فارسی
يكشنبه 13 آبان 1403 - الاحد 29 ربيع الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ناتوان بودن انسان‏

 

خداوند در قرآن مى فرمايد: انسان در ناتوانى قرار دارد.

«خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً»

از نظر بدنى ناتوان است، وقتى در رحم مادر است، نمى تواند خودش را اداره كند، به وسيله ناف او را تقويت مى كنم، در رحم مادر به سه كيلو تبديل مى شود.

وقتى انسان به دنيا مى آيد باز هم ضعيف است. او را با سينه مادر پيوند مى دهند.

بعد از دو سال او را به سفره طبيعت پيوند مى دهند، آب، نان، ميوه و گوشت مى خورد، بزرگ مى شود، قهرمان جهان مى شود، يا در جبهه شير بيشه شجاعت مى شود، همه از آثار پيوندها مى باشد.

در عالم عقل، نفس، جان و قلب هم ضعيف است، آيا ضعيف نيست؟

«وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»

هنگامى كه از مادر به دنيا آمديد نفهم بوديد. آيا نادانى ضعف و ناتوانى نيست؟!

پيغمبر صلى الله عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

«لا فقر أشدّ من الجهل» فقر مادى سنگين تر از نادانى نيست. حال ضعف عقلى را چگونه بايد تقويت كرد؟ بايد او را به مدرسه پيوند بدهند. بعد از اينكه به منابع علمى پيوند خورد، استاد، دكتر، مهندس و مخترع مى شود. اگر انسان را به منابع علمى پيوند نزنند، هر چه در اين دنيا عمر كند و هر مكانى زندگى كند، همان نادان است.

خر عيسى گرش به مكّه برند

 

چون بيايد هنوز خر باش

     

لازمه پيشرفت انسان، پيوند خوردن به منابع علمى مى باشد.

«أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»

از هنگامى كه نفْس شما در دنيا پا نهاد، بى رنگ و بى ارزش بود، بايد پيوند بخورد تا تبديل به نفس زكيّه شود. به چه چيزى پيوند بخورد؟ چرا انسان بايد پيوند بخورد؟ زيرا انسان فقر و ضعف محض است. هيچ فقير و ضعيفى حاضر نيست در فقر و ضعف بماند، همه از ضعف و فقر فرارى هستند، پس واجب است انسان پيوند بخورد.

به چه دليل خداوند مسأله پيوند را در قرآن خدا مطرح كرده و قاطع پيوند را ملعون و اهل خسارت دانسته است؟ چه كسى بايد پيوند بخورد و به چه دليل؟

انسان بايد به خاطر فقر همه جانبه پيوند بخورد، پيغمبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد: بايد به من و على متصل شويد. چه كسى پيوند را داده است؟ خدا.

خداوند در قرآن مى فرمايد:

«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»

«إِنَّما» يعنى براى رهايى از فقر معنوى و اخلاقى بايد به خداوند پيوند بخوريم.

در آيه شريفه، الله مفرد مى باشد؛ زيرا فقط يك خدا در عالم وجود دارد،

«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ»

اين عبارت در قرآن يك بار آمده است. آخرين پيامبر يك نفر مى باشد و حق اين است كه در اين آيه «رَسُولُهُ» مفرد باشد. اما منبع سوم كه انسان بايد به آن پيوند بخورد، به صورت جمع ذكر شده است و طبق روايات اميرالمؤمنين عليه السلام مى باشد.

چرا در آيه منبع سوم را جمع ذكر كرده است؟

به ما مى گويند منظور شما در اين آيه على بن أبى طالب است، اما صيغه هاى فعلى آن جمع مى باشد، مانند «آمَنُوا»، «يُقِيمُونَ» و «يُؤْتُونَ». چرا شما- شيعيان- خلاف قرآن حرف مى زنيد و در معناى آيات تصرّف مى كنيد؟ آيا شما ظالم نيستيد و خلاف قرآن حركت نمى كنيد؟ اين ايراد را ديگران به ما مى گيرند.

به آنها مى گوييم شما در مجموع كتاب هاى قرآنى و روايات خود اين آيه را چگونه معنا مى كنيد؟

«فَقُلْ تَعالَوْا»

اى پيامبر به نصاراى نجران بگو، از خداوند تقاضا مى كنيم هر كس حق نمى گويد خداوند بر او عذاب نازل كند، چه كسانى بايد بيايند؟ طرح پروردگار است، به مجموع مسيحيان نجران بگو،

«فَقُلْ تَعالَوْا»

در اين جلسه شركت كنند.

«نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ»

هر چه فرزند در منطقه نجران است، بياوريد، ما هم هرچه فرزند داريم به ميدان مى آوريم، «أبناء» جمع است، بگو همه فرزندان خود را بياوريد، ما هم همه را مى آوريم،

«وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ»

هر چه زن در منطقه نجران است، بياوريد، ما هم هر چه زن در منطقه هست، مى آوريم، اگر بنا به نابودى باشد، بگذاريد همه ما نابود شويم،

«وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ»

شما هر چه مرد در منطقه داريد بياوريد و ما هم همه مردان خود را مى آوريم.

اى دانشمندان، مفسرّين و پيروان غير شيعه، مگر كلمه «أبناء» از نظر عربى جمع نيست، مگر جمع از سه نفر به بالاتر نيست، مگر در كتاب هاى خود ننوشتيد، كه پيغمبر به جلسه آمد، اما فقط فاطمه را آورده است؛ يعنى پيغمبر صلى الله عليه و آله خلاف حرف خدا رفتار كرده است؟ پيغمبر صلى الله عليه و آله از نقشه خدا تخلف كرده است. از ميان همه مردان فقط اميرالمؤمنين عليه السلام را آورد. طبق نوشته شما، مگر معنى آن اين نيست كه حسن و حسين همه نسل عالم هستند، فاطمه به تنهايى همه زن هاى عالم است، على به تنهايى همه مردان عالم است، همين حرف را ما در آيه:

«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا»

مى زنيم، اگر مى گوييم اين آيه در مرتبه سوم على عليه السلام را مى گويد، شما مى گوييد اشتباه معنى مى كنيد، آيه جمع است، شما در كتابهاى خود نوشتيد پيامبر يك نفر را آورد. در اينجا هم آيه جمع است.

معنى اين پيوند اين است. اگر به على نزديك شويد معناى آن اين است كه به همه انبيا و به مردان درست عالم پيوند خورده ايد، اگر به على پيوند بخوريد، به عقل، ايمان، اخلاق و نعمت كامل پيوند خورده ايد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مهمانی شب آخر
ارزش انسان و عبادت - جلسه سوم – (متن کامل + عناوین)
توبه از گناه
صدق و صادقین - جلسه ششم
دست‌آوردهای نیک زبان
اثر سوم تقوا: معيّت پروردگار
عشق و اخلاص امير المؤمنين عليه السلام‏
پروردگار، حافظ و یاری‌گر بندگان محبوب
ناتوان بودن انسان‏
پیغمبر(ص)، جلوۀ تام و کمال حکمت‌الله

بیشترین بازدید این مجموعه

اهتمام علماى شيعه بر نقل روايات صحيح‏
مرگ در حال زايمان
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
لالايى جبرئيل براى امام حسين(ع)
اين شمشير از آن تو باشد
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
شيعۀ واقعي
انسان‏هاى مسافر به سوى حق
بی‌ارزشی گناه
پیغمبر(ص)، جلوۀ تام و کمال حکمت‌الله

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^