فارسی
جمعه 09 شهريور 1403 - الجمعة 23 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

نفخه صور يا مقدّمه قيامت

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَن شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ:
و صيحه صور دميده شود تا جز ان كه خدا بقاى او را خواسته ديگر كسان در آسمان و زمين يكسره مدهوش مرگ شوند، آنگاه صيحه ديگرى دميده شود كه ناگاه خلايق از خواب مرگ برخيزند و نظاره واقعه محشر كنند.
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلاَ أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذ وَلاَ يَتَساءَلُونَ. فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ:
پس آنگاه كه نفخه صور دميده شد ديگرنسبت و خويشى در ميانشان نماند و كسى از كسى حال نپرسد. در آن روز هر كه اعمالش بر اثر ايمان و نيّت خالص و تقوا، وزين است در صف رستگاران و پيروزان است. و هر كس اعمالش كم وزن و بى قدر است در زبان افتاده و در جهنّم و عذاب سخت الهى هميشگى است.
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ. قَالُوا يَاوَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ:
و چون در صور دميده شود به ناگاه همه مردگان از قبرها به سوى خداى خود به سرعت بشتابند. از روى حسرت و اندوه گويند اى واى بر ما، چه قدرتى ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟ اين همان وعده خداى مهربان است و رسولان راجع به اين روز راست گفتند و سخن از سر صدق آوردند!
فَإذا نُقِرَفِى النّاقُورِ، فَذلِكَ يَوْمَ ئِذ عَسيرٌ، عَلَى الْكافِرينَ غَيْرُ يَسير: پس آنگاه كه بر اثر دميده شدن نفخه هنگامه قيامت بر پا شو، آن روز روزِ بسيار سختى است، درآن روز اهل كفر را هيچ گونه راحت و آسايش نيست! چون نفخه صور دميده شود تمام مردگان زنده گشته و نيك و بد به محضر ربّ الأرباب شتافته و براى رسيدن به جزاى عمل نيك و بد محشور مى شوند.
فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيّاً: قسم به پروردگارت همه و شياطن را در قيامت محشور گردانيم، آنگاه همه را احضار كرده تا كفر پيشگان و طاغوتيان و مريدان شيطان7 همراه شياطينشان گرد جهنّم به زانو آيند!


منبع : برگرفته از کتاب دیار عاشقان استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ابوذر، الگويى براى هزينه صحيح عمر
سيّد مهدى قزوينى و غنيمت شمردن وقت
قدر شناسان نعمت
عقل، اميد، توكل‏
قدرت عقل‏
در مکتب حسینی، اشک و عزا
اختيارى بودن سعادت و شقاوت‏
چله کلیمیه
هدايتگرى قرآن‏
حكايتى از ذو القرنين‏

بیشترین بازدید این مجموعه

قدر شناسان نعمت
سيّد مهدى قزوينى و غنيمت شمردن وقت
قدرت عقل‏
فرمانروايان در قرآن و حديث‏
حكايتى از ذو القرنين‏
بصيرت اوليا
عقل، اميد، توكل‏
اختيارى بودن سعادت و شقاوت‏
در مکتب حسینی، اشک و عزا
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^