فارسی
پنجشنبه 06 دى 1403 - الخميس 23 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مفاد وصيت نامه مؤمن

 

از مسائل مهمى كه اسلام از همه ما خواسته و به آن وصيت كرده است ، حقيقتى است كه همه انبيا ، ائمه طاهرين و اولياى الهى اجرا كردند و آن مسأله وصيت است - كه خوب است انسان با خط خودش بنويسد - يا گفتار خود را از خود به يادگار بگذارد .

 در وصيت دو واقعيت را بايد مورد توجه قرار دهد ، يكى در رابطه با امور مادى خود است و ديگرى در رابطه با امور معنوى .

 اما در رابطه با امور مادى ، مؤمن بايد وصيت خود را كاملاً بر اساس آيات قرآن و فقه اهل بيت عليهم السلام بنويسد . البته اميرالمؤمنين عليه السلام در اين زمينه نظر بسيار مهمى دارند و مى فرمايد:

  » كن وصىّ نفسك «

  وصى خود قبل از مردن باشيد .

 برنامه هايى كه در امور مادى مى خواهيد بنويسيد ، كه بعد از مرگ من ، بدهى ها ، خمس و ساير ديون مرا بپردازيد ، اموال مرا مطابق قرآن بين دختر و پسر و همسرم تقسيم كنيد ، حضرت على عليه السلام مى فرمايند : خود شخصاً اين كار را بكنيد .

 چرا اميرالمؤمنين عليه السلام امر مى فرمايند : در امور مادى وصىّ خود باشيد ؟ علت آن اين است كه هيچ كسى در اين عالم مانند خود شخص ، دلش براى خودش نمى سوزد . من عمرى است كه شاهد وصيت هاى گروهى از مردم بودم . مردمى كه اهل هيئت ، مسجد ، حسينيه و دين بودند ، ولى تا كنون نديده ام كه به آن عمل شود . تمام مفاد وصيت را بعد از مردن ميت به هم ريختند و خوردند و بردند و عمل نكردند .

  گر خود نكنى بر خود رحمى

اميد مدار ز ديگر كس

 

 درست است كه فرزندان ما تا حدى متدين هستند ، اما هيچ ضمانتى وجود ندارد كه بعد از مرگ ما ، بين آنها اختلاف نشود و در پرداخت ديون ما پاى آنها نلغزد .

 شخص خيلى مؤمنى در محضر رسمى ثبت اسناد ، وصيت نامه اى را به قيّوميت من نوشته بود . صاحب محضر نيز قبول كرده بود . نوشته بود : بعد از مردن من ، وصىّ من فلانى است كه او اين كارها را بكند .

 حدود چهارده سال است كه او مرده است . با بودن دادگسترى و قضات مؤمن و برادرانى كه ما در مراكز قضايى داريم ، به خاطر ايستادگى فرزندانش ، هنوز به وصيت او عمل نشده است ، چون كه بعد از هفتم رحلتش به خانه ما آمدند و گفتند : پدر ما ديوانه و روانى بوده و اين وصيت را نوشته است .

 اين مضمون حرف اميرالمؤمنين عليه السلام است :

  گر خود نكنى بر خود رحمى

اميد مدار زديگر كس

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قابل توجيه بودن تقصير در دنيا
سابقه مسخره كردن رسولان الهى
پيدايش خدايان جديد
درسى از امام كاظم (ع)
ارزش معرفت نفس
برخى از آيات مربوط به پيامبر ...
غناى نفس
مرگ و عالم آخرت - جلسه اول (1) - (متن کامل + عناوین)
صبر از ديدگاه اسلام - جلسه بیست و ھفتم (متن کامل ...
امنيّت كشتى تجارت توسط حضرت حق‏

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفان در سوره حضرت یوسف (ع) - جلسه یازدهم
انسان، تنها خسران‏گر عالم‏
هلاكت انسانِ بى‏مرشد
مرگ باطن، بلاى حقيقى‏
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
يارى ذوات مقدسه
قلب منبع حقايق‏
رزق ايمان
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه دوم - (متن کامل + ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^