فارسی
جمعه 05 مرداد 1403 - الجمعة 18 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

لزوم مراقبت از خود

حضرت علی (ع) می‌فرماید: «دوائک فیک ولاتشعر»؛ همه چیز در خودت هست و تو نمی‌دانی، یعنی علاج تو در دست خودت است و خودت توجه نداری! دشمن بیرونی نمی‌تواند کاری بکند و قدرتی ندارد. اگر هر کس دم درب دلش بایستد و او را راه ندهد او نمی‌تواند وارد بشود. معروف است که امیرمؤمنان (ع) فرمود: من دم درب دلم نشستم و هرچه غیر خدایی آمد وارد این خانه بشود نگذاشتم. اما من اگر کنار بروم و درب را باز بگذارم و بگویم که خانه را به رایگان در اختیار هر کس می‌گذارم ممکن است دومیلیون شیطان بیایند و در آن، جا بگیرند و جا هم می‌گیرند، چون ظرفیت قلب انسان بسیار زیاد است. قلب انسان گنجایش خداوند با آن عظمت را دارد، چنانکه خود می‌فرماید: «لا یسعنی ارضی و لا سمائی بل یسعنی قلب عبدی المؤمن»؛ زمین و آسمان گنجایش مرا ندارد، اما من در دل بنده عاشقم جای می‌گیرم. بنابراین، من اگر دم درب دلم بنشینم کسی نمی‌تواند وارد این خانه شود مثل شب‌ها که درب خانه‌ها را می‌بندند و کسی نمی‌تواند وارد بشود. پس او قدرت ندارد که بر من تسلط بیابد و من هستم که خودم را تسلیم او می‌کنم.

بنابراین، اوامر و نواهی پروردگار بزرگ عالم برای حفظ و رشد و کمال مردم بوده است و اگر من هر‌چیزی را که امر کرده تحقق بدهم، خودم در تحقق امر خدا منفعت ابدی می‌برم و یک ذره نفع اطاعت من، متوجه او و دستگاهش هم نمی‌شود. خودش فرموده است:؛ اگر من یک نفر بنده هم روی زمین پیدا نکنم، ضرری متوجه من نمی‌شود و نه در بندگی آن‌ها سودی متوجه من است.

من نکردم خلق تا سودی کنم



 

بلکه تا بر بندگان جودی کنم


بنابراین، او ما را خلق نموده و سفره مهمانی برای ما پهن کرده است. بر سر این سفره معنویت، تزاحم هم وجود ندارد. یعنی امیرمؤمنان (ع) که امیرمؤمنان می‌شود از حق پیامبر (ص) بر سر این سفره هیچ کم نمی‌شود، بلکه به حق پیامبر (ص) اضافه نیز می‌شود. شما هم که مسلمان بشوید به حق پیامبر (ص) و علی (ع) اضافه می‌شود. شما تا ابد هم که زنده باشید و هر‌چه از خدا بخواهید بگیرید تزاحم با حقوق کسی ندارد و از حقوق کسی کاسته نمی‌شود.

این عدم تزاحم در مورد شهدا هم صادق است. در روایت است که وقتی شهید منتقل به عالم برزخ می‌شود تا قیامت او را معطل نمی‌کنند و همان لحظه انتقال به او می‌گویند: «اسرح فی الجنه حیث شئت.» به او می‌گویند برو در بهشت و هر‌جایی از آن هم می‌خواهی برو! هر‌جایی هم برود تزاحم با حقوق کسی ندارد، چون در ملک کسی نرفته و از میوه و حق کسی هم نخورده است. در قیامت به برخی بی‌نهایت می‌دهند و این اعطای بی‌نهایت تزاحمی با حقوق دیگران ندارد و از حق کسی هم کم نمی‌شود.

 

آنچه گفتیم از منفعت اوامر بود. بالاتر از منفعت اوامر، منفعت ترک محرمات است که آن نیز دنیای عجیبی است که اگر کسی محرمات را ترک بکند، ارزشش بیشتری نصیبش می‌شود، چون در ترک آن‌ها سختی بسیار می‌کشد. این اوامر و نواهی بر اساس مصلحت بشر تنظیم شده و همه مصالحش هم به بشر می‌رسد.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا خداوند سختی و تنگنا خلق کرده است؟
پذیرایی پروردگار
مذبذبين در لسان قرآن
حقیقت مرگ در آیات و روایات
حكايت درگيرى انسان با خود
اقیانوس بی‌ساحل دانش و فهم انسان کامل
معنا و ارکان تقوا
لزوم مراقبت از خود
شتر شاهكار خلقت
توحيد بهترين توشه دنيا و آخرت

بیشترین بازدید این مجموعه

بفهم!
فرمان سوم: «و لا تقتلوا اولادكم من املاق نحن ...
پناه آوردن جوان به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله
حرام‏هاى اجتماعى در اسلام
بهره‏هاى دنيايى مردم
خاطره یاران صبور خدا
بصیرت نسبت به دنیا
لزوم مراقبت از خود
تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 – سخنرانی هفتم
تهران/ حسینیهٔ هدایت/ دههٔ اول محرّم/ ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^