امام صادق عليه السلام در دنباله روايت مىفرمايد:
هر كس با امور مادى و ظاهرى و به تعبير حضرت با دنيا بر اساس هوا و هوس رابطه داشته باشد، هر نوع رابطهاش و هر شكل ارتباطش، علّت گناه و عصيان و خطا است و چون از طريق روابط غلط، گناه فراوان كسب شد، قرارگاه ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
دنيا به منزله نقشى است كه سر او كبر و چشمش حرص و گوشش طمع و زبانش ريا و دستش شهوت و قدمش عجب و قلبش غفلت و بىخبرى و رنگش فنا و حاصل و آخرش از دست رفتن است.
تخصيص هركدام از اين صفات خبيثه به عضوى از اعضا بىعلت ...
حقيقت زهد، ترك هر چيزى است كه تو را از حضرت محبوب يعنى حضرت ربّ العّزه باز مىدارد، از دنيا و غير دنيا.
در حديث آمده:
الدُّنْيا حَرامٌ عَلى أهْلِ الْآخِرَةِ وَالْآخِرَةُ حَرامٌ عَلى أهْلِ الدُّنْيا وَهُما معاً حَرامانِ عَلى أهْلِ اللّهِ ...
اگر به دقت روايات عالى باب زهد را مطالعه كنيم و به جاى توجه به الفاظ آن، به مفاهيم بلند آسمانى آن بنگريم، پس از وقوف به معناى زهد، عملًا زاهد خواهيم شد.
روايات باب زهد، جوى براى خواننده ايجاد مىكنند كه خواننده با توفيق حضرت حق، از آن جو آثار معنوى ...
آرى، اگر عزيزان به خون آغشته سال شصت و يك را كه در محضر امام عاشقان حضرت سيدالشهداء، آگاهانه جان خود را با آن وضع، نثار حضرت حق كردند و با شهادت خود دوام قرآن و نبوت و امامت را براى ابد تضمين نمودند، پيشواى تمام زاهدان تاريخ و بلكه پيشواى تمام مردان ...
ماه شوال سال سوم هجرت، در شهر مدينه در ميان مسلمانان رفت و آمدهاى غير عادى ديده مىشود؛ زيرا همه احساس مىكنند كه به همين زودى جنگى در شرف اتفاق است، ولى در انجام آن ترديد دارند، هر وقت به همديگر مىرسند، درباره جنگ احتمالى سخن مىگويند و از همه ...
سخن گفتن از شخصيتهايى كه در راه زهد اسلامى، سير و سلوك خالص داشتند، كارى بس مشكل و امرى بس سخت است.
آنان كه در راه خدا از همه چيز و از خود گذشتند و خود را و آنچه داشتند، عاشقانه با خدا معامله كردند، زاهد حقيقىاند.
خود و آنچه در دست است، با كمال رغبت ...
امام على عليه السلام در «نهج البلاغة» به زهد چند نفر از انبيا بدين قرار اشاره دارند:
اگر خواهى از موسى كليم اللّه سخن بگو كه به پروردگار عرضه داشت:
[رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ] .
پروردگارا! به آنچه از خير بر من نازل ...
در اين مسئله بسيارى از حقيقت دانان و واقع بينان، نظريات پر ارزشى دارند، نقل نظر همه آنان از حوصله اين نوشتار بيرون است، تنها تلفيقى از نظريات غزالى از عامه و فيلسوف فقيه ملا محسن فيض كاشانى و اخلاقى بزرگ ملا مهدى نراقى و شهيد مطهرى در توضيح بر زهد ...
داستان زهد، داستان عجيبى است؛ زهد حقيقتى است كه هر كس به آن آراسته شود، برنده خير دنيا و آخرت شده است.
تحصيل زهد از مشكلترين امورى است كه انسان با آن روبروست و چون حاصل شود، به فرموده حضرت صادق عليه السلام: درب آخرت و تمام نعيمش به روى انسان باز شده ...
هر كس در صف اهل توكل و اعتماد بر خداست و كارش را در همه امور به حضرت او واگذاشته، صبح و شام بر او مىگذرد، در حالى كه در كنف حمايت اوست و حضرت رب العزه روزى وى را به قدر كفايت، بىزحمت و مرارت فراوان به او مىرساند و از درجات بهشت آن قدر به او مرحمت ...
گروهى تصور مىكنند كه آنچه انسان به آن گرفتار است و منبعى براى زدن خسارت و زيان به آدمى است، نجات از آن محال يا حداقل مشكل و سخت است.
ولى اين تصور بدون شك تصور نا بجا و غلطى است؛ زيرا رذايل چه از نوع اخلاقى آن و چه از شكل عملى آن، خصالى عارضى هستند كه ...
در سطور گذشته به اين حقيقت اشاره شد كه اگر دست حرص از دامن هدايت حق كوتاه گردد و مهار حرص به دست ناپاك هواى نفس بيفتد، آدمى دچار بلاى دنيا و عذاب آخرت مىگردد.
حرص، در صورتى كه در كنار چراغ پر فروغ هدايت قرار نگيرد، از انسان در جهت مقام، فرعون و در ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
در تحصيل چيزى كه اگر براى به دست آوردنش جان نكنى و به طور طبيعى حركت نمايى به تو مىرسد، حرص نزن كه اگر براى به دست آوردن مقدّر، حريص نباشى، فكرت راحت و در پيشگاه حضرت حق، مورد توجّه و لطف خواهى ...
صفت قناعت، يكى از بهترين و پرمنفعتترين صفات براى آدمى است.
قناعت، حافظ انسان از چشم و هم چشمى است، چشم و هم چشمى حالتى كه، جز ايجاد لشكر غصه و غم و طمع و حسد و سبعيّت و درندهخويى، چيزى براى انسان به ارمغان نمىآورد.
قناعت، محصول ايمان، ميوه رضا و ...
وهب بن منبه مىگويد:
در كلام گذشتگان ديدم نوشتهاند: اى قناعت! عزت و غنا با توست.
هر كه قناعت دارد، در نظر خالق و خلايق عزيز و محترم است، چرا كه منشأ خفت و ذلّت، طمع است و قانع از اين خصلت رذيله، برى است و نيز هر كه قانع است غنى است، چرا كه قانع به ...
در حديثی بسيار مهم، وجود مقدّس حضرت صادق عليه السلام مسئله راحتى و خوشى و امنيّت را گوشزد مىفرمايند كه آن خوشى و راحتى كه فرزندان آدم به دنبال آن هستند، يافت نمىشود.
راحتى آن است كه به دنبالش رنج و زحمت دوباره نباشد و الّا آنچه به دنبالش مشقّت و ...
تا مجبور نشوى لب به سخن باز مكن، با توجه به اين كه معايب و مفاسد زيادهگويى را دانستى، پس لب گشودن، جز در ضرورت صحيح نيست به خصوص، وقتى كه شنونده، اهل و يار مناسبى را براى گفتگو براى خدا و در راه خدا، نيافتى.
عارف بزرگوار مصطفوى در شرح جمله بالا ...
كتابهاى توضيح دهنده اوضاع اعجابانگيز بدن كه محصول تحقيقات و زحمات بسيارى از دانشمندان تاريخ و به خصوص روزگار فعلى است، درباره زبان و اهميت اين عضو در ارتباط با مسئله چشايى، خوردن غذا، گويايى، مسائلى را يادآورى مىكنند كه انسان با توجه به آن ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
انديشه و فكر در آنچه بايد انديشه كرد، مانند انديشه و نظر در دنيا و فناى آن و در خلق دنيا و اوضاع آنان، انديشه در مسائل عالى الهى و آفرينش آسمانها و زمين و آنچه در آسمانها و زمين است، در حقيقت آيينه نشان دهنده ...