فارسی
يكشنبه 04 آذر 1403 - الاحد 21 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بشارت خداوند به مومنین 3

 مراد قرآن مجید از عمل صالح و ایمانی که مومن را در معرض بشارت بهشت و نعمتهای آن قرار داده است ، چیست ، و منظور از ایمان ، چه ایمان است ؟
قبل از این که به توضیح مطلب بپردازیم ، اقسام ایمان را توضیح می دهیم . یک ایمان ؛ ایمان زبانی است یعنی هیچ نفوذی در قلب و باطن ندارد و صرفا بر روی زبان می چرخد .
قرآن کریم بعضی از مردم را دارای چنین ایمانی می داند و می فرماید :
« و من الناس من یبعد الله علی حرف فان اصابه خیر اطمان به و  ان اصابته فتنه انقلب علی وجهه خسر الدنیا والاخره ذلک هو الخسران المبین » سوره حج آیه 11
بعضی از مردم عباداتشان بی ریشه است و به وقتی که ببیند با این اقرار [به شهادتین ]و ایمان ، اهداف و کارهای آنها رو به صلاح و و پیشرفت قرار می گیرد ، به همین ایمان زبانی  تکیه می دهند و مراقبت می کنند تا آن را از دست ندهند و طوری خودشان را در بین دیگر انسانها جلوه می دهند که با مومن معرفی کردن خود ، دیگران را وادار به اعتماد و احترام به خویش می کنند و سپس به پیشبرد اهداف و کارهایشان می پردازند .
اما اگر پای دفاع و جنگ با دشمن پیش بیاید ، مساله پرداخت خمس و زکات پیش بیاید ، حادثه ، بیماری و زلزله پیش بیاید و .... در این صورت آن افراد می گویند که این ایمان به درد زندگی ما نمی خورد و نفعی برای ما ندارد . برای توضیح بیشتر آیه فوق به سوره حجرات مراجعه می کنیم ؛ که قرآن می فرماید : «قالت الاعراب ءامنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم » سوره حجرات آیه 14 . شان نزول آیه چنین است که : روزگاری در یک منطقه ای که بادیه نشینان عرب در آنجا زندگی می کردند ، خشکسالی واقع شد . آن مردمان که درمحیط خشکسالی زندگی می کردند ، می دانستند که اهل ایمان و مومنی ، اهل تعاون هستند ؛ یعنی مردمی هستند که نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نیستند و اهل انفاق و پرداخت زکات هستند و همنوعان خود را دوست دارند و مشکلات مردم را حل می کنند . از این روی خدمت پیغمبر اسلام (ص) رسیدند و گفتند : « قالت الاعراب امنا » ؛ یعنی ما دل به خدا داده و او را باور کرده ایم . « قل لم تومنوا » ؛ بگو نه ؛ شما به خدا ایمان نیاوردید و اهل باور نشدید ؛ « ولکن قولوا اسلمنا » بلکه بگویید ما آمدیم مسلمان شدیم و یک فرهنگ را بصورت ظاهری پذیرفتیم تا زیر سایه آثار این فرهنگ باشیم ؛ چرا که « و لما یدخل الایمان فی قلوبکم » من « خدا » که از دل شما خبر دارم ! شما با دل حرف نمی زنید ، بلکه شما دارید تقلب می کنید و به دروغ می گویید که ما مومن هستیم ؛ شما ابدا اهل ایمان نیستید ، بلکه شما از تسلیم شدگان هستید و با یک شهادتین ، برای این که کار برای شما انجام بدهند ، این چنین خود را مومن (ظاهری ) معرفی کرده اید . این ایمان ظاهری که هیچ ارتباطی به قلب و باطن شما ندارد و صرفا لقلقه زبان است ، نمی تواند صاحبش را در معرض بشارت الهی قرار دهد . ادامه دارد


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امام مهربان
رحمت الهی
معانى مختلف اسارت‏
خدا برات جبران می کنه!؟
از عوامل غفلت از خدا
نمونه ‏هايى از آثار پروردگار
ارزش سخاوت
عقل و يقين‏
رعايت جوانمردى در جنگ‏
سعادت انسان ناشی از چیست

بیشترین بازدید این مجموعه

تربت حسين (ع)
روش پيامبر با مردم مكه پس از فتح مكه‏
دير بحيراى راهب‏
كار و كوشش در روايات‏
رعايت جوانمردى در جنگ‏
عقل و يقين‏
نزدیک شدن به خدا
زیارت امام حسین(ع)
عادلانه در راه خدا خرج کردن!
دعای بعد از نماز حضرت زهرا(س)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^