دو آيه شريفه در قرآن كريم وجود دارد كه عقوبت بخل را بيان كرده است. اين دو آيه در رديف آياتى هستند كه وقتى حضرات معصومين، عليهم السلام، هنگام قرائت قرآن به آن مىرسيدند، عابران كوچه صداى گريه آنان را مىشنيدند:
«و لا يحسبنّ الذين يبخلون بما ...
اولين كسى كه ظاهر و باطن همه چيز را مىبيند، پروردگار است. او دارد جاده را مىبيند كه شما را به كجا برساند. در اين جاده همه چيز شما غارت مىشود، كوچك مىشويد و بعد به جايى مىرسيد كه پروردگار مىفرمايد:
«فَلا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ ...
بلال بن حمامه مى گويد: روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله خندان و شاد به سوى ما آمد. عبدالرحمن بن عوف عرض كرد: اى رسول خدا! سبب خنده و شادى شما چيست؟
فرمود: بشارتى از سوى پروردگارم به من رسيد: هنگامى كه خدا اراده كرد فاطمه را به همسرى على درآورد به فرشته ...
آنان كه عناصر يا اشخاص را در قدرت و اثرگذارى و كارگردانى مستقل مىدانند، و تصور مىكنند اگر به آنها تكيه كنند زندگىشان به خوبى اداره مىشود، و مشكلاتشان حل مىگردد و چنانچه وابسته به آنها نباشند چرخ زندگى نمىچرخد، و قفلهاى بسته ...
نقل است كه در قيامت، پروردگار به ايشان مىگويد: حبيبه من، شما معطل قيامت نشو! به بهشت برو! حضرت نيز اطاعت مىكند و تا دروازه بهشت مىرود، اما وارد بهشت نمىشود. خطاب مىرسد: چرا داخل نمىشوى؟ مىگويد:
خدايا، آيا ما در دنيا نعمتهاى تو ...
مهر و محبّت پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت گراميش نيز به مطيعان و تابعانش به اندازهاى است كه گرفتارى آنان را به خاطر پارهاى از گناهان و كمبودها در عرصهگاه قيامت با شفاعت- كه در حقيقت واسطه قرار دادن برخى از صفات حق چون رحمت و مغفرت بين ...
مردمى كه در دنيا از پى ايمان و ديندارى و كمالات نفسى و فضايل انسانى نسبت به يكديگر كانون مهرورزى و محبّت هستند، در آخرت نيز با يكديگر بر پايه مهرورزى و محبّت و هزينه كردن عشق و كرامت زندگى ابدى و جاويد خود را در بهشت كه جاى محبان و عشقورزان است بر ...
اين كه در معارف اسلامى خوردن مال يتيم خوردن آتش قلمداد شده و خشم و غضب به عنوان اخگرى از عذاب دوزخ در قلب به شمار آمده و از حسد به عنوان آتشى حسناتسوز ياد شده، بر اساس آيات قرآن و بر پايه وحى است.رباخوار، زناكار، ستمكار، شرابخوار، فاسق، فاجر و ...
قيامت براى شايستگان كانون مهر و محبت بىنهايت است، آنان كه به قيامت وارد شوند و درخت انسانيّت آنان نخشكيده و از عبادت خدا و خدمت به خلق بهرهاى داشتهاند، مشمول آن رحمت بىنهايت و مهر و محبّت بىحسابند.اما آنان كه با آتش گناه و معصيت مداوم، ...
قيامت چشمانداز بىپايان مهرورزىآيات قرآن مجيد و روايات ائمه معصومين عليهم السلام پيرامون اين موضوع كه قيامت و صحنه محشر علاوه بر اين كه جايگاه اقامه عدل الهى و عذاب و عقاب كافران و ظالمان و ستمگران و... است كانون پر مهر و محبت حضرت حق ...
شخصى به زيارت امام صادق عليهالسلام آمد. امام به شدت عصبانى بود. عصبانى شدن، اخلاق خدا، انبيا و ائمه عليهمالسلام نيست. خشم خدا، انبيا و ائمه عليهمالسلام فقط در مورد دين است. هيچ كس امام عليهالسلام را تا آن روز به آن حالت نديده بود؛ چشمها ...
در فرق اول اشاره كرديم كه در دنيا مرگ و حيات، زنده و جماد كنار هم ديگر هستند، ولى در عالم آخرت جماد و مرگ وجود ندارد، بلكه همه چيز زنده است.
زمين محشر زنده است و نيز آگاهى دارد. به اين آيه قرآن توجه كنيد:
«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها* ...
اما آن كسى كه براى فردا فكر كرده، اكنون از قبر در آمده، ايمان، عمل صالح و اخلاق حسنه دارد، پيغمبر صلى الله عليه و آله مىفرمايند: از درآمدن از قبر تا به بهشت رفتن، از مدت زمان نماز عصر شما كمتر طول مىكشد.
براى چه او را نگهدارند؟ نگهدارند كه ...
پيامبر اسلام، صلىاللهعليهوآله، مىفرمايد: همان طوركه در سر دو چشم قراردادهاند، در قلب هم دو چشم براى يافتن حقايق گذاشتهاند. ما چشم قلب خويش را با نيتها و كارها و كسب مالهاى نامشروع و حرام كور مىكنيم و اگر با اين كورى ...
فرق ديگر اعمى و بصير در اين است كه اهل بهشت:
«فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ».
هستند. يعنى در زندگى خوش و پسنديدهاى به سر مىبرند و در حيات جاويداناند. اما قرآن مىفرمايد: كسى كه اهل جهنم است:
«لا يَمُوتُ فِيها وَ لا يَحْيى»
در ...