اما حق روح پرورش اوست، و اخلاق حسنه، به مهرورزی وپاک ماندن از بخل، حسد، کبر و ریا است. و یک حق آن هم که بالاتر از حق بدن است، رضوان من الله اکبر است، رضوانی که از بهشت بالاتر است و ما حقیقت این رضوان را نمی دانیم.همه مردم به رضوان الهی بدهکار هستند. باید این بدهی را در همین دنیا تأمین کنند. اینجاست که دین میگوید بدن کاملا حاکم شود، روش باطلی است. اگر بدن را به کل از حقوق آن محروم کنید وفقط به روح بپردازید روش باطلی است. روش درست و معتدل این است که قرآن نظام داده است ،«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»ِ، خدایا ما همه خوبیها و لذتهای دنیا را میخواهیم که تو برای ما رقم زدی. خدایا ما همه خوبیهای آخرت را هم میخواهیم که درکفه ترازو مساوی با هم باشد .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
«لیس بخیرکم من ترک دنیاه لآخرتة»،از خوبان نیست کسی که پشت به دنیا کند تا آخرت را به دست آورد.بدن و روح ما حق عبادت دارد، ما باید حق تمام عبادات بدنی از جمله روزه را بپردازیم. تمام حقوق روح را هم بپردازیم که معنویات وخلوص و پاکی و مهر است. واجب است دراموری که با ما در ارتباط هستند، مانند بدن و روح، بدهی آنها را بپردازیم.
منبع : پایگاه عرفان