فارسی
پنجشنبه 08 شهريور 1403 - الخميس 22 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

چرا از میان زنان کسی به مقام نبوّت نرسیده است؟

اختصاص رسالت به مردان هرگز از مقام معنوی زن نمی‌کاهد؛ زیرا ممکن است زن به مقام ولایت برسد و نسبت به بسیاری از انبیای الهی برتر باشد چنان که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به آن مقام والا نائل شد و سَیدة نساء العالمین گردید.
چرا از میان زنان کسی به مقام نبوّت نرسیده است؟

رسالت کاری اجرایی است و پیامبر باید با مردم در تماس باشد چرا که در نبوّت و رسالت اموری مانند صلح و جنگ، آموزش احکام، پاسخ به سؤالات و امامت در جماعات مطرح است و زن این خصیصه و قدرت بدنی کافی را ندارد تا بتواند با همه انسان‌ها تماس بگیرد؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مورد ویژگی‌های بدنی و روانی زنان می‌فرمایند:

 

«لاتَمْلِک المَرْأةَ ماجاوَزَ نفس‌ها فانَّ المَرْأةَ رَیحانَةُ ولی است بِقَهْرَمانَةٍ».

«بر زن فراتر از توان تحمیل مکن؛ زیرا زن ریحانه است و نه قهرمان»[1].

 

البتّه اختصاص رسالت به مردان هرگز از مقام معنوی زن نمی‌کاهد؛ زیرا ممکن است زن به مقام ولایت برسد و نسبت به بسیاری از انبیای الهی برتر باشد چنان که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به آن مقام والا نائل شد و سَیدة نساء العالمین گردید، همین طور حضرت مریم علیهاالسلام که به مقام منیعی دست یافت و سرور زنان زمان خودش شد و قرآن کریم او را الگوی همه مؤمنان معرّفی می‌کند[2] و برای حضرت مریم علیهاالسلام مقاماتی بس ارزشمند چون اصطفا، طهارت[3] و مکالمه فرشتگان[4] برمی‌شمارد. بنابر این ولایت که مقامی ملکوتی و معنوی است بین مرد و زن مشترک است و در سایه ولایت انسان به قرب الهی می‌رسد و گاه در این مقام، مقامی اجرایی مانند نبوّت و رسالت به وی داده می‌شود.

پس اگر هیچ زنی به مقام رسالت و نبوّت نمی‌رسد به این معنا است که هیچ زنی از نظر دریافت وحی و ابلاغ آن به مسؤولیت اجرایی نمی‌رسد ولی ممکن است به مقام معنوی ولایت دست پیدا کند. پس آنچه مخصوص مرد است کاری اجرایی است که مربوط به ویژگی‌های بدنی، روانی و شرایط اجتماعی او است.

 


[1]  عیون الحکم : 526 ، باب 28 ؛ نهج البلاغه : نامه 31.

 
[2]  « ضَرَبَ اللّه‌ُ مَثَلاً لِلَّذِینَ کفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ کانَتَا تَحْتَ عَبْدَینِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَینِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یغْنِیا عَنْهُمَا مِنَ اللّه‌َ شَیئاً وَقِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ * وَضَرَبَ اللّه‌ُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَک بَیتاً فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ » « خدا برای کافران ، زن نوح و زن لوط را مثل زده که تحت سرپرستی و زوجیت دو بنده شایسته از بندگان ما بودند ، ولی [ در امر دین و دین‌داری ] به آن دو [ بنده شایسته ما  ]خیانت ورزیدند ، و آن دو [ پیامبر ] چیزی از عذاب خدا را از آن دو زن دفع نکردند و [ هنگام مرگ  ]به آن دو گفته شد : با وارد شوندگان وارد آتش شوید . * و خدا برای مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است هنگامی که گفت : پروردگارا ! برای من نزد خودت خانه‌ای در بهشت بنا کن ومرا از فرعون وکردارش رهایی بخش ومرا از مردم ستمکار نجات ده » تحریم  66  : 10 ـ 11.

 
[3]  « أُولئِک هُمُ الْوَارِثُونَ » « اینانند که وارثان‌اند » مؤمنون  23  : 10.

 
[4]  « وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللّه‌َ اصْطَفَاک وَطَهَّرَک وَاصْطَفَاک عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ * یا مَرْیمُ اقْنُتِی لِرَبِّک وَاسْجُدِی وَارْکعِی مَعَ الرَّاکعِینَ * ذلِک مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیبِ نُوحِیهِ إِلَیک وَمَا کنتَ لَدَیهِمْ إِذْ یلْقُونَ أَقلاَمَهُمْ أَیهُمْ یکفُلُ مَرْیمَ وَمَا کنْتَ لَدَیهِمْ إِذْ یخْتَصِمُونَ * إِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللّه‌َ یبَشِّرُک بِکلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ وَجِیهاً فِی الْدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ » « و [ یاد کنید ] هنگامی که فرشتگان گفتند : ای مریم ! قطعاً خدا تو را برگزیده و [ از همه آلودگی‌های ظاهری و باطنی ] پاک ساخته ، و بر زنان جهانیان برتری داده است . * ای مریم ! فروتنانه برای پروردگارت به طاعت برخیز و سجده به جای آور و با رکوع کنندگان رکوع کن . * این [ حقایق ] از خبرهای غیبی است که به تو وحی می‌کنیم . و تو هنگامی که آنان قلم‌های خود را [ به عنوان قرعه زدن در آب ] می‌انداختند که کدامیک از آنان سرپرستی مریم را عهده دار شود ، و نیز زمانی که [ برای کفالت او ] با یکدیگر جدال و ستیز می‌کردند ، نزد آنان نبودی . * [ یاد کنید ] زمانی که فرشتگان گفتند : ای مریم ! یقیناً خدا تو را به کلمه‌ای از سوی خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است مژده می‌دهد که در دنیا و آخرت دارای مقبولیت و آبرومندی و از مقربّان است » آل عمران  3  : 42 ـ 45.

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا تحول و دگرگونی در ذات الهی ممکن است؟
ذات خدا از چیست؟
آيا تخيلاتي گناه آور و زشت كه به اختيار انسان هم ...
آیا میتوان به محتوای مفاتیح الجنان به طور کامل ...
معناى (تقوا) و (اخلاص) چيست و براى تقوا و خلوص نيت، ...
چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
چگونه می توان تنها یاد خدا را در دلها حفظ کرد؟
آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
آیا سحر و جادو واقعیت دارد؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
نفس با روح چه فرقي دارد؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
 عالم زر چیست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^