فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حفیظ بودن خداوند

 

حفیظ وجود مقدسی است که هم هیکل مرا و هم نعمت‌های معنوی‌ام را حفظ می‌کند. حافظ کسی است که طاق را نگه داشته که با این سنگینی روی من خراب نشود. و الله اگر حفظ او نباشد چهار دیوار و طاق با هم قبر من می‌شوند! قرآن مجید می‌فرماید: اگر حفظ من نباشد تمام ستارگان روی سر شما می‌ریزند. همه می‌دانید که در کتاب‌ها نوشته‌اند: خورشید یک میلیون و سیصد هزار برابر زمین است، بنابراین اگر حفظ او نباشد رها می‌شود و به زمین برخورد می‌کند و زمین متلاشی می‌شود. زمین با سرعت بسیار، دور خودش می‌چرخد و در این چرخیدن نباید یک ساختمان روی کره‌ زمین سالم بماند و همه را باید دایم به اطراف بپراند. پس او حافظ همه چیز است. یک حفظ آن هم حفظ ایمان انسان است. اگر حفاظت وجود مقدس او نباشد والله قسم که یک لحظه کسی دین‌دار نمی‌ماند. دین‌دار بودن و محرم بودن با این حریم بدون حفاظت او کار ساده‌ای نیست. این نعمت‌ها خیلی سنگین است و وزن آنها را فقط خدا می‌داند.

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: اگر ایمان و لا اله الا الله را در بیاورند و در یک کفه ترازو بگذارند و زمین و آسمان‌ها را در کفه دیگر، آن ایمان به وزن کل زمین و آسمان‌ها می‌چربد. و البته اگر او نخواهد و حفظ او نباشد من نمی‌توانم ایمانم را حفظ کنم. این شعر، واقعا شعر درستی است که گفته‌اند:

تا که از جانب معشوق نباشد کششی        کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

ما غرق در اراده و حکمت او و نیز غرق در حفظ اوییم. در قرآن کریم هم می‌فرماید: شب که خسته می‌شوید و می‌خوابید من اگر شما را بیدار نکنم مرده‌اید. هر روز صبح خودم شما را بیدار می‌کنم. علمای بدن‌شناس هم معترفند که وقتی آدمی خوابش می‌برد درصد بالایی از مجموع فعالیت‌های بدنش تعطیل می‌شود و اگر او نگه ندارد شخص می‌میرد، پس اوست که ما را حفظ می‌کند.

در روز قیامت که پرونده ما را نشانمان می‌دهند می‌فهمیم که هزار بار ما را از خطر نگه داشته‌اند، یکی از آنها را هم به رخ ما نکشیده‌اند، خودمان نفهمیده‌ایم و پروردگار همه خطرها را برطرف کرده است. درباره علت برطرف کردن خطرها هم خودش در سوره یونس می‌فرماید: به این امید خطر‌ها را از بنده‌ام برطرف کرده‌ام که در آینده برگردد و با من آشتی کند و من به همین امید که می‌خواهم در آینده به سوی من برگردد نمی‌گذارم الان نابود شود.

پیامبران گاهی اوقات از کوره در می‌رفتند و نفرین می‌کردند که خدایا این امت را نابود کن. اما خطاب می‌رسید که من به حرف شما نیستم که به محض این که ناراحت و عصبانی شوید همه را نابود کنم. من آنقدر بندة خوب از نسل اینها دارم که هنوز نطفه‌ی‌شان به رحم زن‌ها منتقل نشده است، پس چرا نابودشان کنم؟

بنابراین باید دقت کنیم و ببینیم که چه خطرهایی را از سر ما برطرف می‌کند. هر شبانه روز میلیون‌ها ستاره منفجر می‌شود، ولی میلیارد‌ها سال است که زمین همین طور آرام زندگی‌‌اش را ادامه داده است. تشعشعات کیهانی چقدر زیاد است؟ در همین منطقه‌ای که نشسته‌اید چقدر ویروس و میکروب وجود دارد؟ شما می‌دانید ویروس که به وجود می‌آید بیست و چهار ساعت که بگذرد 30 میلیارد عدد می‌شود؟ این‌ها همه مخرب‌اند. اما با این حال شما راحت می‌روید و می‌آیید و می‌خوابید و گمان می‌کنید که هیچ خبری هم نیست؛ والله به این آرامی که می‌بینید نیست، بلکه بساط را آرام نگه می‌دارند وگرنه خود به خود آرام نیست.

خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: این کشتی‌‌هایی را که در دریا راه می‌روند من می‌برم و برمی‌گردانم، نه این که خودشان این بار را تحمل ‌کنند.

)وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَـریخَ لَهـُم

 

اگر آب زیرِ کشتی شما دهان باز کند، شما را فرو می‌برد و چه کسی می‌تواند شما را نگه دارد؟


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پاداش دنیوی و اخروی پروردگار برای مؤمنین
عناوين مسايل مربوط به اصلاح نفس‏
آیه‌ای عجیب درباره شیطان
اندیشه در اسلام - جلسه هفتم
اهميت ارتباط عقل اول و دوم‏
تهران هیئت محبان‌الزهرا دههٔ اوّل جمادی‌الاوّل ...
مقربین چه کسانی هستند؟
علامت چهارم: عزت و شجاعت در برابر دشمنان خدا
اندیشه در مرگ
توبه جوان گناهکار

بیشترین بازدید این مجموعه

اندیشه در اسلام - جلسه هفتم
خواسته های پاکان- جلسه نهم
برخورد ائمه عليهم السلام با گروه‏هاى افراطى‏
لالايى جبرئيل براى امام حسين(ع)
الفرائض الفرائض!
در تحقق برنامه نكاح سخت‏گيرى نكنيد
اخلاق فردى و اجتماعى در قرآن
تقدير خدا بر روزى موجودات
آیه‌ای عجیب درباره شیطان
تهران مسجد هدایت بازار دهه سوم محرم 94 سخنرانی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^