همه انواع آفريدهها كه جهان مشهود را تشكيل مىدهند، محكوم همين قاعده كليه مىباشند و هيچ دليلى نيست كه نوع انسان از اين قاعده «هر نوعى هدفى دارد كه سعادتش در رسيدن به آن است و راهى مناسب تجهيزات وجودى خود به هدف خود دارد» مستثنى باشد بلكه تجهيزات ...
بهترين و پابرجاترين راه و رسم زندگى آن است كه آفرينش انسان به سوى آن هدايت كند، نه آنچه از عواطف و احساسات فرد يا جامعه سرچشمه گيرد.
هر يك از اجزاى آفرينش را مورد دقت و كنجكاوى قرار دهيم خواهيم ديد كه در هستى خود هدف و غايتى دارد كه از نخستين روز ...
فعاليت زندگى انسان هرگز بدون برنامه صورت نمىگيرد و اين مسئلهاى است بديهى و اگر احياناً خفا پيدا مىكند از كثرت وضوح است؛ زيرا در يك طرف انسان با خواست و اراده خود كار مىكند و در نتيجه تا كارى را به سبب شرايط موجود «كردنى» تشخيص ندهد به انجام ...
امام سجاد، زین العابدین (علیه السلام )، پیشوایان متقین ، در عصرى كه سفاكان و دین گریزان ، محراب را با خون اولیاى خداگلگون مى ساختند و حقگویان برخاسته از محراب را به جرم سرفرود نیاوردن در برابر غیر خدا، مورد سخت ترین آزارها و نارواترین دشنامها قرار ...
اگر كسى بخواهد به نحوى حقيقت اسلام و انسان و جهان را بشناسد، چارهاى جز مراجعه به كتاب الهى ندارد.
در اين كتاب جاويد، آنچه آمده هماهنگ با تمام شؤون انسان و منطبق بر نظام احسن خلقت است.
مرا ياراى آن نيست كه اين حقيقت را توضيح دهم؛ بياييد اين مسئله را ...
تمام افراد مسلمان از مرد و زن در برابر كتاب با عظمت الهى داراى سه مسؤوليت بسيار مهم هستند:
1- فراگيرى قرآن.
2- فهم معانى و مفاهيم قرآن.
3- عمل به قرآن.
1- فراگيرى قرآن
از ابتداى بعثت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله تا شروع غيبت كه همزمان با ...
اى زمین و آسمانها، سوگوار غُربتت
آفتاب صبحدم، سنگ مزار غربتت
بر جبین فصلها، هر یك نشان داغ توست
اى گریبان خزان چاك، از بهار غربتت
یك بقیع اندوه و ماتم، یك مدینه اشك و خون
سینههامان یك به یك، آینهدار غربتت
پاك شد آینه از زنگ، اى ...
قرآن را براى رشد و تكامل و رسيدن به عالىترين مقام الهى نفس و هستى خود بخواهيد، آن را فرا گرفته و براى رفع عيوب درون و برون خود عمل كرده و از خويشتن به وسيله قرآن مجيد انسان نمونهاى بسازيد.
قرآن را براى تخدير خود از ملامتها و خستگىها و شفيعى جهت ...
قرآن مجيد از موجوديت و حقيقت خود تعبير به ريسمان مىكند؛ ريسمانى كه از مبدأ عالى عالم تا كناره اين چاه طبيعت كشيده شده تا انسان، اين موجودى كه آراسته به هر نوع استعداد و قوه است، با دست زدن به آن قوا و استعدادهاى ذاتى و حقيقىاش رشد كرده و همراه اين ...
امام صادق عليه السلام در دنباله روايت مىفرمايند:
اين مسئله براى تو روشن باشد كه وجود مقدس حضرت حق احتياجى به خدمت و حركت و مجاهده و كوشش تو ندارد؛ چرا كه او از عبادت تو بىنياز است، اين تو هستى كه سراپا نيازمند به خدمت و اداى عبادت در برابر حضرت ...
ما همان یا کریم بام شما
جبرئیل قدیم بام شما
صبح روز نخست خواندمتان
چقدر آشناست نام شما
صبح روز ازل حوالی نور
سجده کردیم بر کدام شما؟
من حلالم بود حلال شما
من حرامم بود حرام شما
چهارده قرن دست هیچ کسی
دل ندادم به احترام شما
به شما معدن کرم ...
گفته شده به وقت گفتن تكبيرةالاحرام دستها را به صورتى كه روى دست به طرف قبله و پشت دست به سوى پشت سر باشد تا محاذى دو گوش برداريد.
اهل دل در معناى اين عمل گفتهاند:
تمام ما سوى اللّه را بر پشت دست بگذار و به قدرت و حول و قوه الهى از جاى بردار و از دل ...
وجود مقدس حضرت صادق عليه السلام در اين جملات، حالت نمازگزار را به وقت گفتن تكبيرة الاحرام بر دو صورت تصوير كرده:
1- حال توجه به اينكه در تمام عالم وجود، بزرگى جز حضرت حق وجود ندارد و عبد بر اين مبنا دل به غير خدا ندارد و تمام كششها و جذبهها در ...
بعضى از روايات كه ناظرِ به اسرار حجّ است،(1) گرچه از حيث سند قابل تأمّل و دقت مىباشد و جاى تحقيق بيشترى دارد، ليكن متن آنها بسيار قوى است. كسانى كه احاديث را با متون آنها مىشناسند، اين گونه از احاديث را هم معتبر مىدانند. على بن الحسين، امام سجاد ...
در روايت آمده:
جوانى از انصار خوف و خشيت خدا بر او غالب شد، به گونهاى كه اين ترس وى را در خانه محبوس كرد. رسول خدا صلى الله عليه و آله نزد او آمد و بر او وارد شد در حالى كه او مىگريست. پيامبر او را در آغوش گرفت و او در آغوش پيامبر جان به جان آفرين ...
توجه به نقص خويش و نقص عمل خويش و توجه به آيات و روايات مربوطه به خوف يا آيات و روايات بازگوكننده عذاب و جريمه مجرمان، بهترين راه به دست آوردن خوف مطلوب است. خوف از مقام حق و از عذاب فرداى قيامت، آدمى را از اعمال ناپسند و رذايل اخلاقى حفظ مىكند، در ...
اگر در اعمال الهيه و اخلاق فاضله انسانيه دو قدم خوف و رجا نباشد، حركت به سوى كمال براى انسان يا سخت يا غير ممكن خواهد بود.
عامل يك عمل الهى- به خصوص اعمال واجبه- از طرفى بايد بداند كه مولاى مهربان او اجر هيچ عملى را ضايع نمىگذارد و از طرفى بايد بداند ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
دلت را از آنچه كه تو را از حضرت او باز مىدارد، فارغ و آسوده كن و با چشم باطنت به تماشاى عظمت او برخيز و ايستادنت را در قيامت در برابر حضرتش به ياد آر: خداوند مىفرمايد: در آن روز هر شخصى جزاى اعمال نيك و بدى كه از پيش ...
شهيد ثانى آن مرد بزرگ و فقيه عاليقدر مىفرمايد:
استقبال عبارت از آن است كه ظاهر روى خود را از هر سو به سوى خانه خدا برگردانى، آيا پندارى كه روى دل از ساير چيزها به سوى امر خداى تعالى برگرداندن، از تو خواسته نشده است؟
هرگز و هرگز، بلكه جز همين را از ...
چون به سجود روند، سجودشان عبارت از فنا دانستن كل موجودات و فناى وجود خودشان و فناى فناى وجودشان مىباشد؛ چون به چنين حالى برسند جز مشاهده محبوب چيزى را مشاهده نكنند؛ چون غير او چيزى نيست كه مشاهده كنند. در حقيقت اين بزرگواران در حال سجده به ...