فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

توکل

بادبان کشتى نجات بخش انسان توکل است ، حقیقتى که قرآن و روایات انسان را براى حل مشکلات و تقویت روح و آسان شدن زندگى و ادامه ى حیات دینى به آن دعوت مى کنند .توکل تسلیم بودن به خواسته هاى حق و اعتماد صد در صد به قدرت و کارگشاى او و او را در همه ى امور زندگى وکیل و کارگذار گرفتن است .انسان هنگامى که به طور جدى به خدا اعتماد کند و حضرت او را وکیل خود بگیرد ، یقیناً آن محبوب مهربان و آن قادر مشکل گشا همه ى زمینه هاى مادى و معنوى و انسانى را به گونه اى به نفع انسان هماهنگ مى کند که امور در جریان اصلى خود قرار مى گیرد و هر کارى در جهت منافع مشروع انسان پیش مى رود .( . . . فَاِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ )(1) . هنگامى که بر انجام کارى پس از طى مقدمات آن و مشورت با صالحان تصمیم گرفتى بر خدا اعتماد و توکل نما ، زیرا خدا متوکّلان را دوست دارد .( . . . فَاَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ وَکَفَى بِاللّهِ وَکِیلاً )(2) . از منافقان و دورویان و سست دینان و یاوه گویان روى گردان و بر خدا توکل کن و خدا از نظر کارسازى و قیام به امور بندگان کافى است .امام صادق (علیه السلام) مى فرماید : ابلیس گفت : پنج کس است که مرا بر آنها تسلطى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آل عمران ( 3 ) : 159 .
2 ـ نساء ( 4 ) : 81 .
نیست و دیگر مردمان در قبضه ى قدرت من هستند :مَنِ اعتَصَمَ بِاللهِ عَن نیّه صَادِقَه وَاتَّکَلَ عَلَیهِ فِى جَمیعِ اُمورِهِ ، وَمَن کَثُر تَسبیحَه فى لَیلِه وَنَهارِهِ ، وَمَن رَضِىَ لاِخیهِ المُومِنِ مَا یَرضاهُ لِنَفسِهِ ، ومَن لَم یَجْزَعْ عَلَى المُصیبَهِ حِینَ تُصیبُه ، ومَن رَضِىَ بِما قَسَّم اللهُ لَه وَلَم یَهْتَمَّ لِرِزْقِه(1) . کسى که از روى نیت صادقه به خدا تمسک جوید و در همه ى امورش بر خدا توکل نماید و تسبیحش در شب و روز زیاد باشد و براى برادر مومنش آنچه را براى خود مى پسندد بپسندد و بر مصیبت چون به او رسد بى تابى ننماید و به آنچه خدا از روزى ، نصیب او نموده ، راضى باشد و براى روزى خود تن به زحمت و رنج غیرمتعارف ندهد .رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) از امین وحى جبرئیل پرسید توکّل بر خدا چیست ؟ جبرئیل گفت :العِلمُ بِانَّ المَخلُوقَ لاَ یَضُرُّ وَلاَ یَنْفَعُ ، وَلاَ یُعطِى وَلاَ یَمنَعُ ، وَاستِعمَالُ الیَاْس مِنَ الخَلقِ . فَاذَا کانَ العَبدُ کَذلک لَم یَعمَل لاِحد سِوَى اللهِ ، وَلَم یَرْجُ وَلَم یَخفْ سِوَى اللهِ ، وَلَم یَطمَعْ فِى احَدِ سِوَى اللهِ فَهذا هُوَ التَّوکُّلُ(2) .
آگاهى به این که مخلوق زیان و سود نمى زند و عطا و منع به دست او نیست و ناامید بودن از همه ى خلق . چون عبد این چنین باشد براى احدى جز خدا نمى کوشد ، و به احدى امید نمى بندد ، و از کسى نمى ترسد جز خدا ، و طمع در کسى نمى کند جز خدا ، این است توکل .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خصال : 1 / 285 ، حدیث 37 ; بحار الانوار : 90 / 177 ، باب 3 ، حدیث 4 .
2 ـ معانى الاخبار : 260 ، حدیث 1 ; بحار الانوار : 68 / 138 ، باب 63 ، حدیث 23 .

 

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وصل شدگان به منبع نور
همنشینان ناسالم
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
سزاى توهین به بلال
نفخه محرکه
عبرت آموز: مجموعه‏اي از نکته‏ها و داستانها
تفسیر حکیم (جلد6) قسمت دوم
سلامتى دين در عزلت‏
توبه ى دو برادر در آخرین ساعات عاشورا
استقبال علاقمندان از ترجمه قرآن کریم استاد حسین ...

بیشترین بازدید این مجموعه

سزاى توهین به بلال
همنشینان ناسالم
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
نفس و هفت مرحله آن
تفسیر حکیم (جلد6) قسمت دوم
عبرت آموز: مجموعه‏اي از نکته‏ها و داستانها
سرّ مضمضه و استنشاق
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
سلامتى دين در عزلت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^