دعا را براى بشر امرى فطرى و ضرورى مىداند، چه اين كه انسان در دريايى از محدوديتها و گرفتارىها و مشكلات و رنجها دچار است و براى رهايى از اين امور، چارهاى جز دعا به پيشگاه حضرت او ندارد و دعا را در اين زمينه عامل هدايت و آشنايى با خدا دانسته، در ...
استجابت را در صورت تحقق شرايط دعا، لازمه دعا مىداند و مسئله استجابت دعا را هم خاص حضرت حق دانسته و از بندگان الهى مىخواهد به اين معنا توجه داشته باشند.
[وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ ...
قرآن مجيد، دعا را در جهات مختلفى طرح مىكند كه دانستن آن لازم است:
امر به دعا
1- به مسئله دعا امر مىكند و از بندگانش مىخواهد، از اين خير با عظمت كه علت رسيدن به فيوضات الهيه و خير دنيا و آخرت است غفلت نكنند.
[وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ ...
مسئله اهميت و ارزش دعا و آثار آن به قدرى روشن و آشكار است كه حتى دانشمندان بيگانه از اسلام هم بر اساس هدايت فطرى، به اين مسئله اشاره كرده و با يك دنيا انصاف و وجدان دعا را عامل حركت و از ضرورىترين نيازهاى بشر و داروهاى درمان حتى براى دردهاى جسمى ...
وجود تمام موجودات، در ظاهر و باطن خود، عين خواستن و طلب هستند و در طبيعت خلقت هيچ موجودى از اين خلقت جدا نيست.
هيچ موجودى ذاتاً و طبعاً استعداد و لياقت و قدرت كوس استقلال زدن ندارد و نمىتواند داشته باشد.
ذات موجودات و طبع خلقت آنان و سازمان هستى و ...
دعا حقيقتى است كه در تمام موجودات عالم، اعم از غيبى و شهودى سريان ذاتى دارد و اگر اين حقيقت همراه موجودات آفرينش نبود، از عنايت و رحمت حضرت حق بىبهره بودند.
دقت در وضع موجودات و به خصوص بافت ذاتى و معنوى آنان ما را به اين نكته واقف مىكند كه حقيقت ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
هيچ وسيلهاى براى تحصيل رضاى الهى مگر توسل به فضل و كرم وى نيست و هيچ راهى براى راه بردن به طاعت حضرتش جز توفيق او و مهيا شدن وسايل معرفت و عبادت از طرف او نمىباشد و براى ما ناقصان و بدكاران و گنهكاران تائب، راه ...
گذرگاهى خطرناكتر و در عين حال لطيفتر از گذرگاه امتحان و ابتلا نيست، انسان براى دست يافتن به قدرتهاى عالى معنوى امتحان مىشود و چون در اين امتحان پيروز و سربلند شد براى ورود به عالم آخرت با سرمايهاى سنگين و حالاتى ملكوتى و الهى آماده ...
به اين نكته بايد توجه كنيد كه امتحان حضرت حق مانند امتحان مدارس در دنيا نيست كه براى معلم شاگردان درسخوان از تنبل معلوم شوند، خداى جهان بىامتحان به وضع ظاهر و باطن تمام هستى آگاه است، اين امتحان فقط براى خود انسان و جهت رشد و كمال و شكوفايى ...
امام صادق عليه السلام در اين قسمت روايت به دو موضوع قابل توجه اشاره مىكنند و آن اين كه تمام مردم در اين حيات دنيا بين دو مرحله از جانب خداوند به عنوان ابتلا و آزمايش قرار دارند:
1- در نعمتاند، تا از پى آن شكر حق را آشكار كنند.
2- در شدت و رنجند، تا ...
در پايان هر نمازى سه سلام قرار داده شده، سلام بر پيامبر، سلام بر عباد شايسته كه عبارت از انبيا و امامان عليهم السلام و اوليا و شايستگاناند و سلام بر همه اهل اسلام از تمام ملائكه و عباد حقيقى حق.
در هر سه سلام، آنچه قابل توجه است، جنبه حضورى سلام ...
مسئله شفاعت در قرآن مجيد و روايات و اخبار به عنوان يك اصل مهم اسلامى و در عالم طبيعت به عنوان يك اصل مهم تكوينى مطرح است و انكار هر يك از دو اصل تشريعى و تكوينى، ناشى از جهل و بىاطلاعى نسبت به حقايق الهى و مسائل عالى طبيعى و تكوينى است.
در عالم ...
راستى ادعا و گفتارت را در اقرار به الوهيت و ربوبيت و وحدانيت حضرت او با صفا و پاكى و خلوص نيتت متصل كن كه تمام بهره و منفعت تو از توحيد از بركت اين اتصال حاصل مىشود: چرا كه خداوند تو را بنده و مملوك خود آفريده و اين كه زمينه بندگى در تو قرار داده عين ...
امام صادق عليه السلام در اين باب، سخن از تشهّد و حقيقت آن و اين كه عبد بايد چگونه تشهّد بگويد و چسان ظاهر و باطنش با تشهّد هماهنگ شود و اين كه اين كلمات و الفاظ و اقوال فقط و فقط نشانهاى و علامتى جهت هدايت به مفاهيم و حقايق است و خود اين الفاظ هدف ...
آن كس كه به پيشگاه با عظمت او سجده آورد و از حقيقت سجده غفلت نداشت و بيدار بود كه چه مىكند و بساط و خاك درگاه كه رامى بوسد و نعمت و حمد و كرامت كه را به زبان گفته و با تمام وجود دنبال مىكند، از حضرت او و رحمت و عنايت و لطفش دور نيست.
و هر كس كه سجودش ...
«سفينة البحار» از حارث اعور همدانى نقل شده است كه:
در نخلستان كوفه حضور مبارك امام على عليه السلام مشرف شدم و پيرمردى را حضور آن جناب ديدم، از حضرت پرسيدم: اين پيرمرد كيست كه تاكنون او را نديدهام؟
فرمود: خضر است از من مىپرسد از عمر دنيا چقدر باقى ...
امام صادق عليه السلام به دنبال گفتار نورانى خود مىفرمايد:
در چنين حال با عظمتى كه حال سجده و حال خلوت با حضرت رب العزه است، اگر عبدى در مقام گول زدن نفس و خدعه و فريب خود باشد و از بشارتهاى حضرت دوست كه به هنگام احتضار به مؤمن مىدهند و راحت قيامت ...
در ميان عباد عاشق حق، افرادى را مىيابيم كه از شدت عشق و معرفت، داراى سجدههايى در شب و روز و پس از نمازهاى يوميه بودند، كه براى بعضى از ما شايد تاكنون اتفاق نيفتاده باشد، براى نمونه به چند مورد از آنها اشاره مىرود تا تنبهى براى ما و تشويقى جهت ...
امام خمينى رحمه الله در سرّ وضع سجده مىگويد:
سجده نزد اصحاب عرفان و ارباب قلوب، ترك خويشتن و چشم بستن از ما سوى و به معراج يونسى «كه به فرو رفتن در بطن ماهى حاصل شده» متحقق شدن به توجه اصل خويش بىرؤيت حجاب.
و سر بر تراب نهادن اشارت به رؤيت جمال ...
ما از كيفيت سجود عارفانى چون انبيا و امامان عليهم السلام اطلاعى نداريم كه سجود آنان موازى با معرفت و عشق آنان به جمال و جلال محبوب بوده.
دورنمايى از سجود عارفانى كه خالص شاگرد مكتب انبيا و امامان عليهم السلام بودند و جز به وجود مقدس آنان سر نسپرده و ...