فارسی
يكشنبه 04 شهريور 1403 - الاحد 18 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

نکته ناب
ارسال پرسش جدید

امكان راه‏يابى آراء باطل و هواهاى شيطانى يهود و انصار در امور مسلمين‏

امكان راه‏يابى آراء باطل و هواهاى شيطانى يهود و انصار در امور مسلمين‏
با توجه به وضع فعلى اكثر مسلمانان، و به ويژه مردان و زنان غرب‏زده آنان، و شكل زندگى برخى از مدعيان مسلمانى كه برگرفته از فرهنگ يهود و نصارى است، و با عنايت به اين كه در آيات گذشته مورد شرح و توضيح به طور مفصل درباره نفوذ اين موذيان در زندگى مسلمانان ...

جهل و نادانى ريشه خواسته‏هاى غير معقول‏

جهل و نادانى ريشه خواسته‏هاى غير معقول‏
در آيه صد و هشتم سوره مباركه بقره درباره درخواست‏هاى غير منطقى و سئوالات بيجا چه از حضرت حق و چه از پيامبران الهى بحث بسيار مفصلى گذشت كه تكرار آن را در توضيح اين آيه شريفه يعنى آيه 118 لازم نمى‏بينم، فقط به آنان كه آلوده به درخواست‏هاى غير منطقى و ...

اراده حق بر تحقق خلق‏

اراده حق بر تحقق خلق‏
قدرت نامحدود و دانش بى‏نهايت او هر گاه بخواهد با كلمه كن فعلى چيزى را به وجود بياورد بدون مهلت و توقف به وجود مى‏آورد، حدوث حادث در دستگاه قدرت او نياز به زمان و واسطه و ابزار ندارد، چون اراده فعلى‏اش حتى بدون اين كه امر قولى در كار باشد حدوث شيئ و ...

مملوك بودن و مطيع بودن همه موجودات در پيشگاه او

مملوك بودن و مطيع بودن همه موجودات در پيشگاه او
آرى ذات مقدسى كه احد و واحد است، و شريك و انباز ندارد، و ذاتش مركب از بخش‏ها و اجزاء نيست آنچه كه در آسمان‏ها و زمين است يعنى همه آفريده‏ها در سيطره مالكيت و فرمانروائى او هستند، و در تحقق وجودشان و ادامه هستى و بودشان، و در مسير رشد و كمالشان محتاج ...

گزينش خدا فرزندى براى خويش‏

گزينش خدا فرزندى براى خويش‏
وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ. بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ.   و يهود و نصارى گفتند: خدا براى خود ...

همه جا وجه خداست

همه جا وجه خداست
اين هشدارى حكيمانه به اهل دين و ثابت قدمان در مسير الهى، و آراستگان به ايمان استوار و يقين عارفانه است كه اگر ستم‏كارترين ستمكاران به هر شكل و صورتى شما را از دخول در مساجد، و ياد خدا و عبادت و بندگى در آن مكان‏هاى مقدس بازداشتند، و درب اين ...

روايات و مسئله شوم اختلاف‏

روايات و مسئله شوم اختلاف‏
از رسول خدا روايت شده: «ما اختلفت امة بعد نبيها الا ظهر اهل باطلها على اهل حقها:» امتى پس از پيامبرش دچار اختلاف نشد مگر اينكه فرقه باطلش بر گروه اهل حقش چيره گشت. و آن حضرت فرمود: «لا تختلفوا فتختلف قلوبكم:» با يكديگر اختلاف نداشته باشيد، كه ...

شيعه در حديث و سنت پيامبر

شيعه در حديث و سنت پيامبر
سيوطى در تفسير الدر المنثور ضمن تفسير آيه كريمه: أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ آورده: ابن‏عساكر از جابربن‏عبدالله روايت كرده كه گفت: نزد رسول خدا بوديم كه على روى آورد، پيامبر فرمود: سوگند به كسى كه جانم به دست اوست، روز قيامت اين و شيعيانش ...

قبول مسائل متكى به دليل و برهان‏

قبول مسائل متكى به دليل و برهان‏
اسلام آئين آسمانى و فرهنگ وحى، و دين خداست كه جز حق و حقيقت و مسائل هماهنگ با فطرت و دعوت به تعقل و تفكر چيزى در آن نيست. اسلام براى خردمندان، عالمان، انديشمندان، متفكران، صاحبان بصيرت ارزشى فوق‏العاده قائل است. اسلام در مبارزه‏اى بى‏امان با جهل ...

آرزوها و ادعاهاى بى‏دليل‏

آرزوها و ادعاهاى بى‏دليل‏
پيشرفت اسلام در ميان مردم به ويژه مدينه نشينان و ظهور عظمت الهى پيامبر، و تجلى آيات قرآن مجيد در قلوب اهل خرد و انصاف، و استوارى حقايق فرهنگ حق و شريعت محمدى يهود و نصارى را نسبت به از دست دادن موقعيت‏هاى مادى و رياست‏هاى چند روزه دنيائى، و خاموش ...

شناخت فرصت در روياروئى با دشمن‏

شناخت فرصت در روياروئى با دشمن‏
فرصت شناسى مسئله بسيار بسيار مهمى است كه آئين پاك حق بر آن اصرار دارد، تا جائى كه پيروزى در گرو فرصت شناسى است، حزم و احتياط امرى لازم و واجب است، اهل ايمان بايد دقت داشته باشند كه دشمن با ترفندهاى خود در صدد عصبانى كردن آنان، و به هم ريختن آرامش و ...

روشن بودن حق براى دشمنان‏

روشن بودن حق براى دشمنان‏
بى‏ترديد همه دشمنان اسلام براى اين كه بدانند چگونه با اسلام و اهل ايمان مبارزه كنند، و مانع پيشرفت آنان شوند همه جوانب اسلام و كيفيت زندگى اهل ايمان را به دقت مطالعه مى‏كنند، و از زير و بم امور معنوى و مادى آنان آگاه مى‏شوند، سپس به جنگ با فرهنگ ...

زنگ هشدار

زنگ هشدار
با توجه به حسادت سخت دشمنان نسبت به اهل ايمان به خاطر ثروت مادى و معنوى و به ويژه فرهنگ و آئين كاملشان حضرت حق درباره‏ى تلاش خطرناك آنان كه از حسدشان مايه مى‏گيرد، و تبليغات سوءشان كه در ارتباط با تخريب امور مؤمنان در همه جهات صورت مى‏گيرد هشدار ...

داورى اميرمؤمنان نسبت به يك حسود

داورى اميرمؤمنان نسبت به يك حسود
در روزگار حكومت فرزند خطاب دختر بچه يتيمى در حوزه سرپرستى مردى بود كه بيشتر اوقات در مسافرت به سر مى‏برد و از جمع خانواده دور مى‏زيست، مدت‏ها سپرى شد تا دختر به سن رشد و بلوغ رسيد، دختر از زيبائى و ملاحت لازم برخوردار بود، همسر مرد كه همه امور خانه ...

حسد يا آتش خانمانسوز

حسد يا آتش خانمانسوز
ابن‏ابى‏ليلى از قضات مشهور اهل سنت و معاصر با منصور دوانيقى بود، روزى منصور به او گفت: بسيار اتفاق مى‏افتد كه داستان‏هاى شنيدنى و عبرت‏آموز نزد قضات نقل مى‏شود تا قاضى به داورى نسبت به آن بنشيند، دوست دارم يكى از آنها را برايم ...

روايات و حسد

روايات و حسد
از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏وآله روايت شده: «اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تأكل النار الحطب:» از حسد بپرهيزيد، زيرا حسد خوبى‏ها را مى‏خورد چنان كه آتش هيزم را مى‏خورد. «اما علامة الحاسد فاربعة: الغيبة و التملق و الشماتة بالمصيبة» ...

حسد عامل تلاش منفى‏

حسد عامل تلاش منفى‏
حسد به معناى درخواست زوال و از بين رفتن نعمت از صاحب نعمت است، يا نفرت داشتن از اين كه نعمت در اختيار ديگران باشد، و شديدترين حالت حسد، اندوه و غصه به خاطر اين است كه براى كسى خير و خوشى وجود داشته باشد. حسد بدون ترديد درجه‏اى از كفر است، زيرا حسود در ...

تلاش اهل كتاب براى باز گرداندن مسلمانان به كفر

تلاش اهل كتاب براى باز گرداندن مسلمانان به كفر
تابناكى و درخشش اسلام، و حقايق استوار و حكيمانه‏اش قوانين فطرى و واقعيات عقلى‏اش، هدايت‏گرى همه جانبه قرآنش، سخنان سازنده و دستورات روح پرور و تربيت كننده پيامبرش، موعظه‏ها و نصيحت‏هاى سودمندش، دعوتش به خير دنيا و آخرت، و مايه‏هاى سعادت بخش و ...

درخواست‏هاى معقول و منطقى‏

درخواست‏هاى معقول و منطقى‏
مجموعه آياتى كه در قرآن مجيد در قالب دعا آمده مانند آيه شريفه: وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً: بندگان شايسته خدا درخواستشان از حضرت حق اين است: ...

قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏

قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
از آنجا كه قدرت و فرمانروائى حضرت حق بى‏نهايت و چنين قدرت و فرمانروائى فقط در انحصار اوست، و هر قدرت و فرمانروائى شعاعى بسيار بسيار اندك از قدرت اوست و استقلال و اطلاقى ندارد، پس تصرف مطلقه و همه جانبه در هر امرى فقط و فقط در حيطه اراده، و در دست ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^