فارسی
شنبه 07 مهر 1403 - السبت 23 ربيع الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انحرافات فكرى‏

بدترين انحراف، انحراف فكرى است، انحرافى كه سبب مى گردد كه انسان خوب و بد را به طور صحيح تشخيص ندهد بلكه بالاتر، باطل در نظرش حق و حق در ديدش باطل جلوه كند.

روايت زير نشان دهنده انحراف فكرى و غلط تشخيص دادن حقايق است.

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله روزى به ياران خود فرمود:

«كَيْفَ بِكُمْ إذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ، وَفَسَقَ شَبَابُكُمْ وَلَمْ تَأمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ تَنْهَوا عَنِ المُنْكَرِ؟ فَقِيلَ لَهُ: وَيَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُول اللَّهِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَشَرٌّ مِن ذَلِكَ، كَيْفَ بِكُم إذَا أمَرْتُمْ بِالمُنْكَرِ وَنَهَيْتُمْ عَنِ المَعرُوفِ؟ فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسولَ اللَّهِ وَيَكُونُ ذَلِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ وَشَرٌّ مِنْ ذَلِكَ، كَيْفَ بِكُمْ إذَا رَأيْتُمُ المَعْرُوفَ مُنكَراً وَالمُنْكَرَ مَعْرُوفاً؟!» «1».

روزگارى فرا مى رسد كه زنان و جوانان شما فاسد و فاسق مى وشند و امر به معروف و نهى از منكر متروك مى ماند.

ياران با تعجب پرسيدند چنين چيزى ممكن است؟ فرمود: بدتر از اين هم انجام مى گيرد، زمانى فرا مى رسد كه شما را به بديها وادارند و از خوبى ها بازدارند!

به حضرت گفتند: آيا چنين كارى واقع مى شود؟ فرمود: بدتر از اين هم پيش مى آيد و آن اين كه خوبى ها در نظر مردم بد جلوه مى كند و بدى ها خوب به نظر مى آيد!!

جمله پايانى رسول خدا صلى الله عليه و آله ناظر به اين حقيقت است كه تشخيص مردم دگرگون خواهد شد، مردم بر اثر كثرت گناه و فراوان شدن زشتى ها و گرفتار آمدن مردم به آلودگى ها، خوبى ها و بدى ها را از هم تميز نخواهند داد بلكه رذائل اخلاقى جاى فضايل اخلاقى را خواهد گرفت.

متاسفانه محيط بسيارى از خانه ها براى سرگرمى ها مخرّب، محيطى رها و بى در و پيكر است.

آنچه را كودكان و به ويژه نوجوانان از راه ديدن و شنيدن ياد مى گيرند، گمراه كننده است. اكثر فيلم ها، ويدئوها، سى دى هاى تصويرى و گفتارى و بخصوص ماهواره ها، بيشترين چيزى كه نشان مى دهند از ماجراهاى عشقى و گانگستر بازى مايه گرفته و دختران و پسران را به وادى گمراهى و تخريب شخصيت و از كار افتادن عقل و خرد و تخدير هوش و حواس سوق مى دهد.

براى اين كه به تأثير اين ابزار سرگرمى و وسائل مشغوليت و عناصر لهوى و اثرات آن در فكر انسان پى ببريم، كافى است روحيات كودكانى را كه چند بار به تماشاى فيلم هاى جنايى و خشن رفته اند مورد مطالعه قرار دهيم.

اكثر اين كودكان در وقت فراغت و بيكارى به تقليد از آرتيست هاى فيلم ها در كوچه و خيابان و خانه و دبستان به جان هم مى افتند و با مشت، سر و صورت يكديگر را مى كوبند و با لگد، به يكديگر حمله مى كنند و در هنگام زد و خورد نام آرتيست هاى فيلم و سينما را روى خود مى گذارند و برخى اوقات كار به جاهاى بالاتر مى كشد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

هرچه خوبی برای خود می‌ پسندی، برای دیگران هم ...
 لقب امیرالمؤمنین(ع)
تربت فاطمه معصومه (س)
گوشه‏اى از ايمان على (ع)
لزوم معاشرت نيك و صحيح با همسران‏
حق زبان‏
زندگى طولانى دوركننده عذاب از ستمكار نيست‏
اين‏كه عيسى بن مريم است!
حضرت مجتبى و خوف‏
گناهان زبان

بیشترین بازدید این مجموعه

بيانى از استاد شهيد مرحوم مرتضى مطهّرى
كيفيت عبادت‏
حق زبان‏
شكوفايى استعدادها
هوى‏پرستى‏
ويژگى‏هاى ابوذر در کلام امام صادق علیه السلام
تلاوت و انس با قرآن
خیر دنیا و آخرت
 لقب امیرالمؤمنین(ع)
نوکری برای امام حسین(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^