند ، مسلمان كسى است كه از دستورهاى حق و فرمان هاى پيامبر صلى الله عليه و آله و خواسته هاى سعادت بخش ائمه طاهرين عليهم السلام پيروى كند و در هيچ برنامه اى جداى از مقررات الهى و حلال و حرام خداوندى زيست نكند .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

هدايت
بهداشت مسكن
دل‏هاى بيمار
نفس سلیم و نفس پلید
سبّ و ناسزا
سر چشمه عرفان
دروغ
حبیب بن مظاهر اسدى
دنباله موضوع ابن خضیب و نماز نیکو
گرفتارى به خاطر چربى مقدارى گوشت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

مردم ایران و آل على(علیه السلام)
دنباله موضوع ابن خضیب و نماز نیکو
نفس سلیم و نفس پلید
سبّ و ناسزا
دروغ
حبیب بن مظاهر اسدى
سر چشمه عرفان
بهداشت مسكن
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
بهائیت؛ بنیانی به استحکام تار عنکبوت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^