تعریف تصوف:
ایراد تعریف دقیق جامع و مانعی از تصوف را اهل تحقیق از قدیم امری دشوار شناخته اند (عبادی، 29) و هنوز هم، گه گاه تصوف را امری تعریف ناپذیر (نیکلسن، «عارفان. . . (2) » ، 25)، و بحث در حقیقت آن را تقریبا غیر ممکن (شیمل، مقدمه، 17) می یابند. در کتب قدمای ...
تصوف در ادامه حیات خود به فرقه های مختلف و انشعابات گوناگون تقسیم شد، فرقه هایی مثل: نعمت الّلهیه، صفی علیشاهی، ذهبیه، اویسیه، گنابادیه، خاکساریه، قادریه، اهل حق، نقشبندیه و دهها فرقه و انشعاب دیگر و هر کدام از این فرقه ها اغرافات و بدعت هایی را ...
«ملاسلطان» فردی بسیار عوام فریب و مکار بود به نحوی که با اکثر فرقههای منحرف و سلاطین جور تعامل داشت؛ وی ارادت بیش از حد به «حسن بصری» داشت طوری که وی را به دروغ شاگرد و مرید حضرت علی(علیهالسلام) میدانست و معتقد بود «خرقهی ...
سران فرقه سلطان علیشاهی با اعمال نظر خود در بحث خمس، این واجب الهی را به انحراف کشیده و باعث به وجود آمدن بدعت دیگری به نام عشریه در دین اسلام شدند. اگرچه سران این فرقه منکر بدعت بودن عشریه بوده و آن را از قدیم تا به حال میدانند ولی عدم وجود بحث ...
هیپی های صوفی نما:
از صوفی ها در ایران تا هیپی ها در آمریکا
اعضای فرقه هایی که در درون ایران نیز حضور دارند می توانند بامقایسه ای کوتاه به شباهت خود با ایشان پی ببرند.شاید صوفی گری در ایران شبیه ترین فرقه گرایی مشابه هیپی ها در آمریکا باشد.مقایسه ...
قسمت اول
درآمد
در اسلام عقل جایگاه ویژه ای دارد و آیات و روایات بر این مهم تأکید خاصی دارند امّا عقل با توجّه به این که مخلوق است و هر مخلوقی محدود است در محدوده خود کارایی دارد. امّا در مکتب عرفان ( تصوف ) عقل جایگاهی نداشته و تنها شهود و یافت ...
در بحث از ارتباط غامض و پیچیده و نسبتاً مبهم بین تشیع و تصوف، هم از حیث اصول و مبادی با واقعیت ماورای تاریخی و هم از جنبه تاریخی آن، نباید به انتقاد مکرر بعضی از شرق شناسان که اصل و منشأ قرآنی و اسلامی تشیع و تصوف را مورد شک و تردید قرار میدهند، توجه ...
به جای مقدمه
تبیین وتحلیل عرفان و تصوّف ساحت های مختلفی دارد که به نظر نگارنده، همین ساحت های مختلف فرقه های صوفیه، زوایای بحث را پیچیده کرده است. حکمت این پیچیدگی ، کثرت و تنوّع فرقه های تصوّف است؛ به گونه ای که گاهی با درگذشت و وفات یکی از اقطاب ...
بررسی عقاید صوفیه در یونان
از آنجا که فطرت انسان میل به یافتن حق و حقیقت دارد و دستیابی به دین و مذهب حقه از اهم مهمات است در این مقاله تحقیقاتی پیرامون یکی از فرقه های شکل گرفته در ميان مسلمين به نام صوفیه انجام یافت، تا گامی به سوی روشن تر شدن هر چه ...
پیشوایان راستین اسلام که حافظان دین اند، بیش از همه با افکار انحرافی و بدعتها مبارزه میکردند و پیروان خویش را از پیروی صوفیان و هر گروه باطل دیگر بر حذر میداشتند و در اینباره احادیث فراوانی از معصومین(ع) وارد شده است؛ تا آنجا که مرحوم شیخ حر عاملی ...
٣. گذری اجمالی بر احوال ، آثار و افکار سید محمد نوربخش
سید محمد نوربخش (٧٩۵-٨۶٩ق )، از صوفیان شیعی مذهب سده نهم هجری و موسس طریقت نوربخشیه است. نام کامل او سید محمد بن عبدالله قطیفی لحصاوی قهستانی است و گاه موسوی خراسانی[۱] نیز خوانده میشود. درباره ...
طبق مستنداتی که ازکتب و «دفترهای » منسوب و متعلق به فرقه اهل حق در دست بوده و شواهد حال، حکایت از آن دارد و یا می تواند مؤید آن باشد; عقاید و مبانی اساسی اهل حق مخلوطی از اعتقادات «تناسخی و حلول ذات » عرفان و تصوف التقاطی و مسایلی برگرفته از ...
تصوف از دیدگاه اهل بيت عليهم السلام
پيشوايان راستين اسلام كه حافظان دينند ،بيش از همه با افكار انحرافي و بدعت ديني مبارزه مي كردند وپيروان خويش را از پيروي صوفيان وهر گروه باطل ديگر بر حذر مي داشتند و در اين باره احاديث فراواني از معصومين (ع)وارد ...
بنابر گزارشهاى تاريخى، امورى چون پرهيز از لذايذ دنيوى، كشف و شهود، وحدت وجود، اتحاد با حقيقت و فناى در روح كلى - كه اركان عمده عرفان و تصوف را تشكيل مىدهد - داراى سابقه ديرين بوده و هزاران سال از پيدايش آن مىگذرد. تصوف هندى، چينى و يونانى از ...
چکیده:
در خصوص ریشه ها و سرچشمه های تصوف آنقدر متفرق و پراکنده سخن گفته اند، که اگر همه آنها صحیح باشد آنگاه تصوف درختی با ریشه های پاشان و پراکنده و افشان، در کل زمین است. که قطعا از هر نقطه ی زمین پهناور، غذایی خورده و رنگی پذیرفته و اثری دیده است. ...
تصوف در قرن دوم هجري در ميان امت اسلامي شكل گرفت. اولين كسي كه صوفي ناميده شد «عثمان بن شريك» مشهور به «ابوهاشم كوفي» است.
در روایتی از امام صادق علیه السلام مطلبی در مورد وی نقل شده است که ميفرمايند: «ِاّنه کانَ فاسدُ العقیدةِ ...
موضوع ختم ولایت از مباحث مهم در تصوف و عرفان مصطلح است که از دیرباز موضوع توجه برخی از عرفا، از جمله ترمذی (سده ۳ق) بود که نخستین بار به شکلی منسجم در کتاب ختم الاولیاء خود به آن پرداخت. از دیدگاه ابن عربی، ولایت همان معرفت باطنی و شهودی به خداوند است ...
برای مطالعه بخش اول این روایت اینجا را کلیک کنید.در منابع مختلف ، روایاتی از ائمه (علیهم السلام) در مذمت تصوف گردآوری شده است که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم :
1) مستدرک الوسائل / ج2 / ص92
2) اصول کافی / ج5 / ص65
3) تحف العقول / ص348
4) بحارالانوار / ج10 / ...
در کتاب سرسپردگان آمده است:"در مسلک اهل حق اصول عقاید بر این نهج می باشد.نظر به پنج اصول دین شرع مبین یعنی توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد"(1)
خدا از دیدگاه اهل حق:
در اعترافات شفاهی تمامی پیروان اهل حق صریحاً " اعتقاد خویش را نسبت به خداوند یگانه ...
بعضی از "متصوفه" سعی دارند تاریخ خود را به آغاز اسلام برسانند، وحتی به اصطلاح "خرقه" را از علی (ع) بگیرند!!!
و سلمان و ابوذر و مقداد را از مشایخ خویش بشمرند.
اما در تاریخ اسلام هیچ شاهدی بر وجود این ادعا ها نیست.
بلکه مدارک روشنی در دست داریم که تصوف از ...