فارسی
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 - الخميس 29 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

هم‏ شكلى شيعه واقعى با اهل‏بيت عليهم السلام‏

 

«وَ يُوَالُونَ أَهْلَ الْبَيْتِ»، بايد آن كه انتظار فرج مى كشد، هم شكل ما باشد، «وَ يَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ [مِنْ أَعْدَائِنَا]»، و اعمالش نبايد به شكل مخالفين ما باشد.

امام هفتم عليه السلام از بازار بزازها عبور مى كرد كه حضرت ديد شخصى آمده و مى خواهد از بزازى جنس بخرد، و بزاز هم پارچه را در آفتاب باز كرد و سه چهار مرتبه آن را حركت داد تا اين كه پارچه بر اثر تابش آفتاب، برق بزند و جلوه كند. حضرت جلو آمد و آهسته در گوش بزاز فرمود: اگر در سايه هم اين پارچه را باز كنى، اين جلوه را مى دهد؟ بزاز گفت: نه. فرمود: اگر اين شخص بيچاره جلو اين پارچه را در سايه ببيند، خواهد دانست كه اين پارچه همان جلوه اى را كه در آفتاب داشت، در همه جا ندارد و احساس خواهد كرد، در معامله با تو، دچار فريب شده است. اگر تو چنين معامله اى انجام بدهى، از ما اهل بيت جدا خواهى شد.  شيعه ما اين گونه با مردم معامله نمى كنند.

نزد امام هشتم عليه السلام دينارهايى را ريخته بودند كه حضرت از ميان آن ها دينارى برداشت و آن را نصف كرد و دستور داد كه آن را به مستراح اندازند تا اين كه چيزى كه داراى غش هست، در معامله مورد استفاده قرار نگيرد.

«وَ يُوَالُونَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ [مِنْ أَعْدَائِنَا]»، كسى كه در انتظار فرج است بايد قيافه دشمنان ما را نداشته باشد،

و قرآن مجيد مى فرمايد:

وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ .

؛ يعنى پيامبر! به مردم بگو: با ظالم و با گناهكار، در هيچ برنامه اى مشاركت نداشته باشند؛ چون اگر فقط آن ها را دوست داشته باشند، در قيامت، آن ها را با آن ظالم در يك جا قرار مى دهم؛ يعنى شما اصلًا حق نداريد كه گناهكار را دوست داشته باشيد، چه برسد به اين كه خودتان هم گناهكار باشيد.

از برخى بزرگان نقل شده است است كه خياطى از او سؤال كرد كه: من خياط قصر سلطانم، آيا به اين واسطه، من از اعوان ظلمه هستم. آن بزرگ جواب داد: بلكه داخل اعوان ظلمه، آن كسى است كه به تو سوزن و نخ مى فروشد، و امّا تو از خود ظلمه اى.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه چهاردهم - (متن کامل ...
ملاقات علامه مجلسى با شخص بى‏دين
عاشقانه‌ترین زندگی در سایه‌سار باور قیامت و ...
رعايت نهايت قسط در ترازوى آخرت
توبه آغوش رحمت - بحث سوم - قسمت اول (متن کامل ...
شیراز/ شاه‌چراغ/ دههٔ دوم ذی‌القعده/ تابستان 1396 ...
صله رحم‏
شش منبع معنوى انسان در دنيا و آخرت‏
مرگ و فرصت ها - جلسه اول
كنترل زبان از گناه‏

بیشترین بازدید این مجموعه

عشق، اساس خلقت انسان‏
وسائل هدايت - جلسه هجدهم (3) - (متن کامل + عناوین)
تواضع در برابر پدر و مادر
ارزش ايمان‏
1ـ اطاعت همراه با استطاعت
معامله خدا با مدارا كنندگان با بدهكاران
تطابق عمل و گفتار پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله
آيه تطهير در شأن اهل بيت عليهم‏السلام
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه دهم - (متن کامل + ...
تمسک به شجرهٔ طیبه، راه نجات مردم در دنیا و آخرت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^