فارسی
يكشنبه 10 تير 1403 - الاحد 22 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پرسش‌هاي پيامبران از مردم

 

چند سؤال هم انبيا: از مردم داشتند. يکي از آن‌ها اين بود:

(أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ)

اين همزه «أمّن»، همزة استفهام است و دعا نيست. يعني خدا قبل از «أَمَّنْ يُجيبُ» بت‌ها و معبودهاي باطل را طرح کرده و بعد مي‌فرمايد: (أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ) آيا پروردگاري که دعاي مضطر را استجابت مي‌کند (وَ يَكْشِفُ السُّوءَ) و دردها را برطرف مي‌کند؛ او را بايد پرستيد يا بت‌ها و فرعون‌هايي که کم‌ترين مشکل شما را حل نمي‌کنند و مشکل‌ساز هستند.

این آية شريف، عقل را تکان مي‌دهد. این آيه دعایی نيست. اگر همزة «أمّن» همزة منادي بود، معني‌ آن اين مي‌شد که ‌اي کسي که دعا را مستجاب مي‌کني، من دعا مي‌کنم و تو دعايم را مستجاب کن. اما معني آيه اين نيست.

اين آيه بحث و گفت‌وگو با مشرکان و كفار است. با آن‌ها گفت‌وگو كرده مي‌گويد: اگر بت مشکل‌گشا است، کدام بت، مشکلتان را تاکنون حل کرده است؟ کدام بت بيمارتان را شفا داده است؟

 

معبود، حق و فرد است. «لا اله»، همة معبودهاي باطل را نفي مي‌کند الا الله.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تنهايى بى‏تقوايان در قبر و قيامت
روزگار نعمت ابدى، مصداق ديگر «والعصر»
تهران حسینیهٔ حضرت قاسم دههٔ دوم صفر 1395 سخنرانی ...
تائب حبيب خدا است‏
شيطان‏شناسى انبيا و اوليا
پرسش‌هاي پيامبران از مردم
دورى از ربا براى خدا
حرکت به‌سوی لقاءالله در پرتو اقتدای به ...
امام علی علیه السلام مظهر تجلی حق
وسوسه امور مادى

بیشترین بازدید این مجموعه

دورى از ربا براى خدا
همراهى فرشتگان با صابران‏
شيطان‏شناسى انبيا و اوليا
شیطان و اهل تقوا - جلسه پنجم - (متن کامل + عناوین)
حفظ خود و اطرافيان از جهنم
تائب حبيب خدا است‏
استغفار، کلید حل مشکلات
امام علی علیه السلام مظهر تجلی حق
ترس مُحرِم
تهران حسینیهٔ حضرت قاسم دههٔ دوم صفر 1395 سخنرانی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^