چرا وقتی اتفاق بدی میافتد، میگوییم مصلحت بوده است؟حوادث بدی که در زندگی انسانها رخ میدهد، از لحاظ منشأ، یکنواخت و مانند هم نیستند؛ لذا نمیتوان در تمام آنها به صورت قطعی حکم کرد که مصلحت این بود، بلکه این رخدادها میتواند از عوامل ...
دانشمندان بيدار و قرآن شناس و عارف به معارف اهلبيت به صورت پراكنده در كتابهاى تفسير و اخلاق در ضمن تشريح امر به معروف و نهى از منكر حقيقت اين مسئله را شناسانده و موارد آن را كه جز براى حفظ اسلام و مسلمين و آمادگى براى شكست دشمن بكار گرفته ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
شعائر الهى كه از نظر معنوى و ارزش وجودى مورد توجه حضرت حق هستند و هر يك راهنمائى و نشانى براى عبادت خالصانهاند به خاطر اين كه اضافه تشريفى به وجود مقدس ...
کلمه «رزق» که معادل فارسی آن «روزی» است؛ یعنی هر چیزى که موجودى دیگر را در بقاى حیات و زندگی اش کمک نماید، و در صورتى که آن رزق، ضمیمه آن موجود و یا به هر صورتى ملحق به آن شود، حیاتش ادامه مى یابد. [طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
حضرت حق از بنىاسرائيل خواست كه فروتنانه وارد دروازه منطقه مقدس شوند يا به معناى ديگر از آنان خواست كه نسبت به توحيد و نبوت و تورات و خلاصه آئين الهى و فرهنگ حق ...
خداوند متعال در سورۀ مبارکه نساء، درباره مردمانی که تکالیف و حدود الهی را رعایت میکنند، چنین فرموده است:تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ ...
بسیاری از فلاسفه و عرفای اسلامی معتقدند نظریه درست و معتبر در مورد کیفیت زندگی پس از مرگ جسمانی و روحانی دانستن آن توأمان است. شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی از معتقدین به این قول هستند. معاد جسمانی و روحانی که گاهی ...
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ.
و به آنان كه در راه خدا كشته مىشوند مرده نگوئيد بلكه آنان زنده هستند ولى شما كيفيت حيات آنان را درك نمىكنيد.
اگر انسان در خيال خود، مرگ را ...
در آیات قرآن و روایات بسیاری از جایگاه و حرمت قلب انسان سخن به میان آمده است. زیرا بنابر روایات، قلب حرم خداوند متعال است.«قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»[1]در این راستا انسان باید در راه اطاعت از خداوند و دوری گزیدن از گناه، همواره ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم جلد سوم
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
حقايقى كه بر انسان از طريق تعقل و مطالعه، يا از راه شنيدن از متخصصان و محققان، يا از مسير وحى و كتابهاى آسمانى معلوم و آشكار مى شود، و آدمى نسبت به آنها آگاه مى ...
آیین مقدس اسلام یک آیین فطری است. مسأله أخذ میثاق که بارها در قرآن مجید وارد آمده، به همین نکته اشارت دارد...اگر کسی واجبی از واجبات دینی را امتثال نماید، به مصلحتی عاجل یا آجل دست یابد و به عکس اگر انسان مکلفی از ارتکاب حرامی از محرمات شرعی باز ...
درباره توجه خداوند متعال به انسان، حداقل شش آیه در قرآن کریم آمده است که نشان میدهد انسان گل سر سبد آفرینش است.([1])
انسان، گل سرسبد آفرینش
انسان در بین موجودات عالم، محترمترین موجود نزد پروردگار عالم است و خداوند متعال به این موجود عنایت خاص و ...
همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که محسوس و قابل درک حسی هستند این موجودات محدودیت های ماده را ندارند. محدودیت های زمانی، مکانی، تغییر و تحول و ...
در بینش و نگرش اسلامی، انسان به دنیایی غیر از این دنیای مادی و پست تعلق دارد. جایگاه و ارزش انسان آنقدر گرانبها و ارزشمند است، که زیباترین دارایی های مادی جوابگوی قیمت و ارزش انسان نیست، با این حال افراد ناآگاه از زیبایی های زندگی و حیات ابدی، ...
بروز و ظهور اثر، دير و زود دارد. وقتي من دعا کردم، خدا جوابم را داده و رویش را از من برنگردانده است؛ پس دعاي من مستجاب شده و جواب گرفتهام. مقبول هم شده است؛ یعنی خدا پذیرفته است و گفته چشم! آنچه میخواهی را به تو میدهم؛ اما در تأثیر، تأخیر افتاده ...
حتماً تا به حال شنیده اید که انسانهایی وجود دارند که آنقدر در عمل و نظر انسانهای وارسته ای هستند که خداوند به آنها چشم برزخی عطا کرده است. این افراد در همین دنیا زندگی می کنند اما چیزهایی مشاهده می کنند که انسان های عادی از درک آن عاجز و محجوب هستند. ...
امام خمینی فردی جامع بود و در چهار رشته فقه، اصول، فلسفه و عرفان تسلط داشت. در 11 سالگی که من شاگرد امام بودم، ایشان جز فقه و اصول چیز دیگری درس نمیداد و حتی اگر یک سؤال فلسفی یا عرفانی از امام میکردید، جواب نمیدادند. در فقه یا اصول هم، سؤال فقهی و ...
قرآن نعمت های بهشت را برای ترغیب انسان ها به عمل تشریح کرده ، بهشت هم متعلق به همه مردان و زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی ...
عبودیت، مقام و مرتبه شریفی است و قرآن در جایجای مصحف شریف بندگان را به عبودیت و پرستش خداوند یکتا دعوت میکند.([1]) از جمله آیاتی که به مقام رفیع و شریف عبودیت اشاره دارد، این کلام نورانی حضرت حق است:
)إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا ...