فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مراحل وصول به حقيقت

 با توجه به آيات قرآن و متون اسلامى روشن شد كه سلامت اخلاق و عمل و همه شؤون انسانى در گرو سلامت قلب و انحراف در عمل و اخلاق و كليّه برنامه هاى حيات ، معلول فساد دل است .
توجّه به مسئله قلب از اعظم عبادات و حفظ سلامت آن بهترين كار و علاج امراض قلبيّه نيكوترين برنامه زندگى است . بيداران راه با توجّه به نور وحى ، انسان را در زمينه توجّه به قلب و حفظ سلامت آن راهنمايى كرده و برنامه هاى جالب و ريشه دارى ارائه كرده اند و در نوشته هاى خود آورده اند كه :راه وصول به حقيقت و سعادت جاودانى سه مرحله دارد و هريك از آن ها هم داراى منازلى است .اين مراحل عبارت است از :
1 ـ معرفت
2 ـ همّت
3 ـ محبّت
تا مرد حقيقت جو همه اين سه مرحله را نپيمايد ، هرگز به مقصد سعادت جاودانى نمى رسد ؛ زيرا كه معرفت نظرى بدون عمل و فعليت ميوه نمى دهد و براى عمل و فعاليّت ، همّت لازم است و اين همّت همان فضيلت است كه قسمت عملى معرفت باشد ، ولى فضيلت نيز بدون محبّت و عشق فايده نمى بخشد .اگر در كلمات بالا دقت شود ، مشخص مى شود كه اين هر سه واقعيّت فقط در ارتباط با قلب است و چون قلب با كوشش انسان منوّر به اين سه واقعيّت گردد ، آراسته به سلامت و صلاح شده و در تمام اخلاق و اعمال آدمى اثر مثبت خواهد گذاشت و براى به دست آوردن معرفت راهى جز تفكّر و رجوع به خط پاك وحى نيست ، كه نتيجه اين رجوع محبّت و عشق و نتيجه اين عشق حركت و همّت و فضيلت و عمل است . در اينجا شرايط و آداب اين سه مرحله را با اختصار تمام يادآورى مى كنيم .

1 ـ معرفت

در مرحله معرفت ، پس از شناختن ماهيّت انسان و منشأ معاد و مقصد حيات او ، مهم ترين چيزى كه بايد شناخت ، قانون تكامل است كه در همه جهان مادى و معنوى حكم فرماست . از اين رو انسان ، آزاد و مختار نيست كه تكامل نيابد ، بلكه مجبور و مأمور است . پس خوشبخت كسى است كه اين راه را به ميل و اشتياق برود ، تا رنج و ناكاميش كم تر و شادى و كاميابيش بيش تر شود .و نيز بايد بشناسيم كه افراط و تفريط در هرجا و در هر چيز و حتّى در پيمودن راه كمال و تحصيل علم نيز مضرّ است ، وقواى روحى را از جادّه اعتدال بيرون مى برد و دچار ضعف و سوء استعمال مى سازد . لكن براى شناختن ميزان اعتدال اكتساب قوّه تمييز و عقل لازم است . و در نتيجه احتراز از افراط و تفريط ، يك آهنگ نظم عمومى در زندگى حاصل مى شود و گفتار و كردار و انديشه انسان با هم يكى مى شوند و تأمين آسايش درونى و بيرونى ايجاد مى شود .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

مقام طمس
شرائط منزل تجلیه
پرهاى پرندگان و حیات انسان
محبت به شقى ترین مردم
شكر ، بالاترين عبادت
اقسام غسل از ديدگاه عارفان
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
جریان غدیر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^