مرحوم حاج شيخ عباسي قمي رضي الله عنه در کتاب شريف منتهي الامال نوشته است: ميرزا يحيي ابهري علامه مجلسي رضي الله عنه را در عالم رويا در صحن مطهر حضرت امام حسين عليهالسلام ديد که در پايين پاي حضرت در اتاق روضةالصفا نشسته و مشغول تدريس است، سپس ...
در كتاب "مناقب" مي نويسد:زهري گويد:سعيد بن مسيّب گويد:در مراشم حج چنين متعارف بود كه تا امام سجاد(ع) از مكه خارج نمي شد مردم خارج نمي شدند، سالي من در خدمت حضرتش بودم امام از مكه خارج شد و من نيز به همراه آن حضرت خارج شدم. حضرت در يكي از منازل فرود آمد ...
از امام محمد باقر عليهالسلام روايت شده است که بعد از امام علي و امام حسن عليهماالسلام جمعي از شيعيان خدمت آقا امام حسين عليهالسلام آمدند و عرض کردند: يابن رسول الله! ايشان از عجايب به ما نشان ميدادند ما از شما
مي خواهيم که اين معجزات را به ما ...
نمیدانم تو را در ابر دیدم یا کجا دیدم به هر جایی که رو کردم فقط روی تو را دیدم تو را در مثنوی، در نی، تو را درهای و هو، در هی تو را در بند بند نالههای بی صدا دیدم تو مانند ترنم، مثل گل، عین غزل بودی تو را شکل توسل، مثل ندبه، چون دعا دیدم دوباره لیله ...
شب فـرا رسيد جمعيت و قبايل كوفه به خانه مختار هجوم آوردند، مختار از وضع كوفه پـرسش كرد؟ گفتند: شيعيان كوفه زير پرچم سليمان بن صرد در آمده در همين نزديكى بخونخواهى امام حسين عليه السلام خروج مى كنند.مـخـتـار برخاست و به سخنرانى پرداخت پس از حمد و ...
نويسنده: حجة الاسلام دکتر قاسم ترخان
آيا در تحليل شخصيت امام حسين (عليه السّلام)، بايد آن حضرت را عاقل دانست يا عاشق؟ آيا عاشق بودن به معناي عاقل نبودن است؟ آيا نهضت امام رفتاري عاقلانه نبود؟ و اساساً عقل و عشق در شخصيت و قيام امام حسين (عليه ...
چگونگى سخنان رسول خدا (صلى الله عليه وآله)« جاحظ » كه يكى از بزرگترين نويسندگان عرب است ، درباره كلام آن حضرت مى گويد :« سخنان پيامبر (صلى الله عليه وآله) سخنى است كه شماره حروفش اندك و شماره معانيش بسيار ، از تصنّع برى و از تكلّف بر كنار است ، آنجا كه ...
الف: شباهت او به پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله
این جوان خوش سیما در طاقت زبان و زیبایى صورت و سیرت و خلقه اشبهترین مردم به رسول خدا بود که جامع همه کمالات و صفات حسنه و اخلاق نیکو مى باشد.
لیکن درباره اخلاق پیامبر صلى الله علیه وآله ...
ولادت و رشــد
پـيـش از پـرداخـتـن بـه ولادت و رشـد ابوالفضل العباس ( عليه السّلام ) به اختصار از دودمـان تـابـنـاك ايـشان كه در ساخت شخصيت و سلوك درخشان و زندگى سراسر حماسه ايشان اثرى ژرف داشتند، سخن مى گوييم .
دودمان درخشان
حـَسـَب و نـَسـَبـى ...
محدث قمى(ره) نقل مىكند: در يكى از كتب اخلاقى، جريانى به اين عبارت ديدم؛ عصام بن مصطلق گويد: (در سفرى) وارد مدينه شدم، حسين بن على عليه السلام را ديدم، از سيماى خوش و قيافه جذاب او خوشم آمد و آن كينهاى كه از پدر او داشتم، حسد مرا برانگيخت. (به قصد ...
منبرپدر
روز جمعه بود و خليفه دوم ، عمر ، روي منبر مسجد بود. در آغاز سخنان او بود که امام حسين (ع) وارد مسجد شد و به عمر گفت : «از منبر پدرم پايين بيا». عمر گريه کرد و گفت : «راستي گفتي . اين منبر پدر توست نه منبر پدر من» ؛ و از منبر پايين آمد.(1)
سفارش ...
مقدمه:امام علی بن الحسین «علیه السلام» چهارمین امام شیعیان سال 37 یا 38 هجری در مدینه منوره به دنیا آمد. از جانکاه ترین حادثه زندگی امام، حادثه عاشورا بود که با تمام وجود خود آن را لمس کرد؛ هر چند که بیماری توان یاری رساندن به پدر را از او گرفته ...
سر بریدند آسمان را در زمین
چیست حس مردم این سرزمین
خواب دریا غرق خون تعبیر شد
تشنه ای با دشنه ای درگیر شد
این گذشت اما غزل یک بیت نیست
حسن مطلع را نمی باید گریست
جنس تاریخ و حکایت نیست عشق
کینه و زخم و شکایت نیست عشق
عشق یعنی جمع جبر و اختیار
عشق ...
امام حسین علیه السلام در سخت ترین لحظه های زندگی حتی در اوج جنگ و جهاد روز عاشورا، قدردانی و سپاس گزاری از بندگان خدا را که به او خدمتی نمودند، و در مسیر او گامی برداشتند، فراموش نکرد. ابتدا در شب عاشورا به صورت کلی از تمامی بستگان و یارانش با این ...
نقل ميكنند كه يكي از علماي بزرگ در يكي از شهرستانها تا اندازهاي درد دين داشت و هميشه به اين دروغهايي كه روي منبر گفته ميشد اعتراض مي كرد و تعبيرش هم اين بود كه ميگفت اين زهرماريها چيست كه بالاي اين منبرها ميگويند؟ واعظي به او گفت اگر ...
امام حسين عليه السلام مى فرماى : موت فى عز خيز من حياه فى ذل ؛ مردن در سايه عزت بهتر است از زندگى با ذلت )) امام حسين عليه السلام نمى گويد، جهاد با نفس حكم مى كند كه ما تن به حكم يزيد و ابن زياد بدهيم ، چون بيشتر با نفس خودمان مجاهده كرده ايم ؟ الا و ان ...
و اءَمَّا حَقُّ بصرك فغضُّهُ عمَّا لا يحلُّ لك و تَركُ ابتذالهِ الا لموضعِ عبرة تستقبل بها بصرا اءو تعتقد بها علما فانَّ البصرَ بابُ الاعتبار.((اما حق چشم تو آن است كه آن را از هر ناروا بپوشانى و با استفاده از چشم ، عبرت آموزى و جز بدين منظور آن را ...