فارسی
جمعه 14 ارديبهشت 1403 - الجمعة 23 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

هدايت و گمراهي اختياري

 

آياتی همچون (فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ) بر اختیاری بودن هدایت و گمراهی دلالت دارند.

يعني در ابتدا اين گونه نيست که خداوند متعال کسي را که می‌خواهد، هدايت مي‌کند و کسي را می‌خواهد گمراه مي‌کند. بلکه اول خود انسان زمينة هدايت يا گمراهي را فراهم مي‌کند. اين انسان است که با وجود، منش‌، نيت و ارادة خود، به پروردگار عالم نشان مي‌دهد که من هدايت مي‌خواهم. چنین است که او در زمرة هدايت‌شدگان قرار مي‌گیرد؛ در زمرة کسانی که قرآن دربارة آن‌ها می‌فرماید:(يَهْدي مَنْ يَشاءُ)

 

دیگری مي‌گويد هزاران پيامبر هم مرا دعوت کنند، نمي‌خواهم گوش بدهم؛ ائمة اطهار هم مرا دعوت کنند، خوشایند من نیست؛ و دوست ندارم قرآن مجيد مرا دعوت ‌کند. پس او در زمرة آية:(فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ) مي‌رود. يعني اول خود او گمراهي را خواسته و ما هم اجباری به هدايت او نداریم.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ديگردوستى در سايرمكاتب‏
معنا و ارکان تقوا
اظهار فقر در برابر خدا
شرابخوارى تا لحظه مرگ‏
اميد
نفس - جلسه بیست ودوم
كشف حقيقت با گذر زمان
خدمت پاك و با درايت براى اماكن متبركه
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه سیزدهم
رحمت آوردن به كوچكتر و احترام به بزرگتر

بیشترین بازدید این مجموعه

حسود، مورد نفرت خدا
جمع تمام شريعت در روايتى از امام سجاد عليه ...
حال بندگان خاص خدا
شرابخوارى تا لحظه مرگ‏
ديگردوستى در سايرمكاتب‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
رعايت انصاف در معاملات
گناه و سبب آن - جلسه سی و دوم – (متن کامل + عناوین)
اظهار فقر در برابر خدا
توحيد ايوب (ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^