امید واقعیت و حالتى است قلبى که باید اهل ایمان به خصوص آنان که از گناه توبه مى کنند به رحمت حضرت حق و عفو و غفران او داشته باشند .آنان که معتقد به حقند ، و یقین به آخرت دارند ، و در حد استعداد خود به واجبات عمل مى کنند ، و از محرمات پرهیز مى نمایند ، بدون ...
چه بسیار زشت است که انسان ، مرد یا زن پاکدامنى را در میان مردم آلوده دامن معرفى کند ، چه عمل بسیار قبیحى است که انسان گناهى را به کسى ببندد که دامن او از آن گناه پاک است و چه کار ناپسندى است که انسان به عللى واهى و از روى هوا و هوس آبروى انسان محترمى را ...
دست انداختن مردم و تحقیر کردن آنان ، عملى بسیار زشت و گناهى سنگین است .چه بسا که انسان شخصى را به مسخره بگیرد و نسبت به او استهزا روا دارد و او را تحقیر نماید ، و او از اولیاى خدا و از بندگان خاص حق باشد .قرآن مجید به شدت مردم را از مسخره کردن یکدیگر نهى ...
پاره اى از مردم براى پیشبرد اهداف مادى و خیالى خود متوسل به سوگند ناحق مى شوند و به حرمت حریم مقدس حضرت حق بى احترامى مى نمایند .قرآن مجید مى فرماید : وَلاَ تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَهً لاَِیْمَانِکُمْ اَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَیْنَ ...
بدون تردید خشم و غضب در غیر مورد حق ، و عصبانیت و از کوره در رفتن در برابر پیشامدها ، یا اشتباه زن و فرزند و اقوام ، یا آزار غافلان و جاهلان از برادران دینى ، حالتى شیطانى و برنامه اى ابلیسى و کارى ناپسند و عملى ناشایسته است ...
سازنده ى شراب و بانى شرابخوارى به طورى که از معارف اسلامى استفاده مى شود ابلیس است .من فکر نمى کنم زیان و ضرر و خسارت شرابخوارى حتى بر شرابخوار پوشیده باشد .شراب و هر مست کننده اى ، ضربه ى هولناکى به عقل و قدرت تفکر انسان مى زند ، و به صورت تدریجى فرد ...
و اما درباره احکام پروردگار :عَدَلَ عَلَیْهِمْ فى حُکْمِه .پروردگار عالم در فرمان دادن به بندگانش فقط و فقط عدل را رعایت مى کند .وَ قامَ بِالْقِسْطِ فى خَلْقِه .و تمام حیات بشر را در سیطره عدلش اداره مى کند ، و ستم ها مربوط به خودشان است ...
شبى که زیر تیزى شمشیر زهر ابن ملجم داشت دست و پا مى زد ـ نزدیک نیمه شب بیست و یکم ـ حسن و حسین و قمر بنى هاشم و محمد حنفیه را صدا زد ، گفت : عزیزان من ! یک نفر به من حمله کرده ، من امشب شهید مى شوم ، فردا ننشینید بگویید على را کشتند پس تا جایى که دلمان خنک ...
جواهرالدین در یکى از داستانهاى خود نقل مىکند که پیرمردى گاوى داشت که هر شب براى آن، مقدارى آب و یونجه مىبرد. در تاریکى شب، آب و یونجه را جلوى گاو مىگذاشت و شروع به نوازش آن مىکرد.یکى از شبهاى سرد، شیر گرسنهاى وارد خانه پیرمرد شد و به سوى ...
اگر پرهاى پرندگان نابود شود ، انسان و حیوان زنده نخواهد ماند ، اگر باور ندارید توجه کنید :پر ، پوششى است که تن پرنده را از گرما و سرما محفوظ مى دارد و براى پرواز آنها عامل موثرى است . اگر پرندگان پر نداشته باشند در برابر گرما و سرما مقاومت ندارند و به ...
آب هاى روى زمین بر اثر حرارت خورشید بخار مى شود ، بخار بالا مى رود و به طبقات سرد سیر مى رسد ، ابر مى شود ، ابر هم باران مى شود ، همه مى دانند اگر باران بر زمین نبارد چه مى شود !آیا این را هم مى دانند که اگر حرارت خورشید به اندازه کافى به آب هاى روى زمین ...
تمایل به زندگى با دیگران و غریزه دوست خواهى ، از زمان اولین پیامبر تا هنگام ظهور اسلام به عنوان یک مساله حیاتى همواره مورد توجه اسلام ـ که تنها فرهنگ خدا از ابتداى آفرینش انسان تا قیامت است ـ بوده و در این زمینه با طرح مسائل و قوانینى بسیار ثمر بخش به ...
انسان در مرحله ارتباط و دوستى و معاشرت و همنشینى ، هنگامى که به دایره محبت محبوبى که داراى ارزش هاى اصیل و زیبایى هاى معنوى است وارد مى شود ، او نیست که به سادگى از محبوب اثر مى پذیرد بلکه این محبوب است که از طریق محبّت که رابطه میان محب و محبوب است ، ...
ائمه ما نشست و برخاست با مردم صالح و دوستى و معاشرت با نیکان و رفاقت با شایستگان را جزء داروهاى شفابخش قلب دانسته اند « دَوَاءُ القُلُوبِ وَجَلاَوُهَا فِى خَمْسَهِ اشیَاء : قَرَاءَهُ القُرآنِ المَجِیدِ بِالتَّدَبُّرِ ، وَخَلاَءُ البَطْنِ ...
گروهى معتقدند کلمه انسان از اَنَسَ گرفته شده و اَنَسَ حقیقتى است که ریشه در جوهر وجود انسان دارد و به این خاطر انسان از تنهایى و عزلت گریزان است و به بودن با دیگران و همنشینى و همزیستى با هم نوعش میل شدید دارد .معاشران به سبب برقرارى اُنس روحى ، بر ...
آیات قرآن مجید در این زمینه راهنمایى هاى بسیار مهمى دارند که اگر مردم به آن راهنمایى ها توجه کنند به سعادت دنیا و آخرتشان خواهد انجامید . وَاِذَا اَنْعَمْنَا عَلَى الاِْنسَانِ اَعْرَضَ وَنَاى بِجَانِبِهِ . . . .و زمانى که به انسان نعمت مى بخشیم ...
غریزه دوست خواهى و میل به معاشرت و رفاقت ، حقیقتى است که حضرت حق در نهاد آدمى قرار داده است و رزق این غریزه و میل را بنا بر حکمت و مصلحتش در هر عصر و روزگارى مقرر فرموده است و آن انسان هاى والایى هستند که از ارزش هاى ملکوتى و صفات انسانى و نشانه هاى ...
سعید بن مسیب مجمع کمالاتى چون بندگى و زهد و پارسایى و فقه و حدیث بود .امام رضا (علیه السلام) به تشیع واقعى او گواهى داده است و امام سجاد (علیه السلام)درباره او فرمود :سعید بن مسیب نسبت به معارف گذشته داناترین مردم زمان خود بود .و امام صادق (علیه ...
محمد بن ابى عمیر از چهره هاى معروف شیعه و از یاران حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) بود .وى به جرم این که نام شیعیان را مى دانست و در اختیار حاکمبنى عباس قرار نداد ، مورد خشم قرار گرفت تا آنجا که تمام دارایى اش را مصادره و خودش را به چهار سال زندان محکوم ...