فارسی
جمعه 09 شهريور 1403 - الجمعة 23 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

حج و ولايت و امامت‏

هدف از عبادت و بندگى، تحصيل نظم و ادب و اخلاق و متانت و پاكى و طهارت و نورانيت ظاهر و باطن و احسان و ايثار و صدق و كرامت و آرامش و امنيت و رشد و كمال در دنيا و فوز عظيم و رضوان و جنت و رضا و خوشنودى حق و لقاء و وصال حضرت محبوب است.

عبادت و بندگى در صورتى اين ثمرات عظيم و ميوههاى شيرين و منافع معنوى را ببار ميآورد، كه مسائل مربوط به آن و آداب ظاهرى و باطنياش از پيشوايان و امامان تعيين شده از جانب حق گرفته شود، امامانى كه از علم و بصيرت و احاطه بر معارف الهيه و جامعيت نسبت به احكام الهى و فرائض و سنن و عصمت عقلى و علمى برخوردار باشند، و بر امامت آنان از جانب رسول خدا نصّ صريح وارد شده باشد و اين حقيقت به صورت وحى بر پيامبر نازل گشته و آن حضرت مأمور ابلاغ آن به امت گرديده، و بر امت اطاعت از آنان واجب عينى اعلام شده باشد، چنان كه بسيارى از كتب حديث و تفسير در توضيح آيه شريفه

أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

و آيه

يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ

و آيه

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً

اعلام كردهاند مصداق اين آيات اميرمؤمنان و يازده فرزند معصوم او هستند.

به خواست حق در توضيح و شرح اين آيات با نقل روايات بسيار مهم به ويژه از كتب اهل سنت اين حقيقت را كه مصداق اين آيات دوازده امام معصوم ميباشند به اثبات خواهم رسانيد، و اشاره خواهم نمود كه تنها راه صحيح و صراط مستقيم كه انسان را به سعادت دنيا و آخرت ميرساند راه تشيع است و بس و ديگر جادهها جادههاى انحرافى و برگرفته از نقشههاى توليدى مغز بشرى است و ارتباط به وحى و حقايق قرآنيه ندارد.

پيروى از امامان معصوم همان صراط مستقيمى است كه قرآن مجيد بر آن اصرار دارد، و سالك بايد از آن راه عبور كند تا به نتايج شيرين بندگى دست يابد، و به حقيقت صراط مستقيم جز قرآن و اهل بيت كه مفسران حقيقى آن هستند واقعيت ديگرى نيست قرآن و اهل بيتى اكثر كتب اهل سنت و همه كتب شيعه نقل كردهاند پيامبر ساعتى مانده به پايان عمرشان با زحمت به مسجد رفتند و روى پله اول منبر نشستند و با آواى رسا به مردم اعلام كردند:

«انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى اهل بيتى ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا من بعدى ابداً.»

مشخصه واقعى و امتياز حقيقى مؤمن به قبول ولايت و پذيرش امامت امامان معصوم و اطاعت از آنان در همه امور دين و دنيا و آخرت است.

ولايت چنان كه طريحى در كتاب باارزش مجمع البحرين توضيح داده عبارت است از:

عشقورزى به اهل بيت، و پيروى از آنان در دين، و پذيرفتن اوامر و نواهى آنان در همه امور، و اقتداى به ايشان در اخلاق و عمل.

حج ابراهيمى و به عبارت ديگر حج اهل بيتى و شيعى حجى هدايت گر، قيام للناس، كفر ستيز، و بيزارى از مشركان شرق و غرب است، و حج براساس فقه اموى و عباسى و بر پايه مدرسه سقيفه و پادشاهان و حاكمان از خود راضى حج فردى، و حج سكوت و حج بيجان و غيرمحرك و در يك كلمه انجام آدابى خشك و بيروح و حركاتى خارج از چهارچوب قرآن و سنت نبوى است، حجى است كه روح طاغوت و طاغوتيان و روح كفار و مشركان و قلب شياطين آمريكا و اروپا از انجامش شاد و خشنود است، چرا كه در حج اموى و عباسى كه مناسكش برگرفته از روحانيون دربارى، و كاسه ليسان ستم گران و ظالمان است هيچ ضربه و زيانى متوجه دشمن نميكند.

چنان حجى به فرموده حضرت صادق (ع) ناله و فريادش بسيار ولى حاجى واقعياش اندك و كم است.

حج نمونهاى سازمان ملل اسلامى، دواى دردهاى سياسى و اجتماعى مسلمانان، حلال مشكلات امت، وسيله اتحاد ملت و عامل شناخت حقايق و سبب رأفت و رحمت و كرامت و مايه سربلندى و عزت مسلمين است كه همه اين واقعيات در سايه رهبرى و امامت صحيح قابل تحقق است.

مناسك بدون رهبرى و ولايت تعيين شده از جانب حق به قول حضرت باقر (ع) انجام اعمالى چند به دور مقدارى سنگ است.

دستى كه در انجام مناسك در دست اهل بيت پيامبر نيست، در دست رحمت خدا قرار نميگيرد، حاجيان بزرگوارى كه در حدود يك ماه در اين سفر الهى به سر ميبرند فرصت مناسبى در اختيار دارند تا توسط دانشمندانى كه با كاروانها هستند بيش از پيش با جايگاه اهل بيت و امامان معصوم آشنا شوند و ولايت، خود را به خصوص ولايت عملى را كه همانا انجام دادن اعمال عبادى براساس فرهنگ امامان معصوم است كامل كنند و در كنار بيت نسبت به پيروى از آنان عهد محكم ببندند.

در اين زمينه به روايت بسيار مهمى كه از قلب عرشى معصوم طلوع نموده و در كتب روائى روايت شده توجه نمائيد.

«عن زراره عن ابى جعفر (ع) قال: انما امر الناس ان يأتوا هذه الاحجار فيطوفوا بها ثم يأتونا فيخبرونا بولايتهم ويعرضوا علينا نصرهم:»

زراره كه از معتبرترين راويان مكتب اهل بيت و مورد توجه امامان معصوم بوده از حضرت باقر (ع) نقل ميكند: همانا به مردم فرمان دادهاند به سوى اين سنگها بيايند، سپس دور آنها طواف كنند، آنگاه به نزد ما آمده ولايت خودشان را نسبت به ما اعلام نموده، و نصرت و يارى خود را در همه زمينهها به ما عرضه كنند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عقل، اميد، توكل‏
قدرت عقل‏
در مکتب حسینی، اشک و عزا
اختيارى بودن سعادت و شقاوت‏
چله کلیمیه
هدايتگرى قرآن‏
حكايتى از ذو القرنين‏
حرمت خوردن مال يتيم و هر گونه تصرف غير مشروع در ...
عشق
بصيرت اوليا

بیشترین بازدید این مجموعه

قدر شناسان نعمت
سيّد مهدى قزوينى و غنيمت شمردن وقت
قدرت عقل‏
فرمانروايان در قرآن و حديث‏
حكايتى از ذو القرنين‏
بصيرت اوليا
عقل، اميد، توكل‏
اختيارى بودن سعادت و شقاوت‏
در مکتب حسینی، اشک و عزا
ابوذر، الگويى براى هزينه صحيح عمر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^