یکی از ویژگیهای پیامبر اکرم(ص) این است که نبوّتش، نبوّت خاتم میباشد. همچنان که شریعت او شریعت خاتم، و کتاب او نیز خاتم کتابهای آسمانی است یعنی پس از وی دیگر پیامبری نخواهد آمد، و شریعت او به صورت جاودانه تا روز رستاخیز باقی خواهد ماند، از خاتمیت نبوت پیامبر اکرم(ص) دو مطلب استفاده میشود:
1. اسلام ناسخ شرایع پیشین است و با آمدن آن شریعتهای گذشته دیگر رسمیت ندارد.
2. در آینده شریعت سماوی دیگر نخواهد آمد و ادّعای هر نوع شریعت جدید آسمانی مردود است.
قرآن کریم به طور صریح موضوع خاتمیت پیامبر اسلام(ص) را بیان نموده است: «ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَلکِنْ رَسُولَ اللهِ وَخاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکانَ اللهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً»(احزاب،40) در احادیث گوناگون نیز به موضوع خاتمیت اشاره شده است که یکی از آنها حدیث منزلت است.
پیامبر اکرم در جریان جنگ تبوک، علی(ع) را جانشین خود در مدینه قرار داد، به وی فرمود: اَلا ترضیٰ ان تکون منّی بمنزله هارون من موسی الاّ انّه لا نَبی بعدی.
این حدیث از احادیث متواتر است و احادیث دیگری مربوط به خاتمیت به صورت تواتر اجمالی نقل شده است.
امیرمومنان(ع) در خطبه نخستین نهجالبلاغه بعد از شمردن برنامههای انبیاء و پیامبران پیشین میفرماید: الی ان بعث الله سبحانه محمداً رسول الله (ص) لانجاز عدته و اتمام نبوته.
پیامبر اکرم(ص) در پایان خطبه حجه الوداع که یک وصیتنامه جامع آن حضرت است مساله خاتمیت را صریحاً عنوان نمود و میفرماید: (الا فلیبلغ شاهدکم غائبکم لا نبی بعدی و لا امّه بعدکم؛ حاضران به غائبان این سخن را برسانند که بعد از من پیامبری نیست...)
در کتاب کافی از امام صادق(ع) نقل شده است: ان الله ختم نبیکم النبیین فلا نبی بعده ابداً و ختم بکتابکم الکتب فلا کتب بعد ابداً.
حدیث در این زمینه در منابع اسلامی بسیار زیاد است به طوری که در کتاب معالم النبوه 135 حدیث از کتب علماء اسلام از شخص پیامبر(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام در این زمینه جمعآوری شده است.
امیر مومنان(ع) در خطبه 133 نهجالبلاغه میفرماید: ارسله علی حین فتره من الرسل، و تنازع من الالسن، فقفی به الرسل و ختم الوحی.
بنابراین خاتمیت پیامبر اکرم(ص) از معتقدات حتمی و قطعی و مسلّم شیعه است و مستدل به دلایل عقلی و نقلی است که به بخشی از دلایل نقلی آن از قرآن و احادیث اشاره شد.