البته ورود به این فضای رحمت شرط دارد و شرطش را در سوره واقعه فرموده است: «لا یمسه الا المطهرون». پس درها باز است و مطهّرون میتوانند وارد بشوند. طهارت هم اینگونه به دست میآید که تمام محرمات بیرونی و درونی باید ترک شود و اگر ملکوتیان با آن دید قوی خودشان ببینند که در درون شخصی از رذائل چیزی باقی نمانده و بیرونش هم به هیچ محرمی آلوده نیست آنگاه به او افاضه میکنند.
این ترک محرمات، پله اول است و اگر فردی تمام واجبات را عاشقانه ادا کنند به پله دوم گام نهاده است. در اینجا تمام اسرار قرآن در حد قدرت آن دو پله برای او آشکار میشود. البته یک اسرار دیگری هم هست که آنها با آن دو پله حل نمیشود و باید وصل به امیرمؤمنان (ع) بشویم تا آشکار شوند. تازه اسراری هم هست که خود علی ابن ابی طالب (ع) هم برای آگاهی از آنها باید وصل به خود حضرت حق بشود که آن را مقام فنا میگویند. پس همه درها را به روی شما گشودهاند و دیگر چه میخواهید؟ بخلی هم در آنجا وجود ندارد و اگر بخلی باشد از طرف خودتان است که در حق خود بخل میورزید و میگویید که نمیخواهید.
منبع : پایگاه عرفان