فارسی
يكشنبه 08 مهر 1403 - الاحد 24 ربيع الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حساب

مساله ى حسابرسى اعمال و اخلاق و عقاید مردم در روز قیامت ، و بررسى کتاب حیات و زندگى آنان ، حقیقتى است که آیات قرآن و معارف الهیه به صورتى وسیع و گسترده مطرح کرده اند .قابل باور نیست که پاکان عالم عمرى را در درستى و صدق و راستى ، و پاکى و صحت عمل ، و همراه با اخلاق حسنه بسر برند ، و دیگران را ازمنافع وجود خود بهره مند سازند ، و پرونده ى آنان با مرگشان براى ابد بسته شود ، و به حساب

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ طه ( 20 ) : 52 .

2 ـ تفسیر نمونه : 18 / 456 .

آنان رسیدگى نشود ، و کتاب حیات آنان بازخوانى نشود ، و مزدى به آنان تعلق نگیرد .و نیز قابل باور و قبول نیست که ناپاکان و ملحدان ، و کافران و طاغوتها و طاغوتیان ، عمرى را در ظلم و ستم ، و بى خبرى و غفلت ، و ناپاکى و نادرستى ، و خیانت و جنایت ، و غارت و غارتگرى بسر برند ، و مردم را با ظلم و ستم و شر و جنایت خود آزار دهند ، و بسیارى از انسانها را از حق خود محروم نمایند و با مرگشان پرونده ى آنان براى ابد بسته شود ، و به حسابشان رسیدگى نشود ، و کتاب حیاتشان را بازخوانى نکنند ، و به کیفر اعمالشان نرسند .عدل و حکمت و رحمت و غضب حق اقتضا مى کند که روزى همه ى انسانها را جمع کند و اعمال و اخلاق و عقایدشان را حسابرسى و هرکس رادرخور وضعش به جزایش برساند .درباره ى پاکان عالم و مساله ى حساب آنان در قیامت مى فرماید : وَمِنْهُم مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الاْخِرَهِ حَسَنَهً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ * اُولئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِمَّا کَسَبُوا وَاللّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ  عضى از مردم مى گویند : پروردگارا ! ما را از حسنه ى دنیا و آخرت بهره مند کن ، و از شکنجه ى دوزخ حفظ فرما ، براى آنها نسبت به آنچه که در دنیا کسب کرده اند نصیبى هست و خداوند در حسابرسى پرونده ى بندگانش سریع است . ثُمَّ رُدُّوا اِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ اَلاَ لَهُ الْحُکْمُ وَهُوَ اَسْرَعُ الْحَاسِبِینَ (2) .سپس به سوى خداوند که به حقیقت مولاى آنهاست بازگردانده مى شوند ،

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بقره ( 2 ) : 201 ـ 202 .

2 ـ انعام ( 6 ) : 62 .

بدانید که حکم و حساب بندگان اختصاص به او دارد ، و او سریع ترین محاسبان است . فَاَمَّا مَنْ اُوتِىَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ * فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَاباً یَسِیراً  کسى که پرونده اش به دست راستش داده شود ، به زودى حسابش را به آسانى رسیدگى نمایند .موسى بن جعفر (علیه السلام) از پدران بزرگوارش از رسول خدا روایت مى کند که حضرت فرمودند :لاَ تَزولُ قَدَما عَبْد یَوْمَ الْقِیامَهِ حَتّى یُسْاَلَ عَنْ اَرْبَع : عَنْ عُمْرِهِ فِیما اَفْناهُ ، وَشَبابِهِ فِیما اَبْلاهُ ، وَعَنْ مَالِه مِنْ اَیْنَ کَسَبَهُ وَفِیما اَنْفَقَهُ ، وَعَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَیْتِ(2) .

روز قیامت دو پاى عبد حرکت نمى کند مگر اینکه از چهار چیز از او سوال شود : از عمرش که در چه امرى گذراند ، از جوانیش که در چه برنامه اى مصرف کرد ، از ثروتش که از کجا آورد و در کجا خرج کرد ، و از محبت ما اهل بیت .بدون تردید مردم مومن و آزاده اى که عمر و جوانى خود را در عبادت تمام کردند ، و تحصیل ثروت و خرج کردن آن را هماهنگ با قرآن قرار دادند ، و عمرى را به عشق و محبت اهل بیت بسر بردند ، حساب آنان در قیامت حساب آسان خواهد بود ، و در صحراى محشر درد و رنجى نخواهند داشت ، و معطلى در کار آنان نخواهد بود .مردى گفت به حضرت باقر (علیه السلام) عرضه داشتم : پسر پیامبر ! مرا به حضرت تو حاجتى است ، حضرت فرمودند : مرا در مکّه ملاقات کن ، در مّکه به حضرت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ انشقاق ( 84 ) : 7 ـ 8 .

2 ـ امالى صدوق : 39 ، المجلس العاشر ، حدیث 9 ; بحار الانوار : 7 / 258 ، باب 11 ، حدیث 1 .

گفتم : مرا حاجتى است ، فرمودند : در منى به ملاقاتم بیا ، در منى به حضرت گفتم : مرا حاجتى است ، فرمودند : بگو ، گفتم : گناهى مرتکب شده ام که جز خدا کسى به آن آگاهى ندارد ، آن گناه بر من بزرگ است ، به جانب حضرتت آمده ام که مرا از آن نجات دهى، و سنگینى اش را از دوش جانم بردارى، حضرت فرمودند: چون قیامت برپا شود ، و خداوند به حساب بنده ى مومنش برسد ، او را به تک تک گناهانش آگاه کند ، سپس از او درگذرد و غفرانش را نصیب وى نماید ، بر گناه بنده اش و آمرزشى که نصیب او نموده ملک مقرب و پیامبر مرسلى را آگاه نخواهد کرد(1) !درباره ى حساب مردم مومن روایت بسیار مهمى در امالى شیخ طوسى به نقل از علامه ى مجلسى در کتاب بحار از امیرالمومنین (علیه السلام) آمده که موجب اعجاب و شگفتى و باعث امیدوارى است ! متن روایت بدین صورت است :یُوقَفُ الْعَبْدَ بَیْنَ یَدَىِ اللهِ فَیَقُولُ : قیسُوا بَیْنَ نِعَمى عَلَیْهِ وَبَیْنَ عَمَلِهِ ، فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ الْعَمَلَ ، فَیَقولونَ : قَدِ اسْتَغْرَقَ النِّعَمُ الْعَمَلَ ، فَیَقُولُ : هَبُوا لَهُ نِعَمِى ، وَقیسُوا بَیْنَ الْخَیْرِ وَالشَّرِّ مِنْهُ ، فَاِنِ اسْتَوَى الْعَمَلانِ اَذْهَبَ اللهُ الشَّرَّ بِالْخَیْرِ وَاَدْخَلَهُ الْجَنَّهَ ، وَاِنْ کانَ لَهُ فَضْلٌ اَعْطاهُ اللهُ بِفَضْلِهِ ، وَاِنْ کَانَ عَلَیْهِ فَضْلٌ وَهُوَ مِنْ اَهْلِ التَّقْوى لَمْ یُشْرِکْ بِاللهِ تَعالى وَاتَّقَى الشِّرْکَ بِهِ فَهُوَ مِنْ اَهْلِ الْمَغْفِرَهِ یَغْفِر اللهُ لَهُ بِرَحْمَتِهِ اِنْ شاءَ ، وَیَتَفَضَّلُ عَلَیْهِ بِعَفْوِهِ(2) .


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن ابی جعفر (علیه السلام) قال : قلت له : یا ابن رسول الله ! ان لی حاجه . فقال : تلقانی بمکه . فقلت : یا ابن رسول الله ! ان لی حاجه . فقال تلقانی بمنى . فقلت : یا ابن رسول الله ! ان لی حاجه . فقال : هات حاجتک . فقلت یا ابن رسول الله ! انی اذنبت ذنبا بینی وبین الله لم یطلع علیه احد فعظم علی واجلک ان استقبلک به . فقال : انه اذا کان یوم القیامه وحاسب الله عبده المومن اوقفه على ذنوبه ذنبا ذنبا ، ثم غفرها له لا یطلع على ذلک ملکا مقربا ولا نبیا مرسلا .

   الزهد : 91 ، باب 17 ، حدیث 245 ; بحار الانوار : 7 / 259 ، باب 11 ، حدیث 5 .

2 ـ امالى طوسى : 212 ، المجلس الثامن ، حدیث 369 ; بحار الانوار : 7 / 262 ، باب 11 ، حدیث 14 .

عبد را در پیشگاه خداوند نگاه مى دارند ، حضرت حق مى فرماید :بین نعمت هاى من و عملش مقایسه کنید ، نعمتها تمام اعمال را مى پوشاند و فرا مى گیرد ، فرشتگان مى گویند : نعمتها عمل را فرا گرفت ، خطاب مى رسد : نعمت هایم را به او ببخشید ، بین خیر و شرش را مقایسه کنید ، اگر خیر و شر مساوى شد ، خداوند شر عبد را به احترام خیرش از بین مى برد و او را وارد بهشت مى کند ، اگر خیرش اضافه باشد از فضلش به او عطا مى کند ، اگر شرش اضافه باشد ، ولى اهل تقوا باشد ، و شرک به خدا نیاورده و از شرک به حق مجانبت داشته باشد ، سزاوار و شایسته ى مغفرت است ، خداوند اگر بخواهد به رحمتش او را مورد مغفرت قرار مى دهد ، و به عفوش به او تفضل مى نماید !مجلسى بزرگوار در کتاب بحار از کتاب شریف کافى روایت مى کند که حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند : پرونده ها در قیامت ، پرونده ى نعمت ها و خوبى ها و بدى هاست .پرونده ى نعمت ها و خوبى ها را با هم مقابله مى کنند ، پرونده ى نعمت ها حسنات را فرا مى گیرد ، پرونده ى بدى ها به جا مى ماند ، انسان مومن را براى حساب دعوت مى کنند ، قرآن به زیباترین صورت پیش روى بنده ى مومن قرار مى گیرد و مى گوید : پروردگارا ! من قرآنم و این بنده ى مومن توست ، خودش را براى تلاوت من به زحمت انداخت ، شبش را با من طولانى کرد ، در نماز شبش از دو دیده اشک ریخت ، از او راضى شو چنانکه مرا راضى کرد ، عزیز جبار به عبد مومن مى گوید : دست راستت را باز کن ، دست راست او را با رضوانش پر مى کند ، و دست چپش را مملو از رحمت مى نماید . سپس به بنده ى مومن خطاب مى کند ، این بهشت بر تو مباح باد ، قرآن بخوان و بالا برو ، پس هر آیه اى را بخواند درجه اى از درجات بهشت را بالا مى رود(1) .درباره ى ناپاکان و بدکاران و ملحدان و بى دینان در رابطه با حساب و بازخوانى پرونده ى آنان در قرآن مجید و روایات مى خوانیم : . . . وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللّهِ فَاِنَّ اللّهَ سَرِیعُ الحِسَابِ (2) .و کسى که به آیات خداوند کفر بورزد ، همانا خداوند در محاسبه ى مردم در روز قیامت سریع است . . . . وَالَّذِینَ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُ لَوْ اَنَّ لَهُم مَّا فِی الاَْرْضِ جَمِیعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ اُولئِکَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَاْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (3) .

و کسانى که دعوت حق را اجابت نکردند ، اگر آنچه در روى زمین است و مانند آن را مالک باشند ، براى نجات خود فدیه بدهند تا از عذاب برهند اثرى ندارد ، براى آنان حسابرسى بدى است و جایگاه آنان جهنم است ، و جهنم بد آرامگاهى است . وَکَاَیِّن مِن قَرْیَه عَتَتْ عَنْ اَمْرِ رَبِّهَا وَرُسُلِهِ فَحَاسَبْنَاهَا حِسَاباً شَدِیداً وَعَذَّبْنَاهَا عَذَاباً نُکْراً (4) .


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن یونس بن عمار ، قال : قال ابو عبد الله (علیه السلام) : ان الدواوین یوم القیامه دیوان فیه النعم ، ودیوان فیه الحسنات ، ودیوان فیه السیئات ، فیقابل بین دیوان النعم ودیوان الحسنات ، فتستغرق النعم دیوان الحسنات ویبقى دیوان السیئات ، فیدعا ابن آدم المومن للحساب فیتقدم ال قرآن امامه فی احسن صوره فیقول : یا رب ! انا القرآن وهذا عبدک المومن قد کان یتعب نفسه بتلاوتی ، ویطیل لیله بترتیلی ، وتفیض عیناه اذا تهجد ، فارضه کما ارضانی . قال : فیقول العزیز الجبار : ابسط یمینک فیملوها من رضوان الله العزیز الجبار ، ویملا شماله من رحمه الله . ثم یقال : هذه الجنه مباحه لک ، فاقرا واصعد . فاذا قرا آیه صعد درجه .

   کافى : 2 / 602 ، کتاب فضل القرآن ، حدیث 12 ; بحار الانوار : 7 / 267 ، باب 11 ، حدیث 34 .

2 ـ آل عمران ( 3 ) : 19 .

3 ـ رعد ( 13 ) : 18 .

4 ـ طلاق ( 65 ) : 8 .

و چه بسیار مردم دیارى که از فرمان پروردگار و پیامبرشان سرپیچیدند ، ما هم آنان را حسابرسى سختى کردیم ، و به عذاب منکرى معذب نمودیم اِلاَّ مَن تَوَلَّى وَکَفَرَ * فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الاَْکْبَرَ * اِنَّ اِلَیْنَا اِیَابَهُمْ * ثُمَّ اِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ  مگر آن که از حق روى گرداند و کافر شد ، خداوند او را به عذاب بزرگتر معذب نماید ، همانا بازگشت آنان به سوى ماست ، سپس حسابشان بر عهده ى ما خواهد بود .حضرت صادق (علیه السلام) در توضیح گفتار خداوند که در قرآن فرموده اند : ( اِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ والْفُوادَ کُلُّ اُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْوُولاً (2) این عبارت را بیان نموده :یَسْاَلُ السَّمْعَ عَمّا یَسْمَعُ ، وَالْبَصَرَ عَمّا یَطْرِفُ ، وَالْفُوادَ عَمّا عَقَدَ عَلَیْهِ(3) .خداوند از گوش از آنچه که مى شنود ، و از چشم از آنچه که مى بیند ، و از دل از آنچه که بر آن گره مى خورد سوال مى نماید .مردى به حضرت سجاد (علیه السلام) عرض کرد : اگر از جانب مومن بر عهده ى کافر مظلمه و حقى باشد ، در قیامت از کافر به نفع مومن چه چیزى مى گیرند در حالى که کافر اهل جهنم است ؟ حضرت فرمودند : از گناهان مومن به اندازه اى که حق بر عهده ى کافر دارد به گردن کافر مى اندازند ، کافر به اندازه ى آن گناهان و گناه کفر خودش به عذاب دچار مى شود(4) !

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند :


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ غاشیه ( 88 ) : 23 ـ 26 .

2 ـ اسراء ( 17 ) : 36 .

3 ـ تفسیر عیاشى : 2 / 292 ، حدیث 75 ; بحار الانوار : 7 / 267 ، باب 11 ، حدیث 30 .

4 ـ کافى: 8 / 104، حدیث ابى بصیر مع المراه، حدیث 79; بحار الانوار: 7 / 270، باب 11، حدیث 35.

ستم و ظلم بر سه گونه است ، ستمى که بخشیده نمى شود ، و ستمى که واگذار نمى گردد ، و ستمى که بخشیده مى شود و مطالبه نمى شود .اما ستمى که بخشیده نمى شود شرک به خداوند است ، خداوند سبحان فرمود : اِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهِ  و اما ستمى که بخشیده مى شود ، ستم انسان بر نفس خویش است در ارتکاب گناهان صغیره .اما ستمى که ترک نمى شود و واگذاشته نخواهد شد ستم بعضى از مردم به بعضى دیگر است ، این ستم زخم به چاقو یا زدن به تازیانه نیست ، بلکه ستمى کمتر و کوچکتر از آن است(2) .از حضرت باقر یا امام صادق (علیهما السلام) روایت شده :یُوْتى یَوْمَ الْقِیامَهِ بِصاحِبِ الدَّیْنِ یَشْکُو الْوَحْشَهَ ، فَاِنْ کانَتْ لَهُ حَسَناتٌ اُخِذَ مِنْهُ لِصاحِبِ الدَّیْنِ ، وَقالَ : وَاِنْ لَمْ تَکُنْ لَهُ حَسَناتٌ اُلْقِىَ عَلَیْهِ مِنْ سَیِّئاتِ صاحِبِ الدَّیْنِ(3) .بدهکار را در قیامت حاضر مى کنند در حالى که شاکى از وحشت است ، اگر دارنده ى حسنات باشد از حسناتش به نفع طلبکار به طلبکار مى دهند ، و اگر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ نساء ( 4 ) : 48 .

2 ـ الا وان الظلم ثلاثه : فظلم لا یغفر ، وظلم لا یترک ، وظلم مغفور لا یطلب . فاما الظلم الذی لا یغفر : فالشرک بالله . قال الله سبحانه ( اِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهِ ) . واما الظلم الذی یغفر : فظلم العبد نفسه عند بعض الهنات . واما الظلم الذی لا یترک : فظلم العباد بعضهم بعضا القصاص هناک شدید لیس هو جرحا بالمدى ولا ضربا بالسیاط ولکنه ما یستصغر ذلک معه .

   نهج البلاغه : 396 ، خطبه ى 175 ; غرر الحکم : 455 ، ذم الظلم ، حدیث 10383 ; بحار الانوار : 7 / 271 ، باب 11 ، حدیث 36 .

3 ـ علل الشرایع : 2 / 528 ، باب 312 ، حدیث 6 ; بحار الانوار : 7 / 274 ، باب 11 ، حدیث 46 .

حسنات نداشته باشد از سیئات طلبکار به دوش او مى گذارند .برنامه ى حساب و حسابرسى ، و بازخوانى پرونده ى بندگان در قیامت نیز از مصادیق غیب است ، و باور آن بر اساس آیات قرآن و روایات ، جزء ایمان و از زیباییهاى معنوى است .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

علت رنج بردن از لذت‏ها
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 7)
حساب
مادرى چون بهترین مربّى
اعلام آمادگي ستاد برگزاري دعاي عرفه استاد ...
پایان عملیات نصب‌ضریح چوبی سیدالشهدا(ع)
بدرقه باشكوه وتاريخى ضريح حرم امام حسين
مقام محو
گناه عظيم امتناع از حج‏
بسمه تعالى

بیشترین بازدید این مجموعه

مقام محو
علت رنج بردن از لذت‏ها
حساب
توجه به نعمت
كيفر نفاق و منافق
قوّه هاضمه
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 7)
مناجات در نماز
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
اعلام آمادگي ستاد برگزاري دعاي عرفه استاد ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^