قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است : إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ . يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى كنند ، و كسانى را كه خود را [ با پذيرش انواع پاكى ها از همه آلودگى ها ] پاكيزه مى كنند . دوست دارد . فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ . در آن مردانى هستند كه خواهان پاكيزگى [ و طهارت جسم و جان ]هستند و خدا پاكيزگان را دوست دارد . و آنان كه به دروغ ادّعاى محبّت خدا مى كنند و خيال مى كنند خدا هم آنان را دوست دارد ، معذّب بودن آنان را ردّ بر آن ادّعا دانسته و مى فرمايد : قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم .
پس چرا خدا شما را به گناهانتان عذاب مى كند ؟ اگر شما محبوب خداييد چرا به خاطر گناهانتان به جهنّم عذاب وجدان دچار مى شويد اين گرفتارى شما به عذاب دليل بر اين است كه خدا شما را دوست ندارد ، علامت محبّت حق به عبد ، توبه عبد است و از شرايط محبّت حق به عبد غفران اوست چنانچه فرموده : قُلْ إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ . بگو : اگر خدا را دوست داريد ، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد ، و گناهانتان را بيامرزد . شما كه مى گوييد : عاشق خداييم از برنامه هاى الهى كه به وسيله پيامبر صلى الله عليه و آله به شما رسيده پيروى كنيد ؛ تا خدا شما را دوست داشته و گناهانتان را ببخشد . توبه يكى از مهمترين فرمان هاى حق است كه عاشق خدا براى اجراى آن قيام كرده و به وسيله آن تمام نواقص خود را رفع و آلودگى هاى خويش را پاك مى كند . و از اين طريق است كه محبوب حق مى شود .
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أَنَّ اللّهَ يُعْطى الْمالَ اَلْبِرُّ وَالْفاجِرُ وَلا يُعْطى الإيمانَ إلاّ مَنْ اَحَبَّ .
پيامبر بزرگ صلى الله عليه و آله فرمود : خداوند دنيا را به هركه دوست دارد و دوست ندارد عطا مى كند . ولى ايمان وعشق را فقط به كسى كه علاقه دارد عنايت مى كند . البته در اين زمينه بايد توجّه داشت كه سعى و ظرفيّت و شايستگى عبد شرط است ، در صورت كوشش و يافتن ظرفيت و شايستگى ، عنايت الهى متوجّه انسان مى گردد و خداوند عبد را به نور ايمان منوّر مى كند . اين نور دليل بر محبّت خدا به عبد است .
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إِذا أَحَبَّ اللّهُ تَعالى عَبْداً اِبْتَلاهُ فَإِنْ أَحَبَّهُ الْحُبَّ الْبالِغِ اقْتَناهُ ، فَقالُوا : وَما مَعْنا اقْتَناهُ ، قالَ : لا يَتْرُكْ لَهُ مالاً وَلا وَلَداً . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هنگامى كه خدا به بنده اش محبّت ورزد او را مبتلا مى كند و هنگامى كه عشق حق به عبد به درجه نهايى برسد او را به دست خواهد گرفت ، عرضه داشتند : يعنى چه ؟ فرمود : برايش اهل و مالى باقى نخواهد گذاشت . ( كنايه از اين كه وضع عبد به جايى مى رسد كه ذكر و فكرى و عمل و اخلاقى و حركت و سكونى جز او نخواهد داشت و هرچه در اختيار
اوست فداى محبوب مى كند ) . و به قول فيض بزرگوار ، آن فقيه ربّانى :
گرفتم ملك جان الحمد للّه
گذشتم از جهان الحمد للّه
چه جا و چه جهان چه ملك و چه ملك
شدم تا جان جان الحمد للّه
مكان را در نور ديدم به همت
شدم تا لا مكان الحمد للّه
برون كردم سر از عالم نهادم
قدم بر آسمان الحمد للّه
زمهر فانيان دل بر گرفتم
شدم از باقيان الحمد للّه
زمحكومان بريدم رو نهادم
سوى آن حكمران الحمد للّه
زچاه طبع يوسف وار رفتم
به سوى مصر جان الحمد للّه
زخوف عقل يونس وار جستم
به صحراى عيان الحمد للّه
زبود فيض و نابودش برستم
نه اين ماند و نه آن الحمد للّه
قالَ النَّبىُّ صلى الله عليه و آله : إذا أَحَبَّ اللّهُ عَبْداً ابْتَلاهُ فَإِنْ صَبَرَ اجْتَباهُ وَإِنْ رَضِىَ اصْطَفاهُ .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هرگاه خدا بنده اى را دوست داشته باشد ، او را دچار
آزمايش مى كند ، اگر در برابر آزمايش هاى ربّانى استقامت ورزد او را به عنوان بنده اختيار مى كند و چون راضى به برنامه هاى الهى شد ، او را مخصوص خود مى گرداند .
منبع : بر گرفته از كتاب عرفان اسلامي استاد حسين انصاريان