فارسی
يكشنبه 27 خرداد 1403 - الاحد 8 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آرامش، اثر ديگر ديندارى‏

اثر ديگر ديندارى، آرامش است. واقعاً دينداران واقعى در آرامش هستند: الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ. اين وعده پروردگار است كه براى آنان امن و آرامش باشد.
آرامش، اثر ديگر ديندارى‏

پيغمبر اسلام گامى فقط نان خالى به دست مى آوردند، ولى با اين حال مى گفتند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» «2»، و اصلًا از اين كه چرا من ندارم و مشركين دارند، و چرا من نان خالى دارم و سفر خان فلانى پر است، اضطراب نداشت؛ حضرت آرامِ آرام بود. روزى هم كه نداشت، چنان كه نوشته اند، گاهى اتفاق مى افتاد حضرت، سه شبانه روز هم يك لقم غذا به دست نمى آورد و شكم حضرت خيلى مالش پيدا مى كرد، آن حضرت با دستمالى تكه سنگى را به شكم خود مى بست تا از مالش رفتن شكم خود جلوگيرى كند. بعد در همين حال، هر كسى او را مى ديد و مى گفت: آقا! حالتان چطور است؟ حضرت نمى گفت: من سه شبانه روز است كه نان نخوردم؛ بلكه آرام و راحت مى گفت:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ.» در هر حالى به سر مى برم، برايم جاى شكر هست.

ما اوج آرامش اهل دين را مى توانيم در گودال قتلگا كربلا ببينيم. در اين موقعيت، آن قدر حضرت سيد الشهداء عليه السلام آرامش باطن داشت كه با ديدن هفتاد و دو بدن قطعه قطعه شد ياران و فرزندانش، و با شنيدن صداى ناله زنان و بچه هاى كاروانش، انگار كه گودال قتلگاه بهترين تختخواب استراحت اوست. براى همين، او صورت خود را بر روى خاك گذاشت و گفت: «الهى! رضاً بقضائك.» «1» آن هم در كمال آرامش؛ يعنى اصلًا دلش گرفتار اين نبود كه چرا الان يزيد در كاخ نشسته و من در گودالم؛ چرا الان دارند شيرخوارگان بنى اميه را در گهواره هاى شان آرام مى كنند؛ گهواره هايى كه به آن، ميخ طلا و نقره زده بودند، ولى بايد نوزاد شش ما من، تشنه جان بدهد. اصلًا دل او اسير اين مسايل نبود؛ چون همه ناآرامى ها متعلّق به اسارت قلب است؛ همه چون و چراها، متعلّق به اسارت قلب است. همين است كه اهل ايمان آرامش كامل دارند. به خدا قسم، حضرت ابى عبدالله عليه السلام در گودال قتلگاه، از نظر باطن، خوش تر از شاهانى بود كه روى گران ترين تخت ها آرميده بودند.

مى دانيم اين آرامش باعث سلامت بدن است؛ اين آرامش باعث طول عمر مى شود؛ اين آرامش باعث قدرت دفاعى بدن ماست؛ مى دانيم دكترهاى مهم عالم امروز مى گويند، منشأ بيش تر امراض، به تعبير خودشان، استرس هاست كه البته، اين سخن جديدى نيست كه آن ها مى گويند. اين سخنى است كه هزار و پانصد سال پيش، امام صادق عليه السلام گفت: «الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ.» «2» معناى خارجى «غضب»، همان استرس است. اين سخن امام صادق عليه السلام است.

قرآن مجيد مى فرمايد از آثار ديندارى واقعى، آرامش و امنيت است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شخصيت زن در قرآن‏
روايات بسيار مهم باب دختر دارى‏
6- تحمل رنج عبادت‏
نگاه انسان متواضع به مردم‏
بازخورد پروردگار به بندۀ عاشق
غناى نفس
چگونگى توسل به اذكار
اخلاص اميرالمؤمنين عليه السلام در مبارزه با عمرو ...
بهره خدايى جوان متدين‏
شناخت خدا به وجود علي (علیه السلام)

بیشترین بازدید این مجموعه

در مجلس ابن زیاد(لعنة الله علیه) چه گذشت؟ - جلسه ...
عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
نگاه انسان متواضع به مردم‏
6- تحمل رنج عبادت‏
پنجمين عامل براى توبه‏
در پى كار خير گشتن
در مسئله ازدواج والاترين هدف را منظور داشته‏ ...
ارزش كتاب جامع السعادات
اختلاف ظرفيت‏هاى انسان
دیدار پروردگار درقیامت با چشم دل

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^