فارسی
پنجشنبه 08 شهريور 1403 - الخميس 22 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

در حدیثی از پیامبر(ص)، سبّ کردن شیطان نهی شده پس چگونه سبّ کردن خلفای اهل تسنّن جایز است؟

میان سبّ و لعن تفاوت زیادی وجود دارد سبّ به معنای ناسزا گفتن است که در آموزه‌های دینی شدیداً از آن نهی شده در حالی که لعن به معنای دور بودن از رحمت خدا است و نه تنها بزرگان دین بلکه انبیا و ائمّه از آن نهی نکرده‌اند، بلکه خود از لعن کنندگان آنان هستند.
در حدیثی از پیامبر(ص)، سبّ کردن شیطان نهی شده پس چگونه سبّ کردن خلفای اهل تسنّن جایز است؟

در حدیث شریف از وجود مبارک رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که فرمودند: به شیطان ناسزا نگویید بلکه از شرّ آن به خدا پناه ببرید.

تذکر این نکته لازم است که میان سبّ و لعن تفاوت زیادی وجود دارد سبّ به معنای ناسزا گفتن است که در آموزه‌های دینی شدیداً از آن نهی شده[1] در حالی که لعن به معنای دور بودن از رحمت خدا است و نه تنها بزرگان دین بلکه انبیا و ائمّه از آن نهی نکرده‌اند، بلکه خود از لعن کنندگان آنان هستند که نمونه بارز آن زیارت عاشورا است که در آن صد مرتبه بر عاملان پیدایش واقعه غمبار کربلا لعن فرستاده می‌شود که در واقع بسیاری از زمینه سازان آن کسانی بودند که پس از مرگ پیامبر در مسئله حکومت اسلامی و خلافت از پیامبر، انحراف ایجاد کرده و دین را با انواع بدعت‌ها آمیختند و موجب انواع مفاسد و نظام و خون‌ریزی‌ها از آن زمان تاکنون شده‌اند.

در روایتی از نبی مکرّم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده:

«سَبْعَةٌ لَعَنْتُهُم وکلُّ نَبی مُجاب: الزائدُ فی کتاب اللّه والمُکذِّب بِقَدَرِ اللّه، والمُسْتَحِلُّ حُرمَةَ اللّه، والمُسْتَحِلُّ مِن عِترتی ما حَرَّم اللّه والتارک لِسُنّتی والمُسْتَأثِرُ بالفیء والْمُتَجَبِّرُ بسلطانه لِیعِزَّ مَن أَذلَّ اللّه ویذِلَّ مَن أَعَزَّ اللّهُ»[2].

هفت نفرند که من و هر پیامبر مستجاب الدّعوه‌ای آن‌ها را لعنت کرده‌ایم: کسی که به کتاب خدا بیفزاید و کسی که به تقدیر خدا ایمان نداشته باشد، کسی که حرام خدا را حلال شمارد، کسی که درباره عترت من آنچه را خدا حرام و محترم شمرده است حلال شمارد، کسی که سنّت مرا فرو گذارد، کسی که فیئ را به انحصار خود درآورد و کسی که در حکومت و قدرت خود گردنکشی کند تا کسی را که خدا ذلیل کرده است عزیز گرداند و کسی را که خدا عزّت بخشیده است خوار سازد.

 


 
[1]  کنز العمّال : 16/85 ، حدیث 44038 ؛ میزان الحکمة : 11/5328 . 

 
[2]  حجرات 49 : 10 . 

 

0
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا تحول و دگرگونی در ذات الهی ممکن است؟
ذات خدا از چیست؟
آيا تخيلاتي گناه آور و زشت كه به اختيار انسان هم ...
آیا میتوان به محتوای مفاتیح الجنان به طور کامل ...
معناى (تقوا) و (اخلاص) چيست و براى تقوا و خلوص نيت، ...
چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
چگونه می توان تنها یاد خدا را در دلها حفظ کرد؟
آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
آیا سحر و جادو واقعیت دارد؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
نفس با روح چه فرقي دارد؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
 عالم زر چیست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^