
امان نامه خداوند
خداوند در قرآن مىفرمايد :
كسى كه يك سفر حج انجام دهد، (البته حج مطابق با فقه اهل بيت) در برابر حج او، به او ايمنى مىدهم :
« وَمَن دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً »
ايمنى از عذاب را به او مىدهم. در مقابل يك سفر يك ماهه كه انسان مىرود و خيلى هم به او خوش مىگذرد، خداوند به او ايمنى مىدهد. اصل تجارت، محدود است، ولى سودش نامحدود. هنگامى كه بهشتيان، خدا را مىبينند، آن قدر خدا را شكر مىكنند كه قرآن الفاظ شكرگزارى آنان را بيان مىكند :
« و قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ »[20]
از درون بهشت، جهنم را به آنان نشان مىدهند. لذت احساس نجات از جهنم، از لذت خوردن نعمتهاى بهشت، براى ايشان بيشتر است.
امام صادق عليهالسلام مسأله حج در آيه « وَمَن دَخَلَهُ كَانَ ءَامِناً » را بسيار لطيف بيان كرده، مىفرمايد : كسى كه حج بگزارد، خدا او را وارد فضاى ولايت ما مىكند ؛[21] يعنى در دنيا و آخرت، دستش را در دست ما مىگذارد و وقتى اينگونه شد، از هر
فتنهاى در دنيا و از هر عذابى در آخرت، در امان است: « وَمَن دَخَلَهُو كَانَ ءَامِناً ».