مردان راه دوست ، راستى در قلب پاك خود جز نيّت پاك و شايسته نداشتند و به خاطر همان نيّت راستين بود كه تمام اعمال آنان عين طاعت حق و محض فرمان بردن از اللّه بود . آنها در هر حال از نيّت خدايى برخوردار بودند ، چنانچه توفيق به اجرا گذاشتن نيّت را پيدا ...
بايد در سفر خانه خدا به طور جدى حسنات اخلاقى را به كار برده و در مقام تواضع و فروتنى نسبت به رفيق و حملهدار و ساير مردم باشد و از لغو و فحش و درشتگويى و ناملايم در حذر باشد كه حسن خلق تنها در اين نيست كه اذيت برادر مسلمان و مؤمن است و بالاتر اين كه در ...
انصاریان، حسین، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ اول، 1388 ، 370 صفحه، وزيري.ادامه شرح و تفسر ادعیه صحیفه سجادیه با رویکرد اخلاقی و عرفانی و شرح دعای دوم و سوم و چهارم آن است. نگارنده در ادامه شرح مقام و منزلت حضرت محمد(ص) و مقام نبوت آن حضرت که در دعای دوم ...
آنچه را که انسان براى شکم و غریزه ى جنسى و لذت جسمى و کیف خیالى بخواهد و مخالف خواسته ى حق باشد مصداق شهوت حرام است .انسان باید با یاد خدا ، توجه به قیامت ، عقوبت گناه و فرجام خطرناک معصیت ، نفسش را از هوا و هوس و شهوات حرام و خواسته هاى ضد حق باز دارد ، ...
قرآن كريم در آيات متعددى تمام موجودات عالم را در حال سجده بر حضرت حق معرفى مىكند و نظام احسن و اتقن عالم و گردش تمام موجودات را در مدار مخصوص به خود و پخش منافع بىشمار و عظيم را از موجودات عالم، اعم از سماوى و ارضى و بحرى و برى معلول سجود آنان در ...
در اين زمينه به نمونههاى بسيار جالبى از آيات قرآن و روايات و اخبار كه مسئله هدايت و اتمام حجت و معذور بودن بشر را مطرح كرده است ، توجه كنيد . إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً . ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار ...
قرآن مجيد، انسانهايى كه از طاعت و عبادت و انقياد و تسليم و سجود در برابر حضرت حق روىگردانند دنباله رو شيطان و مطيع ابليس دانسته و براى آنان عاقبتى جز خزى دنيا و عذاب آخرت نمىداند.
قرآن مجيد انسان را موجودى برتر مىداند و برترى او را از بركت ...
همان طور كه امام صادق عليهالسلام در متن روايت بيان مىكنند ، معصيت علامت ضلالت است و علت معصيت غفلت است ؛ قرآن مجيد در آيات زيادى معاصى و گناهان مختلفى را ذكر مىكند و آن گناهان را ضلالت و گمراهى معرفى مىنمايد . اينك به نمونههايى از آيات قرآن ...
اگر در میان مردم به ویژه جوانان ، سبب و علت دوستى امور معنوى و ارزشى باشد علاوه بر اینکه پایدار مى ماند ، عامل رشد و کمال آنان هم مى شود و اگر سبب دوستى مال و منال و ثروت و مقام و زیبایى هاى ظاهر باشد نه اینکه پایدار نمى ماند بلکه سبب ایجاد پستى و ...
نباشد غیر وصلت مطلب ما بجز ذکرت نباشد بر لب ما نسخها دارم از عشق تو دلبر همان عشقی که باشد مذهب ما بعالم همچو یارم نیست زیبا به دل نبود وصلش تمنا اگر گردد همه عالم مرا یار زغیر یار خود جویم تبرا
اما تکلیف، مسئولیت و وظیفه کارش این است که نَفْس و تمام حالاتش را از آن چه در آن هست، درآورد و تبدیل کند. البته ایّام تبدیل، ایّام بسیار سختى است، ایّام پر رنج و مشقّتى است، ولى خدا و همه انبیا، امامان، اولیا و عاشقان خدا به انسانها فرمودهاند که ...
كتاب سعادتبخش الهى در بسيارى از آيات مردم را بهطور جدّى از آلوده شدن و نزديك گشتن به مال حرام نهى مىكند ، نمونهاى از آن آيات نورانى را در قرآن بدينصورت مىخوانيد : إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا ...
بياييد در تمام برنامهها چنانچه قرآن مجيد در بسيارى از آيات دستور مىدهد فكر كنيم ، نور فكر نمىگذارد عمر را به بطالت بگذرانى ، نور فكر نمىگذارد ، كار خير و عمل نيكى از ما فوت شود ، نور فكر نمىگذارد كه فقط به فكر خود بوده و هر چيزى را براى خود ...
لباس معنوى كه اظهر و اتم آن تقوا است از عظيمترين و پرمنفعتترين نعمتهاى الهى نسبت به عبد است . اين لباس است كه در دنيا انسان را از تمام آلودگىهاى اعتقادى ، عملى و اخلاقى حفظ كرده و در آخرت از عذاب الهى در امان حضرت حق برده و بالاترين درجات بهشت ...
رضايت به آنچه خداوند بزرگ از نعمتها به انسان عنايت فرموده ، از بهترين حالات است ، انبيا و ائمه و شاكران از عباد حق ، از حال رضاى عبد نسبت به داده حق ، تعريف فوق العاده كردهاند .هيچ گاه نعمت حق به نظر شما كوچك نيايد ، هر نعمتى كه به دست شما مىرسد ، ...
در آياتى كه در بخش نبوّت گذشت ، خوانديد كه انبيا الهى وظيفه داشتند ، براى تأمين خير دنيا و آخرت مردم ، مسائل الهى را در بين مردم تبليغ كرده و به آنان تعليم دهند و زمينه عمل به احكام حضرت حق را فراهم نمايند ؛ در اينجا لازم است به گوشهاى از محتواى وحى ...
انسان بر فرض این که نتواند در عالم ظاهر و در مرحله شهود همنشینانى آگاه و رفیقانى سالک راه و دوستانى با عزّ و جاه بیابد که از نفس آنان و کمال و معنویت و راه و رسم و اعمال پاک و منششان بهره مند شود و خود را به مدارج انسانیت و کمال آدمیت برساند ، ولى درب ...
استاد حسین انصاريان در جمع کثیری از مردم ، شرط و قبول پذيرش توبه در درگاه الهي را مهار هواي نفساني خواند.استاد حسین انصاريان اظهار داشتند: شما بايد در باطن خود تصميم جدي بگيريد که به راه رضوان الهي و قرب برگرديد.ایشان ادامه دادند: بايد به خود ...
اسلام به مسئله زيارت حق و عباد شايسته و ديدار عالمان ربانى و مؤمنان اهميت فوق العادهاى داده است، چرا كه در اين زيارات بهرههاى دنيايى و آخرتى و گاهى منافع بىنهايت براى فرداى آخرت نصيب انسان مىشود.
امام على عليه السلام در تفسير «قد قامت ...
در مسئله ياد خدا و ذكر حضرت او ، قلب را قبله زبان كن ؛ يعنى قبل از اين كه ذكر را به زبان بياورى ، قلب را متوجّه حضرت دوست كن و آگاه باش كه قلبى كه به تاريكى غل و دغل و حسد و كينه ، ريا و عجب و نفاق و شرك و بخل و ساير رذايل آلوده است ، نمىتواند روى خود به ...