فارسی
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - الاثنين 26 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مشاهده تقواى موجودات

 

 بعضى مردم اين عقيده را به عالمان ربانى داشتند و درست بود . ايشان مى فرمودند : ما به آن باغ در شهريار رفتيم و زير درختان نشستيم و بالاى درخت لانه كلاغ بود . ظاهراً كلاغ تازه تخم ها را نوك زده بود و جوجه كلاغ ها بيرون آمده بودند .

 ناگهان ديديم مار قويى از تنه درخت دارد بالا مى رود . معلوم شد كه مار جاى لانه و جوجه ها را بو برده و دارد به دنبال لقمه چرب و نرم مى رود . كلاغ ماده وقتى مار را ديد ، شروع به سر و صدا كرد .

 قرآن مجيد مجموع موجودات جهان را با شعور مى داند :

 » وَ إِن مِّن شَىْ ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لَكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ «

  اين » ان « نافيه است ؛ يعنى چيزى وجود ندارد ، مگر اين كه خدا را حمد و تسبيح مى كند . حمد و تسبيح دلالت بر شعور مى كند . شعور نداشت ، چه حمد و چه تسبيحى داشت ؟ ولى شما تسبيح موجودات را درك نمى كنيد و نمى فهميد .

 از قرن هجدهم به بعد ، دانشمندان با مطالعات زيادى كه در حيوانات مختلف كردند ، به اين نتيجه رسيدند كه مجموعه حيوانات از شعور قويى برخوردار هستند . چون اگر شعور در موجودات نبود ، زندگى نيز در آنها نبود .

 علاوه بر شعور ، بر آنها ثابت شد كه موجودات صدايى كه دارند ، خواسته هاى خود را با صدا به طرف مقابل مى فهمانند و ثابت شد كه كلاغ سه نوع صدا دارد.

 يكى صداى طبيعى ، يكى آژير خطر و ديگرى آژير سفيد است . وقتى آن صداى آژير خطر را در مى آورد ، كلاغ هايى كه در اطراف هستند ، مى فهمند كه براى همنوع آنها خطر به وجود آمده ، همگى براى كمك مى آيند و اگر خطر رفع شود ، صداى آژير سفيد را درمى آورد و آنها مى فهمند كه خطر رفع شده و برمى گردند .

 مار از تنه درخت بالا مى رفت . كلاغ ماده صداى آژير خطر درآورد ، ولى ديد كلاغى نيامد . معلوم شد كه در اطراف همنوعى نيست كه به كمك بيايد . سريع رفت بعد از چند دقيقه برگشت ، گُل كروى شكل و پر از تيغ كه خارخاسك مى گويند ، اين را با نوكش گذاشته بود ، پشت شاخه اى پنهان شد ، مار تا نزديك لانه آمد ، ديگر نزديك بود كه دهان خود را در لانه كند ، تا دهانش را باز كرد ، اين گل پر از تيغ را درون حلق مار انداخت و اين تيغ ها از همه طرف در حلق مار فرو رفت . مار به خودش پيچيد و از درخت افتاد و مرد .

 اين دفع خطر ، نوعى تقواست . براى همه موجودات نيز قرار داده شده است . واقعش اين است كه در تمام عالم هستى ، موجودى خالى از تقواى به تناسب خودش ، پيدا نمى كنيم .

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...
درآمد پاك، خصلت اول مؤمن‏
گناه و سبب آن - جلسه پنجم (1) – (متن کامل + عناوین)
جنب دومى كه بايد عمل را در قبولى بدرقه كند، وجود ...
انسان، امانتدار امانت پروردگار
توحید (1) - جلسه هفتم – (متن کامل + عناوین)
مرگ ؛ نقطه عجز زورمداران
سلام، پاداش صابران در دنيا
درخواست عقل كامل از خدا
حديث عقل و نفس آدمى درآيينه قرآن - جلسه سوم - (متن ...

بیشترین بازدید این مجموعه

لحظه مرگ براى گناهكاران‏
عاقبت خوردن مال حرام‏
عناصر ظهور و رشد استعدادها
حديث عقل و نفس آدمى درآيينه قرآن - جلسه سوم - (متن ...
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه هشتم (1) – (متن کامل + ...
درخواست عقل كامل از خدا
سفارش خدا به پيامبر
راه رسیدن به رستگاری - جلسه اول - (متن کامل + عناوین)
دلسوزی پیامبر رحمت برای امت
تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^