اما ثواب اين كار تعليم و تعلّم قرآن چه مقدار است ؟ شما روايات را اگر ببينيد ، شگفت زده مى شويد . اگر كسى ايمانش ضعيف باشد ، ممكن است روايات را قبول نكند . مى گويد : مگر مى شود براى نيم ساعت كه پدرى فرزندش را بنشاند و با مهر و محبت قرآن را به آنها ياد دهد و براى كار خير آنها را تشويق كند ثواب شهادت در راه خدا را داشته باشد ؟
يا خداوند متعال در قيامت تاجى بر سر معلم قرآن مى گذارد كه در ميان اولين و آخرين مى درخشد و به او مى گويند : هر آيه اى كه براى ما بخوانى ، ما درجه اى تو را بالاتر مى بريم : » اقرأ و ارق « خدا كريم است . كريمى است كه خزانه اش پايان نمى پذيرد .
اگر پيغمبر اكرم و ائمه طاهرين عليهم السلام بگويند كه براى معلم و متعلم قرآن اين قدر بهره قيامتى قرار داده ايم ، آيا اين چيزى نيست كه كسى باور نكند ؟ اگر كسى خدا را بشناسد ، پاداش هاى وجود مقدس او را باور مى كند .
اميرالمؤمنين على عليه السلام مى فرمايد :
در زمان پيامبر صلى الله عليه وآله گاهى لازم بود كه در مدينه ، شب هنگام از خانه بيرون بروم و مسيرى را طى كنم . از كوچه هاى شهر مدينه كه رد مى شدم ، از درون خانه ها صداى قرآن و گريه مى آمد .
شما ممكن است بپرسيد : اين افراد به اين خوبى ، بعد از رحلت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله كجا بودند ؟ و چرا اميرالمؤمنين عليه السلام تنها ماندند ؟
امام صادق عليه السلام مى فرمايد : بعد از رحلت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله ياران واقعى اميرالمؤمنين على عليه السلام دوازده نفر بيشتر نبودند . بقيه به دنبال پول و دنيا و مقام رفتند و با حكومتى كه خودشان برپا كردند ، راه خود را از دين خدا جدا كردند . خيلى از اين افراد نيز در جنگ هاى مختلف به فيض عظيم شهادت نائل شدند و نبودند كه حضرت على و فاطمه زهرا عليهما السلام را يارى دهند .
اين آگاهان و عاشقان به قرآن اگر زنده بودند ، براى على و براى ما نيز اوضاع اين گونه نمى شد . جاى اهل قرآن خالى شد . مگر اين كه دوباره و به سرعت ، اهل قرآن ، آگاه به قرآن و مؤمن خالص بسازيم . نه تنها آن زمان نبودند ، بلكه اكنون نيز نيستند ، آن زمان دوازده نفر بودند ، فكر مى كنيد در زمان ما چند نفر باشند ؟ اگر زياد بودند كه امام زمان عليه السلام ظهور مى كردند . چون حضرت در اوايل ظهور نيرويى لازم دارند كه تمام ظاهر و باطن آنها بى انحراف باشد كه وقتى ايشان مى آيند ، يارانش توقعى به جز پياده كردن دين خدا در عالم نداشته باشند .
اگر حضرت به برترين آنها بگويد : تو بيا خادم مسجد كوفه شو و مسجد را براى نمازگزاران تميز كن :
» أَن طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّآئِفِينَ وَ الْعَكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ «
به حضرت نه نگويد .
منبع : پایگاه عرفان