فارسی
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 6 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انحرافات فكرى‏

بدترين انحراف، انحراف فكرى است، انحرافى كه سبب مى گردد كه انسان خوب و بد را به طور صحيح تشخيص ندهد بلكه بالاتر، باطل در نظرش حق و حق در ديدش باطل جلوه كند.

روايت زير نشان دهنده انحراف فكرى و غلط تشخيص دادن حقايق است.

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله روزى به ياران خود فرمود:

«كَيْفَ بِكُمْ إذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ، وَفَسَقَ شَبَابُكُمْ وَلَمْ تَأمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ تَنْهَوا عَنِ المُنْكَرِ؟ فَقِيلَ لَهُ: وَيَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُول اللَّهِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَشَرٌّ مِن ذَلِكَ، كَيْفَ بِكُم إذَا أمَرْتُمْ بِالمُنْكَرِ وَنَهَيْتُمْ عَنِ المَعرُوفِ؟ فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسولَ اللَّهِ وَيَكُونُ ذَلِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ وَشَرٌّ مِنْ ذَلِكَ، كَيْفَ بِكُمْ إذَا رَأيْتُمُ المَعْرُوفَ مُنكَراً وَالمُنْكَرَ مَعْرُوفاً؟!» «1».

روزگارى فرا مى رسد كه زنان و جوانان شما فاسد و فاسق مى وشند و امر به معروف و نهى از منكر متروك مى ماند.

ياران با تعجب پرسيدند چنين چيزى ممكن است؟ فرمود: بدتر از اين هم انجام مى گيرد، زمانى فرا مى رسد كه شما را به بديها وادارند و از خوبى ها بازدارند!

به حضرت گفتند: آيا چنين كارى واقع مى شود؟ فرمود: بدتر از اين هم پيش مى آيد و آن اين كه خوبى ها در نظر مردم بد جلوه مى كند و بدى ها خوب به نظر مى آيد!!

جمله پايانى رسول خدا صلى الله عليه و آله ناظر به اين حقيقت است كه تشخيص مردم دگرگون خواهد شد، مردم بر اثر كثرت گناه و فراوان شدن زشتى ها و گرفتار آمدن مردم به آلودگى ها، خوبى ها و بدى ها را از هم تميز نخواهند داد بلكه رذائل اخلاقى جاى فضايل اخلاقى را خواهد گرفت.

متاسفانه محيط بسيارى از خانه ها براى سرگرمى ها مخرّب، محيطى رها و بى در و پيكر است.

آنچه را كودكان و به ويژه نوجوانان از راه ديدن و شنيدن ياد مى گيرند، گمراه كننده است. اكثر فيلم ها، ويدئوها، سى دى هاى تصويرى و گفتارى و بخصوص ماهواره ها، بيشترين چيزى كه نشان مى دهند از ماجراهاى عشقى و گانگستر بازى مايه گرفته و دختران و پسران را به وادى گمراهى و تخريب شخصيت و از كار افتادن عقل و خرد و تخدير هوش و حواس سوق مى دهد.

براى اين كه به تأثير اين ابزار سرگرمى و وسائل مشغوليت و عناصر لهوى و اثرات آن در فكر انسان پى ببريم، كافى است روحيات كودكانى را كه چند بار به تماشاى فيلم هاى جنايى و خشن رفته اند مورد مطالعه قرار دهيم.

اكثر اين كودكان در وقت فراغت و بيكارى به تقليد از آرتيست هاى فيلم ها در كوچه و خيابان و خانه و دبستان به جان هم مى افتند و با مشت، سر و صورت يكديگر را مى كوبند و با لگد، به يكديگر حمله مى كنند و در هنگام زد و خورد نام آرتيست هاى فيلم و سينما را روى خود مى گذارند و برخى اوقات كار به جاهاى بالاتر مى كشد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نيكوكاران در قرآن‏
عبرت‏آموزى امير تيمور
آثار دوستى و معاشرت با اهل بيت عليهم السلام‏
زشتى ربا در ملل جهان‏
رسوائى رياكار
ذكر خدا از نگاه قرآن مجيد
اثر طمع
تحلیلی پیرامون عارف و عرفان(2)
نارضایتی پدر و مادر
حق خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

آثار سوء گناهان
تحلیلی پیرامون عارف و عرفان(2)
پاداش صبر
توحيد و نفى شرك‏
گريز از دنياگرايى‏
حقيقت انسان‏
زیاد فکر کردن به گناه
سال جدید
آثار پیاده‌روی اربعین
سرمایه گذاری های دشمن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^