فارسی
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 - الخميس 7 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بلاهای خودساخته

 

قرآن مجید معتقد است که هر بلایی که سر کسی می‌آید ـ البته بلاهای مضر ـ به دست خودش است.ما یک بلاهایی داریم که از جانب خداست و این‌ها در حقیقت کلاس آزمایش است، مانند پنج بلایی که در سوره بقره مطرح است که مستقیما می‌فرماید از جانب خدا زمینه آنها آماده می‌شود و آنها نردبان ترقی و رشد است:

)وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْخـَوْفِ وَ الْجـُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّـرِ الصَّابِرين

اما بلاهایی هست که خود انسان به دست خودش فراهم می‌کند و آن عامل سقوط است و کاملا با آن ابتلاءات الهی تفاوت دارد. مثلا شخصی آنچه را که خدا حرام کرده می‌خورد و ساختمان عقلش را از بین می‌برد. این بلای فراهم شده به دست خودش است و نمی‌توان آن را به پای خدا نوشت. چنین کسی اگر بگوید که تقدیر الهی است قرآن مجید می‌فرماید که او تهمت می‌زند و این تقدیر الهی نیست، چراکه اگرتقدیر الهی باشد تضاد روشنی در بین خواهد بود. آیا خداوند از یک طرف می‌گوید حرام است و از طرف دیگر آن را برای این شخص تقدیر می‌کند؟ اگر او تقدیر کرده پس چرا آن را حرام کرده است؟! تقدیر خودش را که دیگر حرام نمی‌کند.

اگر کسی آنچه را که به نفع انسان نیست و خداوند از اول آن را حرام کرده است مرتکب شود و بعد به خدا نسبت دهد و بگوید که تقدیر و قضای او بوده این تهمت به پروردگار عالم است. اولین کسی هم که در دنیا این تهمت را به پروردگار بزرگ عالم زد ابلیس بود. هر کسی هم که هر ضرری مخصوصا ضرر معنوی و آخرتی سر خودش بیاورد و بعد به خدا نسبت بدهد هم‌مسلک ابلیس شده است. در این مسأله قرآن مجید نیز می‌گوید که شما حرف کفار و مشرکین را نگویید و حرف بی‌خبران را به خداوند نسبت مدهید. مثلا جوانی که شراب می‌خورد و بعد هم مفاسد دیگری ایجاد می‌کند آیا می‌تواند آن را به تقدیر خدا نسبت دهد؟

 

ابلیس شبی رفت به بالین جوانی


 

آراسته با شکل مهیبی سر و بر را


گفتا که منم مرگ اگر خواهی زنهار


 

باید بگزینی تو یکی زین سه خطر را


یا آن پدر پیر خودت را بکشی زار


 

تا بشکنی از مادر خود سینه و سر را 


یا آن‌‌که بنوشی دو سه جامی از این می


 

تا آن‌‌که بپوشم زهلاک تو نظر را 


گفتا پدر و مادر من هر دو عزیزند


 

هرگز نکنم ترک ادب این دو نفر را 


لیکن چو به می‌دفع شر از خویش توان کرد


 

نوشم دو سه جامی و کنم دفع خطر را 


نوشید دو جامی و چو شد خیره ز مستی


 

هم مادر خود را زد و هم کشت پدر را

 

آیا این اعمال زشت تقدیر خداست؟ آیا خوردن شرابی که حرام است و مغز را متلاشی کرده، قوه اندیشه را می‌گیرد و چراغ فکر را خاموش می‌کند تقدیر خدا بوده؟ این عمل که با عدل، حکمت، علم و کرم و آقایی وجود مقدس خداوند تناسبی ندارد!


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اندیشه در اسلام - جلسه یازدهم
شهوت در كمين انسان
عظمت خلقت انسان‏
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد توبه
حكايت لاك پشت و هلاكت او
فوائد نماز
معرفت به سيدالشهدا عليه ‏السلام
شش نشانه براى اهل ايمان‏
ایمان و آثار آن - جلسه نهم (1) - (متن کامل + عناوین)
ارزش اخلاق حسنه‏

بیشترین بازدید این مجموعه

چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
دعاهاى صحيفه، چراغ هدايت بعد از حادثه كربلا
وسائل هدايت - جلسه بیست وسوم (1) - (متن کامل + عناوین)
شهوت در كمين انسان
منبع كل خيرات و فضائل
روشنى شب اولياى خدا
فوائد نماز
ایمان و آثار آن - جلسه نهم (1) - (متن کامل + عناوین)
رحمت حق و عالم رحم
خوانسار/ حسینیهٔ آیت‌الله ابن‌الرضا/ دههٔ اول ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^