
نقش عزاداری در حفظ ملت و کشور در بیانات امام خمینی(ره)

عاشورا را زنده نگه داريد كه با نگه داشتن عاشورا كشور شما آسيب نخواهد برد.
تمام اين وحدت كلمهاى كه مبدأ پيروزى ما شد، براى خاطر اين مجالس عزا و اين مجالس سوگوارى و اين مجالس تبليغ و ترويج اسلام شد. سيد مظلومان يك وسيلهاى فراهم كرد براى ملت كه بدون اينكه زحمت باشد براى ملت، مردم مجتمعند.
اين هماهنگى كه در تمام ملت ما در قصه كربلا هست اين بزرگترين امر سياسى است در دنيا و بزرگترين امر روانى است در دنيا.
تمام قلوب با هم متحد مىشوند. اگر خوب راهش ببريم. ما براى اين هماهنگى پيروز هستيم و قدر اين را بايد بدانيم و جوانهاى ما توجه به اين مسائل داشته باشند.
همين مساجد و همين روضهها و همين روضههاى هفتگى همينها، همينها توجه مردم را و همان هماهنگى را ايجاد مىكند.
اگر دولتهاى ديگر بخواهند يك هماهنگى بين تمام قشرها پيدا كنند ميسر نيست برايشان، با صدها ميليارد تومان هم برايشان ميسر نيست. ما را سيدالشهداء اينطور هماهنگ كرده ما براى سيدالشهدايى كه اينطور هماهنگ كرده اظهار تأسف نكنيم؟ ما گريه نكنيم؟
همين گريهها نگهداشته ما را. گول اين شياطينى كه مىخواهند اين حربه را از دست شما بگيرند گول اينها را نخورند جوانهاى ما! همينها هست كه ماها را حفظ كرده، همينها هست كه مملكت ما را حفظ كرده.
حق پيروز است، حق پيروز است منتها ما رمز پيروزى را بايد پيدا كنيم كه رمز پيروزى ما چه بوده است و رمز بقاى شيعه در اين طول زمان، از زمان اميرالمؤمنين (ع) تا حالا ....
يكى از رمزهاى بزرگى كه بالاترين رمز است قضيه سيدالشهداء است ... اگر ما بخواهيم مملكتمان يك مملكت مستقلى باشد يك مملكت آزادى باشد بايد اين رمز را حفظ بكنيم.
اين مجالسى كه در طول تاريخ بر پا بوده است و با دستور ائمه (ع) اين مجالسى بوده است خيال نكنند بعضى از اين جوانهاى ما كه اين مجالس، مجالسى بوده است كه گريه در آن بوده است، حالا ما بايد گريه ديگر نكنيم. اين يك اشتباهى است كه مىكنند.
تقريباً ما به اين مرتبه رسيدهايم كه ملت ما يك دفعه يك انقلابى كرد و يك انفجارى درش حاصل شد كه نظير آن در هيچ جا نبود. يك ملتى كه همه چيزش وابسته بود و اين رژيم سابق همه چيز اين را از دست داده بود و همه شرافت انسانى اين كشور را از دست داده بود و همه چيز ما را وابسته كرده بود، يك دفعه يك انفجارى حاصل شد كه اين انفجار در بركت همين مجالسى كه همه كشور را، همه مردم را دور هم جمع مىكرد و همه به يك نقطه نظر مىكردند.
اينها اگر چنانچه ملى هستند- ما كار نداريم كه آيا به خدا هم كار دارند يا نه- اگر ملى هستند اگر كشورشان را مىگويند مىخواهيم اگر ملت را مىگويند كه ما مىخواهيم، اينها بايد دامن بزنند به اين روضه خوانىها براى اينكه اين روضه خوانىها اين ملت شما را حفظ كرده، اين روضه خوانىها و مصيبت و گريه است كه كشور شما را حفظ كرده.
ملت ما قدر اين مجالس را بدانند. مجالسى است كه زنده نگه مىدارد ملتها را، در ايام عاشورا زياد و زيادتر و در ساير ايام هم غير از اين ايام متبركه، هفته هاست و جنبشهاى اينطورى هست.
اگر بعد سياسى اينها را اينها بفهمند، همان غربزدهها هم مجلس بپا مىكنند و عزادارى مىكنند. اگر چنانچه ملت را بخواهند و كشور خودشان را بخواهند من اميدوارم كه هر چه بيشتر و هر چه بهتر اين مجالس بر پا باشد.
ملت ما را اين مجالس حفظ كرده. بيخود نبود كه رضاخان، مامورين ساواك رضا خان، تمام مجالس عزا را قدغن كردند، اين همين طورى نبود. رضا خان همچو نبود كه [بى جهت] مخالف با اين مسائل بشود. رضاخان مامور بود، مامور بود به اينكه آنهايى كه كارشناس بودند آنهايى كه ملتفت بودند مسائل را، دشمنهاى ما كه مطالعه كرده بودند در حال ملتها و مطالعه كرده بودند در حال ملت شيعه، مىديدند آنها كه تا اين مجالس هست و تا اين نوحهسرائىهاى بر مظلوم هست و تا آن افشاگرى ظالم هست، نمىتوانند برسند به مقاصد خودشان. زمان رضاخان قدغن كردند به طورى كه تمام مجالس در ايران قدغن شد. كارهاى خودشان را انجام دادند، دست اهل منبر را دست علما را بستند و نگذاشتند كه اينها تبليغات خودشان را بكنند و آنها تبليغات را از آن طرف شروع كردند و ما را به عقب راندند و تمام مخازن ما را به چپاول بردند. در زمان محمدرضا هم به همين معنا منتها با فرم ديگر، به فرم ديگر نه با آنطور سر نيزه، به يك جور ديگر اين طايفه را مىخواستند كنار بگذارند، حالا هم همانها، منتها جوانهاى ما را بازى مىدهند همان مساله است، همان مساله زمان رضاخان است كه مجالس را او قدغن كرد.
شما گمان نكنيد كه اگر اين مجالس عزا نبود و اگر اين دستجات سينه زنى و نوحه سرائى نبود 15 خرداد پيش مىآمد. هيچ قدرتى نمىتوانست 15 خرداد را آنطور كند، مگر قدرت خون سيدالشهداء و هيچ قدرتى نمىتواند اين ملتى كه از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهاى بزرگ براى او توطئه چيدهاند، اين توطئهها را خنثى كند، الّا همين مجالس عزا.
راهپيمائى، عزادارى را از شما نگيرد، عزادارى كنيد و با عزادارى راه برويد، همه با هم مجتمع بشويد به عزادارى. وقتى كلمه راهپيمائى پيش مىآيد خيال نكنيد كه معنايش اين است كه
عزادارى نمىخواهيم. ما از همين اسلام و مظاهر اسلام و شهداى اسلام مىتوانيم كارهايمان را انجام بدهيم و الا نه توپ ما و نه تانك ما مقابله با تانك و توپ آمريكا ندارد، شوروى ندارد.