فارسی
پنجشنبه 07 تير 1403 - الخميس 19 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 31 فروردين 1390 ساعت 00:00 صبح

رهبر معظم انقلاب: تدوين و نگارش تاريخ دقيق و صحيح انقلاب اسلامی بسيار مهم و ضروری است

 

 

گروه سياسی: حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تدوين و نگارش تاريخ دقيق و صحيح انقلاب اسلامی را به لحاظ امواج تأثيرگذار و الهام بخش آن، بسيار مهم و ضروری خواندند و تأكيد كردند: در نگارش تاريخ انقلاب اسلامی، ارتقای كيفيت و توجه به ميليون‌ها مخاطب نسل جوان بايد در اولويت اول قرار گيرد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز، 31 فروردين‌ماه، در ديدار مسؤولان و محققان مركز اسناد انقلاب اسلامی، تدوين و نگارش تاريخ دقيق و صحيح انقلاب اسلامی را به لحاظ امواج تأثيرگذار و الهام بخش آن، بسيار مهم و ضروری خواندند و تأكيد كردند: در نگارش تاريخ انقلاب اسلامی، ارتقای كيفيت و توجه به ميليون‌ها مخاطب نسل جوان كه اطلاع دقيقی از انقلاب اسلامی و مسائل مربوط به آن را ندارند، بايد در اولويت اول قرار گيرد.

 

ايشان مقوله تاريخ را از نظر پر كردن خلاء تجربه در مخاطب بويژه نسل جوان بسيار مهم دانستند و افزودند: نگارش صحيح تاريخ موجب كسب تجربه برای مردم و بالا بردن آگاهی ها در جامعه خواهد شد.

 

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسائل مربوط به انقلاب مشروطه به عنوان يك نمونه از حوادث تاريخ معاصر كه زمينه های تجربه اندوزی فراوانی دارد، خاطرنشان كردند: علت بروز انقلاب مشروطه همانند انقلاب اسلامی ايران، فكرها، ايده ها، آرمانها و خواستهای مردم بود كه با رهبری روحانيت و با نثار جان خود به ميدان آمدند اما متأسفانه اين انقلاب بوسيله انگليس به انحراف كشانده شد و بعد از پانزده سال از آن، دوران حكومت ديكتاتوری سياه و وابسته رضاخان آغاز شد.

 

حضرت آيت الله خامنه ای ريشه حوادث تلخ دوران محمدرضا پهلوی را نيز در دوره مشروطه و به انحراف كشانده شدن انقلاب مردم دانستند و تأكيد كردند: اگرچه جنس انقلاب مشروطه همانند انقلاب اسلامی بود اما ابعاد انقلاب اسلامی ايران بسيار فراتر و عميق تر از آن است.

 

ايشان افزودند: بر همين اساس و به دليل افزايش آگاهی های سياسی جامعه، گسترش ارتباطات بين المللی و بيداری عظيم مردم، تاريخ نگاری در مورد انقلاب اسلامی ايران با تاريخ نگاريهای ديگر بسيار متفاوت است.

 

حضرت آيت الله خامنه ای تدوين و نگارش تاريخ چنين انقلاب با عظمتی را نيازمند توجه جدی به كيفيت تاريخ نگاری دانستند و خاطرنشان كردند: در نگارش تاريخ انقلاب اسلامی بايد كيفيت نگارش، كيفيت استحصال مطلب، كيفيت در نحوه ارائه مطلب و كيفيت در گزينش اولويتها حتماً مدنظر قرار گيرند.

 

ايشان تأكيد كردند: مطالب بايد به گونه ای باشد كه مخاطب را اقناع كند.

 

رهبر انقلاب اسلامی، تهيه جدول زمانی برای نگارش اولويتهای مورد نظر در تاريخ انقلاب اسلامی را ضروری خواندند و افزودند: انتخاب مخاطب نيز يكی ديگر از مسائل مهم در نگارش تاريخ انقلاب اسلامی است زيرا اصلی ترين مخاطب اين تاريخ، نسل جوانی است كه از حوادث انقلاب اسلامی و جزئيات، انگيزه ها و پيامدهای آن اطلاعی ندارد.

 

حضرت آيت الله خامنه ای، مردم كشورهای ديگر را يكی ديگر از مخاطبان تاريخ انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان كردند: مردم جهان عمدتاً اطلاعات دقيقی از تاريخ انقلاب اسلامی ايران ندارند در حاليكه در مورد تاريخ انقلاب های ديگر دنيا كتابها و رمان های متعدد و جذابی نوشته و ترجمه شده است.

 

ايشان همچنين بر لزوم ارتباط مركز اسناد انقلاب اسلامی با نويسندگان، هنرمندان و مستندسازان انقلابی تأكيد كردند و افزودند: امروز سينماگران، مستندسازان و رمان نويسان انقلابی فراوانی در كشور هستند كه بايد دستمايه قوی كار به آنها داده شود.

 

رهبر انقلاب اسلامی استفاده از ظرفيتهای فضای مجازی را مهم خواندند و تأكيد كردند: قرار دادن اسناد متقن و جهت دهنده در فضای مجازی، به بسياری از محققان و نويسندگان كمك شايانی خواهد كرد.

 

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين با اشاره به تدوين خاطرات شفاهی در عرصه تاريخ نگاری انقلاب اسلامی ايران خاطرنشان كردند: از آفات اينگونه تاريخ نگاری ها، برخی اظهارنظرهای غيرواقعی و ارائه ديدگاههای تغيير يافته امروزی بجای ديدگاههای واقعی آن دوره تاريخی است.

 

در ابتدای اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين حسينيان، رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامی گفت: پژوهشگران اين مركز، تلاش دارند تاريخ انقلاب اسلامی را بشناسند و بدون هيچگونه انحراف و تغيير، اين حادثه با عظمت را توصيف كنند.

 

حجت الاسلام والسملين حسينيان با اشاره به تلاش مركز اسناد انقلاب اسلامی برای بالا بردن كيفيت كارهای عرضه شده افزود: با تلاش بيشتر همه محققان و پژوهشگران اميدواريم محصولات مركز به مرجعی برای جامعه علمی و جوانان تبديل شود.

 


منبع : خبرگزاری قرآنی ايران
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
پیام تسلیت استاد انصاریان
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
حضور انتشارات دارالعرفان و تازه‌های نشر در سی و ...
گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

توهین شدید اللحن گوینده آمریکایی به اسلام
ممنوعیت ساخت مناره مسجد در سوئیس
اقرار وهابي ‌ها به وجود حضرت محسن در تاريخ
فرار دیکتاتور و فراگیر شدن جشن و پایکوبی مردم یمن ...
آغاز هفتمين مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در قزاقستان
حبس کودکان عربستانی به جرم برافراشتن پرچم حسینی ...
عکس خبری/ ادامه رمی جمرات توسط حجاج بیت الله ...
گزارش تصویری/ حرم مولا علی(ع) در روز عید غدیر خم
استاد انصاریان: اعتقاد، ایمان و باورِ قرآن ...
نور خدا به واسطه امام حسین(ع) در عزاداران تجلی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^