فارسی
يكشنبه 10 تير 1403 - الاحد 22 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

فلسفة نيكي به پدر مادر

در روايتي از امام سجاد ـ عليه السلام ـ حقّ مادر اين چنين بيان شده است: «و اما حق مادرت بر تو، اين است كه بداني او تو را در جايي حمل كرده است كه هيچ كس، ديگري را حمل نمي كند و از ميوة دلش به تو داد كه أحدي به ديگري نمي دهد و تو را با تمام أعضايش حفظ كرد و اهميتي نمي داد كه خود گرسنه باشد، اما تو سير باشي و خودتشنه باشد اما تو را سيراب كند و خود برهنه باشد اما تو را بپوشاند و خود زير آفتاب باشد امّا تو را سايه افكند و به خاطر تو خواب را بر خود حرام كند و از گرما و سرما نگاهت دارد، تا تو را داشته باشد و از دست ندهد. بنابراين تو جز با كمك و توفيق الهي، از پس قدرداني او بر نمي آيي.»[1]
و در جاي ديگر حق پدر را اينگونه بيان مي دارد:
«اما حق پدرت، اين است كه بداني او اصل و ريشة توست؛ زيرا اگر اونبود تو هم نبودي، پس هر خصلت خوشايندي كه در خود ديدي بدان كه منشاء و ريشة آن نعمت در وجود پدرت مي باشد. بنابراين خداي را بستاي و براي آن نعمت از پدرت سپاسگزار باش.»[2]
حقي كه پدر و مادر بر گردن فرزندان دارند به هيچ وجه براي فرزندان قابل أداء كردن نيست. زيرا حقوق والدين بسيار بيشتر از آن حدّي است كه توسط فرزندان قابل أدا كردن باشد به همين خاطر در روايات متعدّد داريم كه چون نمي توانيد حقوق والدين را اداء كنيد به همين خاطر احسان و نيكي به والدين كنيد.[3]
حقوق پدر و مادر آنقدر عظيم است كه در روايتي از امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده است كه: «كمترين بي احترامي به پدر و مادر «أفّ» گفتن است و اگر خداوند عزّوجلّ چيزي كمتر از آن سراغ داشت، بي گمان از آن نهي مي كرد.»[4]
پس پدر و مادر براي فرزند آنقدر زحمت مي كشند كه شايستگي بيشترين خدمات و نيكي ها از طرف فرزندان را داشته باشند. و اين مهرباني ها و نيكي ها و كمك هاست كه پدر و مادر را دلگرم مي كند تا صاحب فرزند شوند و تمام مشكلات آنها را تحمّل كنند و در موقعي كه فرزندان نياز دارند نيازهاي آنها را از هر جهت فراهم كنند. ولي اگر فرزندان موقعي كه بزرگ شدند و پدر و مادر به كمك و محبت آنها نياز داشتند فرزندان هر كدام راه خود را كشيده و بروند و بر نيازهاي پدر و مادر اعتنائي نكنند و اين كم توجهي و بي محبتي نسبت به پدر و مادر در جامعه شايع شود در اين صورت است كه هيچ زن و شوهري به خود جرأت نمي دهد كه صاحب فرزند شود و او را با زحمات فراوان بزرگ كنند و موقعي كه بزرگ شد به دنبال زندگي خودش برود و پدر و مادر را به حال خود رها كند و به نيازهاي آنها اصلاً توجهي نكند. حداكثر لطفي كه بكند آنها را به خانة سالمندان بفرستد. ديگر پدر و مادر انگيزة توليد نسل و تربيت آنها را نخواهد داشت. و اگر در جامعه اي چنين روحيه اي حاكم شود به سرعت نسل ها منقرض مي شود و اگر بچه اي هم متولد شود بي پدر و مادر خواهد ماند و نتيجه و عاقبت چنين فرزندي كه بدون مهر مادري و محبت پدري رشد كرده باشد، روشن است. چون طبق نتايج خود جامعه شناسان غربي اكثر جرم و جنايت و فحشاها را اين فرزندان بي هويت انجام مي دهند. و اگر جامعه اي به چنين مسأله اي مبتلا شود هيچ قانون يا سنّتي قادر نخواهد بود ديگرنهاد خانواده را مستحكم و جامعه را از بدبختي ها نجات دهد.[5]
در روايتي از امام رضا ـ عليه السلام ـ داريم: خداوند نافرماني پدر و مادر را از اين جهت حرام فرموده است كه موجب از دست دادن توفيق طاعت خداوند عزوجل و بي احترامي به پدر و مادر و ناسپاسي نعمت و از بين رفتن شكر و سپاسگزاري و كم شدن نسل و قطع شدن آن مي شود؛ زيرا نافرماني والدين سبب مي گردد كه به پدر و مادر احترام گذاشته نشود، حقّ و حقوق آنها شناخته نشود، پيوندهاي خويشاوندي قطع گردد، پدر و مادر به داشتن فرزند بي رغبت شوند و به علت نيكي نكردن و فرمان نبردن فرزند از پدر و مادر، آنان نيز كار تربيت او را رها سازند.»[6]
پی نوشت:
 [1] . ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، ترجمة حميدرضا شيخي، ناشر دارالحديث، چاپ اول، 1377، جلد 14،ص 7095.
[2] . همان، ص 7103.
[3] . اخلاق در قرآن، استاد مصباح يزدي، ناشر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 3، چاپ اول، 1378، ص 53.
[4] . ميزان الحكمه، جلد 14، ص 7099.
[5] . ترجمه الميزان، علامه طباطبائي، ترجمه موسوي همداني، ناشر انتشارات اسلامي، چاپ 11، 1378، ج 7، ص 516.
[6] . ميزان الحكمه، ج 14، ص 7101.


منبع : پایگاه اسلام شیعه
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

 شرك از ديدگاه قرآن‏
دفن اجساد طاهره شهداء
برخورد با مخالف
انتخاب همسر مؤمن
نوحه‌ریز
عاشورا در آیینه شعر مولوی
اصحاب سیدالشهدا (ع) مشتاقان واقعی پروردگار
دعا برای چیزهای ناشدنی و ناروا
دو شرط برای بهشت و یک شرط برای جهنم!
عمير بن عبداللَّه مذحجى

بیشترین بازدید این مجموعه

ویژگی‏های خطابی خطبه فدکیه
عاقبت عالمان بي عمل
مال حلال و حرام در قرآن و روايات‏
زیر نور ماه برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم
در قلمرو آفتاب (همنشینی با قرآن)
اگر مومن هستید، شوخی کنید!
فاطمه وقتی تو رفتی ...
اگر در آن زمان بودیم یار امام زمان میماندیم؟!
اهمیت نماز اول وقت
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

یکتا اکبری
با سلام برای ما مسلمانها که کتاب قرآن را قبول داریم و نوشته های فوق همه برگرفته از احکام اسلام است به نیکی به پدر و مادر ایمان واعتقاد داریم .همه موارد فوق را من با تمام وجود قبول دارم ودر مدت زندگی مشترک با همسرم با توجه به اینکه ایشان حرمت مادرش را نگه نمی دارد سعی کردم که این احترام را بین ایشان برقرار کنم اما موفق نشده ام ادعای همسرم این است اگر پدر ومادر نسبت به فرزند حق وحقوقی دارند فرزند هم به گردن پدر و مادر حق و حقوقی دارد .همسرمن بیماری مادر زادی دارد که مانند انسانهای سالم نمی تواند فعالیت داشته باشد . پدری معتاد و شراب خوار و مادری بد خلق داشته از 18 سالگی مجبور بوده به سر کار برود و امرار معاش کند بعد از فوت پدر مادر کلیه میراث پدر را که یک خانه بوده با گرفتن وکالت از 4 فرزندش گرفته و الان بعد از گذشت 12 سال حاضر به پرداخت ارث پدر نمی باشد یا به گفته دیگر در حق فرزندان نا حقی کرده و همه را به یک چشم نمی بیند خانه را خراب و سه واحد آپارتمان ساختهکه به سه فرزند دیگر ارثشان را کم و بیش پرداخت کرده و به همسر من چیزی پرداخت نکرده با وجود اینکه همسر من توئانایی جسمانی ندارد و صاحب یک فرزند است حرف را کم کنم با وجود همه این نا عدالتیها من مدام به همسرم سر احترام به مادر جر و بحثهای زیادی داشته ام ولی این عمل مادر قابل توجیه برای همسرم نبوده خواهشمند است راهنمایی نمایید آیا این کار همسرم قابل قبول است یا خیر و من چگونه می توانم همسرم را در این خصوص درست راهنمایی نمایم .با تشکر
پاسخ
0     0
21 مرداد 1394 ساعت 2:32 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^